Nybörjare -Fotpinnar Suzuki GSX600F

Sbear

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2020
Ort
Tranemo
Hoj
Ingen ännu
Hej,

Köpte mig en Suzuki GSX600F i höstas för att övningsköra på. Dock har jag märkt nu när jag kört några gånger att det är ett jäkla meck att få upp fötterna på fotpinnarna. Tycker det sitter ganska högt. Får problem varje gång jag ska starta ifrån stillastående.
Är detta något jag kommer vänja mig vid, eller finns det något att göra. Skulle det hjälpa att köpa sänkningssats till fotpinnarna?
Kanske har jag köpt fel hoj?
 
Varför är det jobbigt att få upp fötterna?
Sitter byxorna åt så du inte kan lyfta benen ordentligt?
 
Varför är det jobbigt att få upp fötterna?
Sitter byxorna åt så du inte kan lyfta benen ordentligt?
Tycker de sitt långt upp och bak. Men kanske är det byxorna :) Är mellan 180 och 190, lite kraftig så kanske det är detta. Har försökt söka om någon annan upplevt samma problem, men inte inte hitta några inlägg så därför kollar jag här.
 
visa bild på det så vi ser om det är original.
Mellan 180-190? Det är inte Flashback det här :D
 
Jag är 193 med långa ben och stora fötter, och även om jag kan uppleva en del hojar som obekväma efter en stund så har jag hittills aldrig haft problem att få upp fötterna på fotpinnarna. Undantaget var en Suzuki Intruder, men det berodde mest på att fotpinnarna satt på fel ställe jämfört med "riktiga" hojar :hihi
 
Jag har problem varje vår, stel i kroppen o övervikt. Byxorna är absolut nått, om jag bara går upp några kg till så kommer byxorna göra över låret att jag inte kan lyfta benen.
Ett trick jag har är att innan jag kliver på böja mig framåt o ned till marken, stretchar även genom att sätta mig på huk, alltså med hojkläder på. Då hamnar liksom kläderna rätt. Sen spelar ju val av hoj in. Själv orkar jag inte få upp fötterna på sporthojar så bra, sporttouring är så mycket lättare. Gsx1250 började jag med, provade nån daytona, gick inte, sen ninja 650, den funkade superbra med just fötterna. Nu letar jag en gsxs1000f, provsatt o det kändes mkt bra.
 
Kanske har jag köpt fel hoj?
Även jag med mina korta 30" inseam på böxera tycker att det är "trångt" på gsx600f'en. En Bandit 600/650 har fotpinnarna ca 4 cm lägre ner och har ett styre som inte belastar handlederna lika mycket. Sänkningssatser finns till gsx600f.
 
visa bild på det så vi ser om det är original.
Mellan 180-190? Det är inte Flashback det här :D
Haha. Står 183 i passet. Tänkte bara säga att jag inte är jättelång. Här kommer lite bilder.
 

Bifogat

  • högersida.jpg
    högersida.jpg
    245.7 KB · Visningar: 31
  • Storbild.jpg
    Storbild.jpg
    314.4 KB · Visningar: 29
  • Vänstersida.jpg
    Vänstersida.jpg
    277 KB · Visningar: 29
Jag har problem varje vår, stel i kroppen o övervikt. Byxorna är absolut nått, om jag bara går upp några kg till så kommer byxorna göra över låret att jag inte kan lyfta benen.
Ett trick jag har är att innan jag kliver på böja mig framåt o ned till marken, stretchar även genom att sätta mig på huk, alltså med hojkläder på. Då hamnar liksom kläderna rätt. Sen spelar ju val av hoj in. Själv orkar jag inte få upp fötterna på sporthojar så bra, sporttouring är så mycket lättare. Gsx1250 började jag med, provade nån daytona, gick inte, sen ninja 650, den funkade superbra med just fötterna. Nu letar jag en gsxs1000f, provsatt o det kändes mkt bra.
Ska testa knepet att "Stretcha". Tack för tips.

Även jag med mina korta 30" inseam på böxera tycker att det är "trångt" på gsx600f'en. En Bandit 600/650 har fotpinnarna ca 4 cm lägre ner och har ett styre som inte belastar handlederna lika mycket. Sänkningssatser finns till gsx600f.
Får leta efter sänkningssatser. Har tidigare köpt risers så jag kan ändra styre ifrån clipon till vanligt, men ännu inte monterat.
 
Jag är 193 cm, och har kört allt möjligt åbäkigt utan att ha några egentliga problem att få upp tassarna. :hihi
GSX600F är väl en sporttourer, så tycker inte den borde vara så jävlig, men stället kan spänna emot så testa att sätta dig på huk både utan och med ställ och känn hur det spänner över ben och röv/rygg för att se om det är stället som jävlas. Annars är stretching ett sätt att få upp rörligheten.
För att ta ett exempel från eliten så brukar ju Rossi exempelvis sätta sig på huk bredvid hojen innan han hoppar ombord, så att stället sätter sig rätt (antar jag).
 
Haha. Står 183 i passet. Tänkte bara säga att jag inte är jättelång. Här kommer lite bilder.
Bra bilder ! :)
Tyvärr (?) blir det stretcha (kanske vidare byxor som inte stramar osv., kanske börja dagen med 2 timmars promenad före frukost istället för knäböj på gymmet efter frukost, läs tipset i t.ex. #10 om Rossi).
Sänkningssats för fotpinnarna tror jag inte mycket på för fotona visar att fotpinnarna sitter bara någon cm över avgasrören.
Så ska fotpinnarna ner 5 cm måste först avgasrören sänkas.
Däremot finns en annan lösning som jag vet har gjorts på andra hojar (Yamaha YZF-R1) och det är att höja sadeln. Om detta går på din hoj, vet ej. Och det gäller ju att inte höja så mycket att du börjar längta efter kunna få markkontakt med fötterna. När du sitter på sadeln.
 
Last edited:
Jag är 195cm och 95kg utan skinnställ.
60+ och allmänt seg och sliten.
När jag kör Supersporten eller 1098an så böjer jag först benen så lederna vaknar sedan sätter jag mig på hojen och kör iväg. Det första jag då gör är att stå upp på fotpinnarna och sätta mig igen så hela kroppen kommer i rätt form.
Sen går det rätt bra utom om jag kör en längre stund, då går det åt en kran för att lyfta mig av hojen.
 
Jag tycker åxå dom sitter onödigt långt upp. Mina senaste hojar har ju haft fotpinnar rakt ner.
Är nog en vanesak ?
 
Jag kan lägga till att om du höjer sadeln och då tycker hojen blir för hög så går det att sänka hojen bak genom byta till längre "hundben" i bakfjädringen.
exempel (har själv köpt kortare hundben från Lust Racing för höja GSX1300R)

Nackdelen med det här är att hojen blir stabilare, vill helst gå rakt fram, vill inte så gärna svänga.
Så gillar man inte stabiliteten, att det blir svårare svänga, så blir det att skjuta upp gaffelrören i gaffelkronorna. För att också sänka fram. Om det går skjuta upp gaffelrören i gaffelkronorna.
 
Alla modifieringar som diskuteras här på hojen försämrar frigång eller stabilitet.
Det är mycket bättre att modifiera sig själv, eller byta till en hoj som passar bättre.
 
Det gick betydligt bättre när jag drog upp byxorna och stretchade benen och knäna.

Testade även trafikskolans MC nu och där känns det verkligen som att fotpinnarna är rakt ner (dock var det en KTM 790 Duke och kanske mer räknas som en supermoto). Skillnad var det i alla fall, men saknade kraften i min GSX600F.
 
Jag har aldrig upplevt att det är svårt att få upp fötterna, däremot att för korta byxor kan göra det obekvämt att sitta kvar lägre stunder. Men det är just att få fötterna på plats som är svårast/obekvämast?
Testade även trafikskolans MC nu och där känns det verkligen som att fotpinnarna är rakt ner (dock var det en KTM 790 Duke och kanske mer räknas som en supermoto). Skillnad var det i alla fall, men saknade kraften i min GSX600F.
Det var lustigt att du upplevde det så. 790 Duke ska ha både mer hästkrafter och vrid än GSX600F.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top