Nybörjare - Ducati Monster

mcnoobie

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Hoj
ingen än så länge
Hej!

Jag är en nybörjare som har intresserat mig för motorcyklar.
Lite förhandsinfo:
Jag är 19år och kan i pricip ingenting om motorcyklar och framförallt att mecca.
När jag var 15 hade jag en Sachs MadAss, kan vara av intresse.
Jag är ca 190 lång, vet att man får tänka på vilket Mc man väljer med hänsyn till längd.

Nu är det så att jag fått ett ryck att jag skall ta MC-kort men då blir det A(begränsad).
En mc som jag riktigt har kärat ner mig i är Ducati Monster 600 som så många andra.
Har några frågor ang detta:
Hört att kvalitén kan va liste sisådär på de som är äldre än 10år, kommentar?
Tror ni att min längd kommer att vara ett stort problem,(var snälla monstern är min dröm)?
Tänk mig att betala ca 30k för min första, kan det vara rimligt för ca en 98:a?
Hur mycket kostar en service cirka?
Var det svårt att ta körkortet, vilka delar består det av?

Hade tänkt mig nått i stil med länken:
http://www.blocket.se/vi/20555380.htm?ca=15_s

TAck på förhand
Hälsningar
Nybörjaren på två hjul

Monstren är ganska små, jag hade en 900 nyligen och tyckte att det var ganska snäv benvinkel trots att jag har ganska korta ben(totalt är jag 182).

Hade nog siktat in mig på en modell med insprutning dock!

Men testa så får du se vad du tycker!

(kan hända att de går att höja bak också!)

Jag är 2 meter och skuttar runt på en monster 620 och det funkar bra hittils, det lilla jag kört.

Har provkört en Ducati monster 600 och den var sjukt lättkörd och grymt motorljud. Men sen tyckte jag den var ganska trött, iaf jämfört med min r6a.

600 är ett sömnpiller, satsa på nåt större.

Kul att du börjar med en Ducce!:tummenupp

Jag började själv med en M600 som 18-åring och det ångrar jag inte. Som 25-åring håller jag fortfarande fast vid att det är Ducati som gäller, även om det är skoj att köra fyrcylindriga 1000cc hojar ibland.

Till en början handlar motorcykelåkning inte om hög effekt, chassi och bromsar, utan mer om körglädje och livsstil. Tänk på att du är ung och har många roliga år framför dig på två hjul.

Värdet på hojen håller sig bra, billig försäkring, helt OK bromsar och chassi + att flickorna sitter mycket trevligt där bak. Kör något år med den här modellen, träna på att bromsa och svänga, och byt sedan till en 100+hk-hoj och kör så det ryker på banan.:yoparty

Mvh / John

med tanke på att han ska köra begränsat så gör de inge att de är ett sömnpiller.
620 och över ska dock kännas piggare. men 600 kan man ju hitta billigt.

jag provasatte en och dom är verkligen skitsmå. 1,90 lång själv. benen tyckte jag funka.. kanske inte allt för länge men de funkar.. dock om man själv e stor i resten av kroppen som mig såg de verkligen ut som en moppe.. kändes lite så oså. :D

Har själv tävlat i fiddy i en hel säsong och kört minimoto etc så storleken är inga problem för min del (på MC då, haha). Tycker själv det kommer bli skitbra som förstahoj. Ingen överdriven effekt, ingen kåpa så man kan köra fort, SVINbra bromsar och kanon-chassi. Har SIE-modellen så bromsarna kan jämföras med en betongvägg.

Service på ducati är ingen rolig historia...men det kan det vara värt ändå...
hade en monster 900cc och har inte provat 600cc men dom lår vara rätt trötta då jag tyckte min 900 va helt ok...men är man nybörjare så räcker det och blir över

dom låter ju grymt osså...

Ja, just det. Se gärna till att det finns kvitto på "nyligen" genomförd service med kamremsbyte och ventiljustering. Då har du 1500-2000 mil åkning innan nästa service och då är du nog sugen på en ostrypt modell. Annars har du möjlighet att pruta ett par tusenlappar, då en sådan service på en 4-ventilare med kamremsbyte ligger på runt 3000:-. Att kolla ventilspelet själv på en sådan här hoj, bara 2 ventiler/cylinder, är inte speciellt svårt men kamremsbytena är inte fel att ha kvitto på.
Det är ju också skönt att köpa en hoj med strypninigspapper (2000:-).

Jag hoppas att detta har varit till hjälp och lycka till!

Mvh / John

kamremsbyte och ventiljustering. Då har du 1500-2000 mil åkning innan nästa service och då är du nog sugen på en ostrypt modell. Annars har du möjlighet att pruta ett par tusenlappar, då en sådan service på en 4-ventilare med kamremsbyte ligger på runt 3000:-

3k för ventiljustering och kamremmsbyte? aldrig hos en auktoriserad verkstad, dubbla den summan så ja kanske.
kan iof inte service intervallerna på 2ventilarna, men inte är dom på 2000mil?

3k för ventiljustering och kamremmsbyte? aldrig hos en auktoriserad verkstad, dubbla den summan så ja kanske.
kan iof inte service intervallerna på 2ventilarna, men inte är dom på 2000mil?

har oså hört 2000mil men bara hört som sagt.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...