Nybörjare+depåstöd

Ben_Dover

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
Såld
Nu får jag säkert utskällning av nån, men jag har en (kanske två) rookie-fråga igen!!!

Har beställt ett depåstöd nu, och undrar vad ni har för teknik för att få upp cykeln?
Det ger sig säkert själv när jag får hem stödet, men eftersom man är en efterbliven.... eller, förlåt, nybliven hojåkare, så tänkte jag att det är bäst att fråga... Är det bara att rulla under skiten och trampa?

...sen undrar jag om den står riktigt stabilt på det, eller måste man smyga runt i garaget hädanefter?

:notme :rodnar :rodnar

Ben_Dover skrev:
2279567 Nu får jag säkert utskällning av nån, men jag har en (kanske två) rookie-fråga igen!!!

Har beställt ett depåstöd nu, och undrar vad ni har för teknik för att få upp cykeln?
Det ger sig säkert själv när jag får hem stödet, men eftersom man är en efterbliven.... eller, förlåt, nybliven hojåkare, så tänkte jag att det är bäst att fråga... Är det bara att rulla under skiten och trampa?

...sen undrar jag om den står riktigt stabilt på det, eller måste man smyga runt i garaget hädanefter?

Funkar rätt bra att ta upp hojen från sidostödet. Hålla 2 händer på tailen bara.
Det är äckligare när den ska ner. :näsblod
Ta en kompis och testa lite först, låt polaren hålla händerna på styret framifrån bara ifall att den skulle tendera att välta. :tummenupp

Beroende på ställ, men på mitt så står hojen stabilt och bra. :)

Nej fan traaaammpa inte upp den...
Hoppa upp den istället...Skämt..
Ha någon som håller den rakt upp på ett jämnt underlag...
Då kan man inte misslyckas..

Ben_Dover skrev:
2279567 Nu får jag säkert utskällning av nån, men jag har en (kanske två) rookie-fråga igen!!!

Gör det onödigt spännande genom att hålla hojjen upprätt med en hand samtidigt som du lirkar in stödet med den andra. Har inte misslyckats med detta ännu, men den dagen kommer säkert den med.

-@ndreas

d1ce skrev:
2279587 Gör det onödigt spännande genom att hålla hojjen upprätt med en hand samtidigt som du lirkar in stödet med den andra. Har inte misslyckats med detta ännu, men den dagen kommer säkert den med.

-@ndreas

annars kan man ju lägga en kloss under stödet så hojen står mer upprätt innan man lyfter.. :banana

Jag låter hojjen stå på sidostödet och lägger an ena sidan av depåstödet mot svingen och trycker tills hojen reser sig rakt upp för att till slut stå på båda sidorna. Därefter kommer "slutklämmen" och allt är klart.

Det här förfarandet känns mer kontrollerat än att balansera hojjen med ena handen medans man försöker få depåstödet rätt med den andra...

Står stabilare än man tror!

UltraMarine skrev:
2279611 Jag låter hojjen stå på sidostödet och lägger an ena sidan av depåstödet mot svingen och trycker tills hojen reser sig rakt upp för att till slut stå på båda sidorna. Därefter kommer "slutklämmen" och allt är klart.

Det här förfarandet känns mer kontrollerat än att balansera hojjen med ena handen medans man försöker få depåstödet rätt med den andra...

Japp, sådär gör jag också, funkar bra både når man hissar och sänker, håller dock en hand på kutsen för att kontrollera rörelsen lite :tummenupp

UltraMarine skrev:
2279611 Jag låter hojjen stå på sidostödet och lägger an ena sidan av depåstödet mot svingen och trycker tills hojen reser sig rakt upp för att till slut stå på båda sidorna. Därefter kommer "slutklämmen" och allt är klart.

Tror faktiskt mitt förfarande var mer likt det du beskriver än det jag själv lyckades printa ner.

-@ndreas

Oavsett främre eller bakre stöd så ta alltid tag i fälgen och dra den mot er samtidigt som ni trycker ner stödet. Det underlättar enormt mycket mer än man kan tro. Prova. :)

Håll hojen med t ex vänster handen om bakcutsen och tryck den mot sidan av kroppen/midjan, ta stödet i högerhanden och sätt det under bobbinerna och tryck sedan ner stödet. Plättlätt.

När du provat någon av dessa tekniker för att få upp hojen på stödet, brukar jag för att ta ner den igen, bara hålla i styret med bägge händerna och sätta höger fot framför hjulet på stödet å rulla framåt. Det skramlar till när stödet går i backen men har ännu inte sett eller fått stödet att ta i på hojen nån gång.
Övning ger färdighet (-ja, jag har tippat nån gång vid uppsättning av hojen på stödet, men aldrig vid nertagning)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg