Nybörjarbygge vx800. kapa ram

darfkopter

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2014
Ort
sunne
Hoj
1990, Suzuki vx800
Hej,

Jag har några frågor om mitt första "hojbygge". egentligen ska jag bara rensa upp lite men jag behöver er hjälp. Jag har plockat av kåporna och vill korta av cykeln där bak. får jag kapa ramen där sadeln slutar utan att behöva ombesiktiga den som amatörbygge?

Eftersom jag plockat av kåporna så hade jag tänkt knacka nya i plåt och skruva fast, vad tror ni om det? finns det bättre alternativ?. Sist men inte minst så kommer jag behöva nya fästen för regplåt, baklampa, blinkers och reflex. Hur löser jag det på bästa sätt?

12086793_10153100212146680_1790133395_n.jpg
12067799_10153100212246680_217999982_n.jpg
 
Din idéer behöver perkulera lite nu under höstmånaderna. Fixa bakänden lite snyggt och ingen kommer att säga något om det - annat än möjligen "tjusigt!".

Kika lite på bakskärmen på en äldre vs1400 dvs den med baklyset integrerat undertill. Inkluderar skyltlykta och skylthållare.

Är det en 75 eller 45 graders motor?
 
Last edited:
Det är vevtapparnas placering som avgör om det är 45 eller 75 grader. Cyllarnas vinkling är densamma. Vissa USA-modeller fick 45 grader, resten av världen 75 (och låter inte alls lika "tufft").
 
Jag vet faktiskt inte om det är 45° eller 75°. Men jag antar att det är 75°.
Jag är som ni kanske märker helt grön på det här med Mc men min idé är väl helt enkelt att göra hojen lite kortare och få ett lite mer naket utseende. Jag har ingen direkt plan hur jag ska lösa fästen till allt ljus men det ska nog lösa sig. Jag är inte ute efter att det ska se proffsigt ut. Hade nog t.om velat att det ser ut att var hemmasnickrat. Frågan kvarstår ju fortfarande om jag ens får kapa de 10cm jag vill ha bort för att korta av cykeln lite?

tacksam för all hjälp som går att få. Så länge jag får klart allt innan våren är jag glad:) köpt plåt idag som jag ska försöka knacka kåpor så önska mig lycka till, kan gå sådär haha...
 
Det du vill kapa bort är inte en bärande del. Däremot bör du sammafoga bakdelen så att stötdämparfästena inte kan vingla åt olika håll.
 
Antalet avkapade bakramar i västvärlden ökar nu dramatiskt:(
Kan man gör en insamling för ledsna hojramar?
 
Antalet avkapade bakramar i västvärlden ökar nu dramatiskt:(
Kan man gör en insamling för ledsna hojramar?

De ska väl vara mer tacksamma att folk vill ha med dem att göra. Så någon insamling behövs inte :)
Det är nog viktigare att svara på frågor för de kapande så de inte förstör något vitalt i processen och kör ihjäl sig pga sviktande konstruktion!
 
Antalet avkapade bakramar i västvärlden ökar nu dramatiskt:(
Kan man gör en insamling för ledsna hojramar?


Det kommer talas om åren då Sveriges bestånd av åttiotalsjapshojar bara över några år fick kilovis lågvärdigt stål avkapat och korrta rövar. I framtiden.
 
vx800.jpg

Om det är nåt sånt här som du tänkte med kapa i ramen, då behöver du inte reg.besiktiga.
Det behövs bara om man gör geometriförändringar, som t.ex förlängning av sving, rejkning av styrhuvud, försprångsförändring o.s.v.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top