Nybörjarbanåkning?

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Hoj
R1 turbo
Någon som har kåll på nybörjar körning påbana? Köppt en banhoj så får tydligen inte köra smc som ja trodde, bor i e-tuna så gälleråsen eller något i stockholms trakten, inte kört så man undrar effter någon bra dag för nybörjare? Mvh///axel

Då får jag tips om våra körningar, Actionpics - Gotland Ring Lugn grupp 1-3 Juni :)
Massor med körning under tre dagar, instruktörer som hjälper till med tips och coaching.
Och det är helt OK med banhoj oavsett grupp.

Eller senare så finns plats t.e.x. på Gelleråsen 12 Juli.

Kolla mer på www.actionpics.se

Lycka till.

/Nitrous

Finns det inget nu i juni? Känns lite mycket att börja med en 3dagars, ingen som har kåll? Ja har bara hittat i juli än, ja vill ju åka och hojen blir klar i helgen

Finns kinnekulle ring 1 juni. Finns nån tråd om det. Annars går det nog gå in på deras hemsida o kika. Går även o boka där. Dock vet jag inte om det finns nåraplatser kvar.

7 juni på gälleråsen med cajback racing. Kolla under forumsdelen bandagar/kurser så hittar du massa info

På smc-körningarna (om man bortser från steg 6, är osäker på 5an) så är ju kravet reggat, påställt och försäkrat, det skall vara en hoj i någorlunda gatdugligt skick, med behörighet för fordonet i fråga. :)

Inte konstigare än så, ramla ut till Gröndal (speedwaystadion) på söndag efter lunch får du kika lite på vad vi pysslar med. :)

På smc-körningarna (om man bortser från steg 6, är osäker på 5an) så är ju kravet reggat, påställt och försäkrat, det skall vara en hoj i någorlunda gatdugligt skick, med behörighet för fordonet i fråga. :)

Inte konstigare än så, ramla ut till Gröndal (speedwaystadion) på söndag efter lunch får du kika lite på vad vi pysslar med. :)

Om man har behörighet men transportstyrelsen bestämt sig får att återkalla den ett par månader då?:gnissla

Om inte det är som så att det är under de 48 timmarna direkt efter...

Var på kinnekulle igår, sjukt kul och trevligt folk, mer bankörning ska bokas

Bokat in den 3e på gälleråsen nu, mer tipps där man får köra me ban-hoj?

Köppte en honda cbr 600f banhoj lite trimmad 118 hk på slangen, med r1 och 277 hk på slangen när man inte kan köra e nog ingen bra kombo

Det har man ju, men tillfälligt suspenderad.

Allt är så fyrkantigt tycker jag.

Ja. Länsman är så kinkig med vissa saker. Och vi kräver ju att du har behörighet, för att inte tala om trafikförsäkringen som skyddar tredje part (även om bolaget skulle blåneka ersättning till dig om du barkade ikull och åberopade vagnsskadedelen), och försäkringsbolagen skulle nog älska att vi släppte ut lirare med indraget körkort tillsammans med övriga förare. ;)

Ja. Länsman är så kinkig med vissa saker. Och vi kräver ju att du har behörighet, för att inte tala om trafikförsäkringen som skyddar tredje part (även om bolaget skulle blåneka ersättning till dig om du barkade ikull och åberopade vagnsskadedelen), och försäkringsbolagen skulle nog älska att vi släppte ut lirare med indraget körkort tillsammans med övriga förare. ;)

Men sen är det som du säger så räcker det med att man kör bana för att minimera chansen att få någon ersättning från försäkringarna. Bilsport-mc är väl de enda som går ut offentligt med att de ger ersättning på SMC kurser.

Kör man utan behörighet så lär man inte få någon ersättning på bana, men jag är sådan att jag tycker att man får ta smällen själv - om man vet vad man ger sig in på. Trygghetsnätet vi har i Sverige har gått för långt, väldigt sällan människor själva får stå för sina misstag utan istället är det hela samhället som får betala.

Men förstår fullständigt att ni har direktiv från ovan. Det är väl bara det att om jag haft körkort i flera år, blir av med det under några månader - så får jag inte köra på en SMC kurs som är en bankörning på inhägnat område där det egentligen inte behövs körkort... utan ett krav är att man kan hantera sitt fordon någorlunda, och har man haft körkort i flera år och precis blivit av med det så kan man köra sin hoj lika bra som när man hade kortet. Man töjer aldrig på reglerna tyvärr.

Jag minns när jag var på bike-dagarna förra året. Kom dit med min mc jacka, hjälm, handskar, stövlar. Hade på mig jeans - nä.. fick inte köra en enda hoj.

Vad ska man säga, världen har blivit för trygg kanske? :)

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...