Nybörjar hoj......

kyssen

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Triumph sprint RS
Hej.
Är det någon som kan ge mej tips på en nybörjar hoj.Som inte kostar skjortan att försäkra,och som är rolig att lära sig åka på.
Har kollat på Suzuki sv650 och Ducati monster 600.Dom ska ju vara rätt så billiga att försäkra har jag hört.

Mvh//Andreas

yamaha trx 850 kommer du att få höra mycket gott om, har ej själv kört en men ska tydligen vara bra drag med billig försäkring (f- klass 5, samma som sv:n)

Många som klagar på monstern att den är klen osv, men duger lätt en eller 2 säsonger som förstahoj. Jag gillade monstern jag provade, det var bara en 600... Man satt skitnajs och ljudet var obetalbart (slipon iof, men ändå). Den var inte hissnande fartressurser, men det duger klart till att lära sig att behärska hojen på. Bor du centralt och skall köra mycket i stan o så då är monster skittuff. Stadshoj!

Det lutar nog åt en Monster,tycker den är rätt så tuff,och så ljudet....stå päls!!

Titta på 620 istället för 600... Märkbart bättre vrid har jag fått höra...

Jag vet inte vad din budget är, men i sverige är det svårt att hitta en under 45 000.-, men i tyskland finns dom för 26 000.- och uppåt...

Köper du en i sverige för låt säga 50 000.- så får du egentligen inte mycket hoj för pengarna... 5 till så får man liksom en retta. Det är märket man betalar för märker man.

Last edited:
kyssen skrev:
Hade tänkt mej att lägga mellan 35- 45 tusen.

Annars kan du ju alltid kolla me Spenk här på forumet.. han ska sälja sin CBR 600 för runt 35.. en riktigt fin hoj o en bra första hoj.. :tummenupp

Kolla gärna BMW eller Triumph, de brukar ju va billigast att försäkra (min kostar exempelvis 1595:- helförsäkring/helår i zon ett oavsett ålder så länge du fyllt 24). Triumph kostar aldrig mer än 8500:- med undantag av 955'n.

SV650, Fazer 600, Bandit 600, Hornet 600, TRX850. De ligger alla i f-klass 5 eller 6, så de är något billigare att försäkra.

Själv har jag en Fazer 600 och den tillfredställer iaf mina behov. Den är bekväm även i lite lägre hastigheter tack vare en lite mer upprätt körställning. Den är lättkörd och förlåtande, men är ändå rätt hyffsat pigg. Hyffsat vrid för en 600.

En annan hoj, som väl av många inte anses som en "riktig" hoj är RD350. Extremt billig och prisvärd. Den är billig att försäkra åxå (ligger i klass 5 tror jag). Ketchupeffekten gör den väldigt rolig och busig. Den är lättkörd och robust. Sällan mycket som går fel på dem. Billigt att reparera om något skulle gå sönder.
Med 55-60hkr på 160kg är den hyggligt pigg åxå. Givetvis inget som går att jämföra med moderna sporthojar men...

SV 650 skulle kosta mig, 26 år, zon 2, nytaget körkort, 23 000:-/hel/hel (bäst av två bolag). På Horneten fick jag pangerbjudandet 36 000:- (första jag ringde till).

Båda är nog kanonhojar om man har råd att försäkra dem bara. Tänk också på att du om ska köpa hojen med lånefinansiering bör eller måste du ha den helförsäkrad.

Har kollat på en Hornet men försäkringen avskräckte mej.....25 000:-/Halv/hel på TryggHansa.18 500:-/halv/hel på Folksam.Bil o Mc fick jag bara trafikförsäkra för ca 25 000:-/året.
Hade tänkt mej något billigare.

Då är vi inne på RD350 ändå, trots allt. ;-)

När jag var 21, med nytt kort kostade den mig ca 3kkr om året halvförsäkring, helår. När jag sedan flyttade till storstaden, ett par år senare, steg kostnaden till hiskeliga 4700kr/år.
Nu är ju detta några år sedan, så det kostar säkert mer idag men...

Annars kanske Kawa ZR-7, Kawa ER-5 eller Honda CB500 kan vara något. De lär ju inte vara lika roliga som nämnda 600:or, men borde vara billigare i försäkring.

en gsx 600 f från runt 93 tiden är helt ok med och har väldigt låg försäkring

Köp en Fazer 600. Min andrahoj och den är jag väldigt nöjd med. Av någon anledning står det färre antal kW i registreringsbeviset än vad hojen egentligen har. (nej, min hoj är inte strypt). Jag har kollat detta med flera Fazerägare och de är samma för dem. Detta gör den billig i försäkring. Tror den kvalar in i femman istället för i sexan p g a detta.

lee skrev:
Köp en Fazer 600. Min andrahoj och den är jag väldigt nöjd med. Av någon anledning står det färre antal kW i registreringsbeviset än vad hojen egentligen har. (nej, min hoj är inte strypt). Jag har kollat detta med flera Fazerägare och de är samma för dem. Detta gör den billig i försäkring. Tror den kvalar in i femman istället för i sexan p g a detta.

Det finns bolag/säljare som vet om detta och går på effekten den verkligen har dock.

Tack för alla svar!!!

Det blir nog en Gsx 600 F,från -98 det var en helt okej försäkring.
Hitta en hoj med en ägare(en gubbe på 61 år)som haft den sedan ny,full servad,kläder som passar till ett bra pris :)

BigKay skrev:
Titta på 620 istället för 600... Märkbart bättre vrid har jag fått höra...

Jag vet inte vad din budget är, men i sverige är det svårt att hitta en under 45 000.-, men i tyskland finns dom för 26 000.- och uppåt...

Köper du en i sverige för låt säga 50 000.- så får du egentligen inte mycket hoj för pengarna... 5 till så får man liksom en retta. Det är märket man betalar för märker man.

så kan man resonera och visst du får ju en R1a, men du ska ju äga den med och det kommer bli dyrare än monstern, det finns en anledning till varför R1or knappt lönar sig att importera hit.

Back