Nyasfalterade vägar

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Har hört att det är extra bra grepp i nyasfalterade vägar ("svarta" vägar), men har hört precis tvärt om också. Har inte vågat "testa". Så hur är det egentligen?

cRoC skrev:
Har hört att det är extra bra grepp i nyasfalterade vägar ("svarta" vägar), men har hört precis tvärt om också. Har inte vågat "testa". Så hur är det egentligen?

Ibland kan det ligga kvar någon slags vätska på vägen och då blir det halt.

cRoC skrev:

Är tvärt om. När vägarna är helt nya "blöder" de mycket o blir mycket halkiga. Jag tar det alltid försiktigt på nyasfalterade vägar.

Jag tycker att det ofta är bra grepp på relativt nyasfalterade vägar. Undantaget är om det är mycket varmt väder och solen verkligen värmt upp aslfalten ordentligt under hela dagen, då kan den nästan smälta och det blir snorhalt. Hände i Gävle förra sommaren och det var några stycken som gick omkull då.

Andra fördelar med bara några veckor gammal beläggning är att det inte är några hål eller massa grus på vägen. I kanterna däremot kan det finnas grus då det ofta läggs på ett lager där efter att man nyasfalterat. Har man otur kanske några allt för gasglada bilister genat i kurvorna och dragit in det gruset på vägen, kan bli otäckt.

Men så länge det inte ligger grus på den nya asfalten tycker jag att några veckor gammal asfalt ger kanonfäste.

Det där svarta som syns framförallt på nybelagda vägar heter bindemedel och är till för att binda samman stenmaterialet i afalten. Det är stenarna som står för hållbarheten och slitagestyrkan. Det där bindemedlet skall man vara vaksam på då det som man nämnt längre upp i tråden kan bli ganska halt när det får upp värme. Tänk på att när asfalten läggs ut så är bindemedlet ungefär som sirap i fastheten och det kan bli ruggigt halt om man börjar pressa hojen.

Ta det lugnt på dessa vägpartier.
Kör som om du precis hade slängt på nya däck. Istället för att den hala hinnan sitter på däcket så sitter den på/i asfalten.

Det här med att en asfaltyta "blöder" är helt enkelt att beläggningen blir så pass varm att bindemedlet blir flytande och tar sig upp mellan stenarna.

Jag har jobbat med beläggningar sedan slutet på 80-talet och har sett allt för många olyckor med nylagd asfalt som olycksorsak.

*/ ?>
Back