Nyare laptop hittar inte TV:n över HDMI.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Jag har en Asus Zenbook Prime UX31A med Intel HD Graphics 4000

Och en TV: Panasonic Viera TH42PX80EA från 2008.

När jag kopplar datorn till TV:n över HDMI händer.. nada. Inget. Den reagerar inte alls.

Kabeln jag provar med fungerar fint till monitorn jag använder, men den funkar varken till min TV eller en annan TV som jag har provat.

ASUS support är sjukt ohjälpsamma och vill inte veta av problemet.

Jag har provat installera de senaste drivrutinerna från intel.

Jag har provat starta datorn med HDMI-kabeln kopplad.

Någon här som har någon idé om hur jag ska gå tillväga för att få det att fungera?

Finns det någon annan lösning förutom HDMI-kabel för att få bild/ljud till TV? Trådlösa strömningstjänster? Helst någorlunda portabelt då jag tar med mig datorn till jobbet ibland.

Vad säger experterna?

Om jag fattat dig rätt så använder du samma dator och kabel till en lös monitor och det fungerar?
Men det funkar inte till din TV?

Testat att ansluta något annat än din dator via hdmi kabeln till tv:n?

Min monitor hade något väldigt konstigt för sig. Jag var tvungen att aktivera hdmi innan jag kunde få bild. Och för att få upp menyn var jag först tvungen att koppla in mig med en vga sladd :4skrika

Ingen expert men detta fungerar när jag hjälp kamrater.

1 Kolla med [Windows knappen] + P där kan man avgöra hur bilden skall visas, speglas eller endast på tv mm
2 På fjärrkontrollen till tv:n så måste du välja source/källa tex HDMI2 om din dator är inkopplad på HDMI2

Om du inte gör det sista så kommer inte tv förstå var ifrån bilden kommer.

Om jag fattat dig rätt så använder du samma dator och kabel till en lös monitor och det fungerar?
Men det funkar inte till din TV?

Testat att ansluta något annat än din dator via hdmi kabeln till tv:n?

Min monitor hade något väldigt konstigt för sig. Jag var tvungen att aktivera hdmi innan jag kunde få bild. Och för att få upp menyn var jag först tvungen att koppla in mig med en vga sladd :4skrika

Japp, rätt uppfattat. Med samma kabel fungerar monitorn, men ingen av de två tv-apparaterna jag har provat på, båda har dock några år på nacken.

Min gamla laptop, en Acer Aspire Timeline 1810TZ med Intel GMA4500MHD-grafik fungerar utmärkt till båda tv-apparaterna. Jag kan inte använda samma kabel då den nya datorn har Micro-HDMI-utgång och den gamla har vanlig HDMI. Dock har jag provat med samma kabel med en adapter, utan framgång.

Ingen expert men detta fungerar när jag hjälp kamrater.

1 Kolla med [Windows knappen] + P där kan man avgöra hur bilden skall visas, speglas eller endast på tv mm
2 På fjärrkontrollen till tv:n så måste du välja source/källa tex HDMI2 om din dator är inkopplad på HDMI2

Om du inte gör det sista så kommer inte tv förstå var ifrån bilden kommer.

Tack för att du svarade.

1. Den hittar inte tv:n alls, och det händer alltså inget när jag använder Win+P.
2. Japp, det kan krävas att man har tv:n på rätt kanal/input för att en dator ska reagera, och jag har provat allt möjligt här, utan framgång. Jag har provat alla HDMI-ingångar på två olika TV, jag har provat haft den inkopplad och boota datorn, provat byta kanal på tv:n med datorn inkopplad. Jag har provat stänga av och slå på grafikkortet med devcon med datorn inkopplad. Inget har hjälpt.

Som en sista utväg vänder jag mig till SH. :)

Testat uppgraderat grafikdrivrutinerna?

Om du kollar skärmupplösning (högerklicka på skrivbordet), identifierar den mer än 1 skärm där?

Jag kan inte använda samma kabel då den nya datorn har Micro-HDMI-utgång och den gamla har vanlig HDMI. Dock har jag provat med samma kabel med en adapter, utan framgång.

Där har du problemet tror jag - prova och köp "dedikerad" sladd (micro-HDMI -> fullstor-HDMI)!
Alltid sladdarna som är problemet har jag lärt mig den hårda vägen (vill ngn köpa?)!

Det man inte betalar för i sladdväg får man ändock köpa i mängd...
Satte på mig glasögonen och börja läsa, du har redan provat detta verkar det som.

TV:n som inte klarar micro (kontakten)?
Menar att datorn kör ut signal via Micro detta vidare till stor HDMI där TV'n har samma signalinställning? (looong-shot)
HDMI finns ju numera i sjukt många olika versioner, storlekar...
Men personligen tror jag problemet ligger där.

Last edited:
Jag har en Zenbook jag med(dock annan modell; U500) och jag har för mig att jag upplevde samma problem. Jag skall ta och testa lite idag när jag får tillfälle..
Sist jag skulle ge mig på att koppla datorn till TV'n så lyckades jag inte. Samma kabel och anslutning funkade dock fint med min surfplatta som varit inkopplat till TV'n fram till dagen jag ville få upp datorbilden där istället.

Skall som sagt göra ett nytt test idag och se om jagb har någon framgång..

Testat uppgraderat grafikdrivrutinerna?

Om du kollar skärmupplösning (högerklicka på skrivbordet), identifierar den mer än 1 skärm där?

1. Ja, har provat en massa olika drivrutiner, de som är rekommenderade av ASUS, de senaste från Intel för mitt grafikkort samt några andra för säkerhets skull

2. Nej, den kommer inte upp där. Det är precis som att den inte hittas alls.

Där har du problemet tror jag - prova och köp "dedikerad" sladd (micro-HDMI -> fullstor-HDMI)!
Alltid sladdarna som är problemet har jag lärt mig den hårda vägen (vill ngn köpa?)!

Det man inte betalar för i sladdväg får man ändock köpa i mängd...
Satte på mig glasögonen och börja läsa, du har redan provat detta verkar det som.

Japp, har både testat dedikerad sladd som fungerar med en monitor, samt med en adapter på en sladd som fungerar till tv:n med min gamla dator.

TV:n som inte klarar micro (kontakten)?
Menar att datorn kör ut signal via Micro detta vidare till stor HDMI där TV'n har samma signalinställning? (looong-shot)
HDMI finns ju numera i sjukt många olika versioner, storlekar...
Men personligen tror jag problemet ligger där.

Jag trodde att alla HDMI-versioner var bakåtkompatibla med varandra. Är de inte det så låter ju det här intressant. Var hittar jag mer att läsa om det?

Jag har en Zenbook jag med(dock annan modell; U500) och jag har för mig att jag upplevde samma problem. Jag skall ta och testa lite idag när jag får tillfälle..
Sist jag skulle ge mig på att koppla datorn till TV'n så lyckades jag inte. Samma kabel och anslutning funkade dock fint med min surfplatta som varit inkopplat till TV'n fram till dagen jag ville få upp datorbilden där istället.

Skall som sagt göra ett nytt test idag och se om jagb har någon framgång..

Tackar för detta, hör av dig med hur det går. Kanske kan vi lösa problemet tillsammans :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti