Nyare kåpor på äldre MC

SimonD

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2015
Hoj
Ingen
tjena hejsan!

Som rubriken säger så vill jag ha reda på hur mycket jobba och klydd ifall man vill sätta nyare kåpor på de nyare 80 till tidigt 90tals sportmaskinerna. Jag har ingen stor vana med mekande tyvärr men detta är ett långvarigt inlärningsprojekt är de tänkt. Har en far som jobbar på varv så han har en hel del erfarenhet av att plasta mm. väldigt tacksam för svar :)

Det beror ju lite på vad du tänkt dig och vilken hoj det är. En del hojmodeller finns ju kit med modernt stuk att köpa till, då är det ju mest en fråga om att skruva dit nya fästen (där det behövs) och montera kåpor.
Ska du ta kåpor från en modern hoj och sätta på en gammal bör det vara en hel del jobb med att få allt att linjera snyggt, mycket arbete med inpassning av fästen, och att bygga en ny bakram, eller stuva om den gamla ganska radikalt.
Vill du gjuta egna kåpor blir det lite mer jobb till. Med att bygga formar, slipa och allt sånt där skoj. :hihi

Så, från "mysigt helgmek" till "vinterprojekt" är väl spannet på hur mycket jobb det är. :D

Har inte tänkt på någon speciell hoj Men alltid varit väldigt svag för r1 liknande hojar, alltså riktiga sporthojar. Vill ha en a2 hoj till ett bra pris Och gärna ett roligt projekt på vägen. Någon hoj ni kan tipsa om? Dessutom är jag 194cm lång. :)

Yamaha fzr600, något kantigare än en r1a men de är en sporthoj från årsintervallet du skrev i trådstarten och den här strax under 70kw = får strypas och köras på a2:tummenupp

ja det kan vara ett alternativ. Tanken är att köpa något liknande fzr600 och sen sätta på nya kåpor, gärna från 2000talet. Någon som ha koll på hur mycket hojarna har förändrats, med tanke på bred och längd mm?

Om du googlar fzr så hittar du alla fakta o så tar du ex r6 och googlar den. Öppna i två fönster på skärmen och gämför det är mycket enklare än att folk skall gissa o du ev får fel mått.

Här är några bilder på en FZR600 som byggts om till en R6(såldes på blocket för ett bra tag sedan):
5116626600.jpg
6355643952.jpg
6356731794.jpg
6376654253.jpg
6390333221.jpg

jäklar, den va ikke dum. det är precis ett sånt projekt jag är ute efter. den va riktigt fin!:tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!