Nyare 600 vs äldre 900

Ozwald

...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
XT 600 -89
Ska köpa ny hoj och undrar lite om vad som ger mest körglädje.

Har fått för mig att en nyare hoj har bättre vägegenskaper osv än en äldre? Och har därför kollat runt lite och konstaterat att man kan få en ca 2 år nyare 600 för samma peng som en äldre 900.

Prisklasserna som jag har kollat på är mellan 30-50 tusen.

Har ju inte tillgång till regnr på olika hojar så ifall någon har koll på om försäkringen blir högre på en nyare 600 än en äldre 900 så vore det kul om den personen kunde delge mig sina erfarenheter.

Ledsen för ytterligare en tråd om hojval osv men hittade inga trådar som svarade på mina frågor. :näsblod

Jag har egentligen inget att tillföra den här tråden men tyckte den förjänade en "bump" eftersom frågan är fan så mycket intressantare än den där jävla vurpade hoj tjuven... :mad:

Ozwald skrev:

Har fått för mig att en nyare hoj har bättre vägegenskaper osv än en äldre? Och har därför kollat runt lite och konstaterat att man kan få en ca 2 år nyare 600 för samma peng som en äldre 900.

Har ju inte tillgång till regnr på olika hojar så ifall någon har koll på om försäkringen blir högre på en nyare 600 än en äldre 900 så vore det kul om den personen kunde delge mig sina erfarenheter.

Ledsen för ytterligare en tråd om hojval osv men hittade inga trådar som svarade på mina frågor. :näsblod

Det där beror ju helt o hållet på vilken hoj det är och försäkringsbolaget... Då jag letar efter en specifik 600, så kan jag iallafall se att en nyare hoj kostar mer o försäkra än en gammal likadan hoj. Man borde ju ha vagnsskade-garanti på nya hojar som man har på bilar, tycker jag :D (men det har man ju givitvis inte)...
Jag tror man kan få ut mkt körglädje av en 600, o sedan så är dom ju generellt billigare än en 900 också (både inköp + försäkring).

Ozwald skrev:

Hej !
När jag letade hoj så var jag först inne på en 1000 cc, men jag lyckades aldrig hitta någon som inte hade mycket effekt och därigenom var svindyr att försäkra, så det slutade med att jag köpte en 600cc. Jag kan inte säga att det är något jag ångrar, men jag har ju inget behov av att wheela och såna grejer...

En äldre 900 är betydligt billigare i försäkrning än en nyare 600. Priserna rasar ganska fort faktiskt. Min FZR från 87 kostar bara symboliska summor, i jämnförelse mot brutaldyra nya hojar. Mitt försäkrningsbolag berättade, då när jag köpte hojen, hur skalan för årsmodeller faller. Ganska intressant. :Bugar

Vägegenskaper, ja, vad vill du ha då? Det är peronlig uppfattning vad som uppfattas som bra eller dåligt. Prova själv och bilda dig uppfattning.
Är det låga tider på tidtagaruret som är intressant, så är nog en ny 600 bättre än en gammal 900. :banana
Känsla, körning med böna på pallen, sköna söndagsturer, så är det 900 :tummenupp

Detta beror ju på vilka modeller som avses och årsmodell på dessa.

Men en modern 600 är ju betydligt bätre än en 15 år gammal litershoj på många sätt.

Men en 600 är aldrig en 1000cc i fråga om styrka på lägre varv.
30-50 tusen ger väl en 5 år gammal hoj ungefär.

Hur gillar du att köra, med varv och attack eller på högre växlar?

För oexakt fråga att svara på egentligen.

Jag undrar också mycket över det här...

Jag kör en gammal (s)ur-blade och den verkar inte ha mer effekt än en modern 600 på något varvtal. Fast den är ju rätt billig i försäkring :)

Erol skrev:
Jag undrar också mycket över det här...

Jag kör en gammal (s)ur-blade och den verkar inte ha mer effekt än en modern 600 på något varvtal. Fast den är ju rätt billig i försäkring :)

Iofs var blade rätt klen på lägre varv, men du har mer mos på lägre varv än en 600a, självklart.

Mera nöje med mindre motor. :yoparty :yoparty Men smaken e som :arsele Så köp den som DU tycker passar dig bäst :tummenupp

Glad midsommar :fyllisar

Ozwald skrev:

Har fått för mig att en nyare hoj har bättre vägegenskaper osv än en äldre? Och har därför kollat runt lite och konstaterat att man kan få en ca 2 år nyare 600 för samma peng som en äldre 900...

Sitter i precis samma sits. Men jag tror nog det blir att man köper en nyare 600 då man får en modernare hoj.

Hur är bensaförbrukningen om man jämför mellan en lite äldre ~1000 och nyare 600?

EDIT: Rätt logiskt :3freak Men slurpar gamlingarna mycket mer soppa?

Last edited:
storleken har betydelse

nån sa "there's no substitutes for cubic inches" och jag är böjd att hålla med...

900 900 900 :yoparty

Är det Honda vi pratar så köp definitivt en 900. :tummenupp
1992 kom ju Firebladen som é grymt mkt hoj för liten peng.

Väger inte mkt och har en grym väghållning och som BIKE nämde i sin recension " en hoj som alla kan köra fort med direkt"
Rekommenderar dig att köpa en 97:a (98-99 endast nya kåpor)

Pröjsar 3300hel/hel länsförsäkringar för en 93:a. Men är över 30 iofs.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman