Nya ZX-4R

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Snälla, snälla.... kommer den till Sverige?

 
Djävlar den är intressant på riktigt ?
Ja eller hur.

Enligt andra källor (mcn tex) så ska den till skillnad från ZX-25R komma till europa.

Vad är ett rimligt pris för en sån i Sverige? Den måste vara dyrare än paralleltwinnarna i samma klass eftersom det är en fyra. Frågan är bara hur mycket? En ninja 400 (parallelltwin) kostar 70-75k ny idag.
 
Ja, den är väldigt tung. Vet dock inte om man räknar med alla vätskor där eller inte.

Man kan nog lätta en hel del om man ska köra racing med den.
Tror Euro5-kravet lägger till en del kilo, så ja finns nog mycket som kan plockas bort om man vill lätta.

Katalysator 5kg och ljuddämpare 4kg kan ju ersättas med kolfiberdämpare på 2kg t'ex. Sen har den säkert en del del annat som "exup"-ventil med styrdorn/servo osv osv.
 
I princip cool med en ny zxr 400, men i slutändan så verkar det endast vara effekten som är 90-tal, vikten ligger över, och risken är väl asstor att det inte blir något 90-tals pris heller.
 
I princip cool med en ny zxr 400, men i slutändan så verkar det endast vara effekten som är 90-tal, vikten ligger över, och risken är väl asstor att det inte blir något 90-tals pris heller.
Jo den kommer till svedala i höst. Pris som en Z900 skulle jag tro.
 
Min ZX-6R väger alltså 4 Kg mer men har 130 Hp jämfört med 80Hp.
Årsm. 2020 som jag har är dock den sista som fick komma till Sverige.

ZX10R och ZX4R klarar alltså Euro5 men inte ZX6R.
Märkligt.
 
Nä det är väl Ninja 400 som finns där.
Inte ZX-4R
Så var det nog.

Lite mera om ZX-4R:

Varför väger ZX-4R mera än Ninja 400?
188 kg vs. 168 kg
 
Så var det nog.

Lite mera om ZX-4R:

Varför väger ZX-4R mera än Ninja 400?
188 kg vs. 168 kg
Den har fler cylindrar, och förhoppningsvis mer fjädring, bromsar, etc.

Varför den väger mer än en K6 Gsx-r 750 undrar jag mer då.
150kg torr, riktigt racigt styv, och 5000€, då hade jag varit sugen.

Jag är inte det minsta intresserad av varesig abs, eller euro 5.
 
Den har fler cylindrar, och förhoppningsvis mer fjädring, bromsar, etc.
Ja man ser ju direkt på bilderna USD-gafflar och dubbla skivor fram t'ex. Man ser även avsevärt större katt under och enorm ljuddämpare ;)
 
150kg torr så hade den kostat 50000€. :D
Ja, men den hade inte behövt göra det. 150kg torrt på en sådan är 13kg under en 15 år gammal gixxer med nästan dubbla slagvolymen.
Fullt genomförbart utan exotiska material etc. Man bara lämnar bort allt paller som man inte vill ha, eller betala för.
 
Ja, men den hade inte behövt göra det. 150kg torrt på en sådan är 13kg under en 15 år gammal gixxer med nästan dubbla slagvolymen.
Fullt genomförbart utan exotiska material etc. Man bara lämnar bort allt paller som man inte vill ha, eller betala för.
Nu är ju både ABS och Euro5 krav för att få sälja en landsvägsreggad MC i Europa.

Så antingen får du försöka övertala EU att deras regler är trams så de ändrar, flytta till ett land utanför EU, hålla dig till äldre hojar, eller köpa en Euro5-hoj med ABS och plocka bort allt du inte vill ha på den. Eller vänta tills de släpper en ej gatlaglig RR-version

Såg nu även att det är Kerb weight 188Kg de anger, så vad torrvikten är vet vi ju inte.

"
Kerb/Wet Weight:

Kerb weight refers to the weight of the bike in a ride ready state. It means it has all the fluids in the right places and it is really to be ridden at the moment go. The list of fluids in the bike is as follows:

  • Engine Oil
  • Brake Oil
  • Gear Oil
  • Fork Oil
  • Coolant (If present)
  • Gasoline/Petrol"
 
Last edited:
Nu är ju både ABS och Euro5 krav för att få sälja en landsvägsreggad MC i Europa.

Så antingen får du försöka övertala EU att deras regler är trams så de ändrar, flytta till ett land utanför EU, hålla dig till äldre hojar, eller köpa en Euro5-hoj med ABS och plocka bort allt du inte vill ha på den. Eller vänta tills de släpper en ej gatlaglig RR-version
Ja, fast det är ju det för att branschens egna lobbyister kommit med lagförslag som gör att de kan begära mer pengar.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top