nya vxl lådor??

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Hej

jag har nyligen köpt en Triumph Daytona 600
hojen hadde gått 62 mil när jag köpte denhar kört ca 50 till, jag tycker den funkar skit bra förutom att lådan känns hård på något sätt, det klonkar till rätt bra när man vxlar på låga varv...

e detta normalt på nya cyklar? eller kan det vara något fel..

provade min kompis cbr 600 -99 vxlarna bara trillar i utan ett ljud..
Denna har gått 3000 mil(köpt beg så han vet inte hur den lät ny)
 
Triumph har väl varit kända för att det kan ta ganska många mil innan lådorna är inkörda och börjar gå mjukt. Fast jag vet inte om det gäller även senare modeller förstås.
 
Daytonan är begåvad med en "långsam" låda. Från att man trampar/lyfter på pedalen är det en liten fördröjning innan växeln klonkar i. En del kallar det karaktär, andra kallar det konstruktionsfel. ;)
 
då får jag väll köra vidare...blir det värre får jag väll lämna in den ..där e ju 2 års garanti ...tur e kanske det
 
En växelåda måste också köras in, växla mycket med lågbelastning
Mellangasar du? Tycker att nybörjare på mc är dåliga på att mellangasa, växlarna bara tjongas i utan mellangas.
På en crosscykel går det att göra så tåligare låda på en cross
 
Var ute en sväng idag i blåsten..Lådan skänns skit bra så länge den e kall men när man kört en stund och oljan blir varm byter den karaktär helt...
Oljan blir ju tunnare och tunnare ju varmare den blir, kanske ska prova men e annan oja?

Motor tempen steg oxo idag när jag stod vid ett rödljus.. läste i någon tråd att detta kunde bero på oljan i motorn!

Själv e jag för dålig på just mc mekanik, men det kan ju inte vara så stor skilnad jämt emot bilar ( vad vet jag)
 
BMW R90s skrev:
Mellangasar du? Tycker att nybörjare på mc är dåliga på att mellangasa, växlarna bara tjongas i utan mellangas.

Mellan gas gör inte så stor nytta om man inte släpper ut kopplingen mellan växlarna (jaja det kopplar inte ur helt).

På sekventiella lådor så bör det inte finnas frillägen mellan växlarna alltså kan man inte "dubbeltrampa" och mellangasa, dessutom så vill man ju inte höja varvet när man växlar upp utan sänka det.
Backar man av på gasen en tiondels milimeter så brukar det gå smidigare att växla för då släpper spänningen mellan dreven innan man kopplar ur.
 
Blue skrev:
Mellan gas gör inte så stor nytta om man inte släpper ut kopplingen mellan växlarna (jaja det kopplar inte ur helt).

På sekventiella lådor så bör det inte finnas frillägen mellan växlarna alltså kan man inte "dubbeltrampa" och mellangasa, dessutom så vill man ju inte höja varvet när man växlar upp utan sänka det.
Backar man av på gasen en tiondels milimeter så brukar det gå smidigare att växla för då släpper spänningen mellan dreven innan man kopplar ur.

Självklart gäller mellangasningen vid nedväxlingar.
 
mellangasa hjälper inte efter som det e när jag vxl upp, mellan 1-2 klongar det till som fan men bara när motorn e varm, sen fortsätter det mellan 2-3 men inte lika hårt, mellan 3-4 lite tystare sen smekes bara 5 & 6 i ...när motorn e kall låter det knappt någonting i från någon vxl...men när den e varm käns det som motorn ska lämna ramen (nästan ....jallafall mellan 1-2 :an) :(
 
byte olja till motul 5100 fix färdigt går som en klocka växlarna bara klickar i
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top