Nya VFR1200:an

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tog mig idag under lunchen en sväng förbi Lindroths MC i Luleå för att ta en titt på nya Hondan. Alla har vi sett den på bild och sagt vad vi tycker. Själv var jag väldigt oimponerad av hur den såg ut när bilder först dök upp på den. Lyset var fult som stryk och den såg ut att vara stor som ett X2000 lok.

Hur kunde jag ha så fel? :brinnerup

In genom dörren kliver jag och möts av hojen som står parkerad mitt bland alla andra hojar. Visst är lyset stort men den ser mycket smäckrare ut i verkligheten. Kåporna då? Den hade väl lite touring-drag över sig (alá Yamaha FJR1300) men jag tyckte den såg riktigt brutal ut. Stod en CBR1000RR precis brevid och i jämförelse med VFR1200:an så var den inte speciellt mycket mindre, den var då definitivt inte snyggare, speciellt färgen. Verkar som dom återupplivat den gamla Honda röda som satt på Honda CBX:en. Ruskigt snygg färg.

Hur var den att torrbryta på då? Satt som en kung. Sittställningen var defintivit mer sportig än vad den var touring-aktig tycker jag, väldigt väl avvägda fotpinnar i förhållande till sitthöjd. Tror definitivt det kommer gå att köra riktigt fort på bana och knixiga vägar med den.

Från att för mig vara ett helt otänkbart köp med tanke på bilderna man sett så blev den helt plötsligt en väldigt intressant hoj.

Kommer bli mycket spännande att provköra i sommar. :tummenupp
 
Last edited:
kan hålla med lite faktiskt

i diverse tidningar ser den lite tveksam ut och i min värld ser den grymt stor ut på bild.

Såg den live och där gav den ett betydligt bättre intryck
 
Kollade på den live för någon helg sedan. Tur att den kostar 180 loppor så att jag slipper fundera på att köpa den. Vill ha!! :fattiglapp
 
Storviffern är touring, och inte sportig. Tycker jag iaf och jag är gubbe. :gnissla

Ful som stryk samt stor som en gammal boforskanon är avgassystemet. Men i övrigt är den faktiskt inte så tokig, efter att ha sett den i verkligheten...

Dock, hade jag viljat ha en mindre/sportigare variant av denna viffer. Det är en tung pjäs på modiga 275 kg ink vätskor ....
 
Last edited:
Bilder gör den verkligen inte rättvisa. Ser grymt fin ut i verkligheten! Inte i närheten så klumpig som fjr-en. :)
 
Jag vet inte om det blir en storsäljare, men förmodligen så kommer den att ta många kunder som annars skulle ha köpt en FJR. Vad ligger listpriset för FJR'en?
185 000 tror jag 2010 årsmodellerna ska gå på.

Då är sannolikt Hondan ett mycket bättre köp.

Kan bli mycket eftertraktad begagnad dessutom. Är väskorna snygga på den?

(rättelse, hur stor styggelse är dem? för snygga kan de kanske inte vara)
 
Jag tyckte den var stor och ful.. fast jag är juh bara 170cm lång :)
 
Kort fråga;

Satt du lika bra på den efter att du sett prislappen?

Onekligen saftig prislapp, men om man jämför med hur man sitter på andra touring- och sporttouring hojar så tycker jag definitivt det var värt pengarna. Dels ska motorn vara enorm och dels hade den oerhört hög byggkvalité, lite som CBX:en var back in the day. Jämför man med en FJR1300 som är motsvarande så är den evigt mycket snyggare.

Hade jag gott om pengar (råd med en) så hade jag definitivt haft den som ett tänkbart köpobjekt.
 
Storviffern är touring, och inte sportig. Tycker jag iaf och jag är gubbe. :gnissla

Ful som stryk samt stor som en gammal boforskanon är avgassystemet. Men i övrigt är den faktiskt inte så tokig, efter att ha sett den i verkligheten...

Dock, hade jag viljat ha en mindre/sportigare variant av denna viffer. Det är en tung pjäs på modiga 275 kg ink vätskor ....

Håller med! Förstår inte varför inte Honda petat in V4:an i en annan modell tidigare. VFR750 var ok, 800an blev (för) mkt touring o nu verkar det blivit ännu mer...

En Honda sporthoj med V4 hade varit nåt att dregla över
 
Onekligen saftig prislapp, men om man jämför med hur man sitter på andra touring- och sporttouring hojar så tycker jag definitivt det var värt pengarna. Dels ska motorn vara enorm och dels hade den oerhört hög byggkvalité, lite som CBX:en var back in the day. Jämför man med en FJR1300 som är motsvarande så är den evigt mycket snyggare.

Hade jag gott om pengar (råd med en) så hade jag definitivt haft den som ett tänkbart köpobjekt.

Att det är ett solitt bygge betvivlar jag inte en sekund!
Jag tror inte honda hade något val i det avseendet med tanke på hur länge dem varit helt utan en modern större tourer. Frågan är ju bara hur den mäter sig mot BMW, Kawasaki och Yamaha om den senare nu kommer med en ny modell snart vilket jag tror på.

Den har ju redan fått spö av BMW i ett test så vi får ju se vad andra bedömningar lutar åt.
EN sak jag hoppas på är att man nukan lägga lite energi på att få VRF800 att tappa 40 kilo, få 10-20% mer effekt som bättre fjädring, och bli ett sportigare alternativ som kan fylla gluggen mellan 600 och 1000RR. En sådan skulle nämligen jag vilja köpa!
 
Storleken talar ju FÖR hojen enligt mig, har funderat på VFR:en bara för att den är stor och att man inte ska se ut som att sitta på en moped när man är 190cm.

Hade den haft lite mer sportigt utseende där bak istället för soffsadeln hade det varit en het kandidat.
 
Storviffern är touring, och inte sportig. Tycker jag iaf och jag är gubbe. :gnissla

Ful som stryk samt stor som en gammal boforskanon är avgassystemet. Men i övrigt är den faktiskt inte så tokig, efter att ha sett den i verkligheten...

Dock, hade jag viljat ha en mindre/sportigare variant av denna viffer. Det är en tung pjäs på modiga 275 kg ink vätskor ....

:eek:

275 kg är ju 40-50 kg mer än mitt gamla as...
75 kg övervikt... Det bör ju märkas på greppet för anläggningsytan på däcken lär ju inte vara så mycket större.
 
Nya VFR 1200

Jag vet inte om det blir en storsäljare, men förmodligen så kommer den att ta många kunder som annars skulle ha köpt en FJR. Vad ligger listpriset för FJR'en?
185 000 tror jag 2010 årsmodellerna ska gå på.

Då är sannolikt Hondan ett mycket bättre köp.

Kan bli mycket eftertraktad begagnad dessutom. Är väskorna snygga på den?

(rättelse, hur stor styggelse är dem? för snygga kan de kanske inte vara)

Jag personligen tror inte att det är FJR kunder som tittar på Hondan för överlag är dessa runt de 55-60,utan jag tror kunderna kommer från Super Blackbird eller nyare VFR800 förare.Den är ingen sporthoj utan en sportig långfärdshoj där man kör 100mil på autoban på en dag och är ändå utvilad vid framkomst,men jag tror inte att den gör bort sig på bandagar heller.Ser förresten riktigt bra ut med väskorna på och det finns redan slip on till hojen.
 
Jag personligen tror inte att det är FJR kunder som tittar på Hondan för överlag är dessa runt de 55-60,utan jag tror kunderna kommer från Super Blackbird eller nyare VFR800 förare.Den är ingen sporthoj utan en sportig långfärdshoj där man kör 100mil på autoban på en dag och är ändå utvilad vid framkomst,men jag tror inte att den gör bort sig på bandagar heller.Ser förresten riktigt bra ut med väskorna på och det finns redan slip on till hojen.

Vilket märke har du hittat på Slip on?
 
Bilder gott folk, glöm inte bilder! (säger oftast mer än 1 000 ord)

2010%5C02%5C06%5Cbikepics-1896142-full.jpg


2010%5C02%5C06%5Cbikepics-1896149-full.jpg


2010%5C02%5C06%5Cbikepics-1896145-full.jpg


2010%5C02%5C06%5Cbikepics-1896143-full.jpg


2010%5C02%5C06%5Cbikepics-1896133-full.jpg


jag tycker förövrigt den var riktigt snygg när jag såg den live för någon vecka sedan. Färgen gör den giftig :tummenupp
 
För egen del tycker jag de snott väl mycket linjer från K1200S om man ser den från sidan. :duckar
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top