Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Från vänster:
P-förbud jämnt datum
En skylt som ska sitta mitt i en cirkulationsplats för att visa rotationsriktningen
"Plankorsningsskärm"
Räddningsplats
P-förbud udda datum
Eller hade du någon lagomt vitsig rebusförklaring då de sitter i den ordningen?
Jag har nattmössan på mig när jag vill.Ta av dig mössan, julen är över!
Bara för att du jobbar på trafikskola![]()
(fast jag klarade dom flesta också, då jag nyss har gått den där förbannade handledarkursen, vilken jävla idioti)
Vet du vad som är ännu mera idiotiskt än att du var tvungen att gå handledarkursen? Jo, även om du var trafiklärare och arbetade som det dagligen så skulle du behöva gå handledarutbildningen för att få köra med dina egna barn med grön skylt på bilen.
Och skulle din son vilja kunna köra med sin mamma eller någon annan så måste han gå kursen igen med den handledaren.Vet du vad som ännu mer idiotiskt än det?
Även om jag har gått kursen samtidigt som min son så får inte jag övningsköra med grannens ungar som också har gått kursen med sina föräldrar.
Jag slipper inte heller gå kursen en gång till för att få övningsköra med min dotter.
En jävulsk mjölkko för körskolorna, att man blev tvungen att ansöka om handledarbevis kan jag köpa, det motiverade dom med att dom ville få bort svarta körskolor, och det syftet ställer jag mig bakom.
Men att en handledar kurs endast är giltig för en elev och inte för så många elever man ansöker om inom säg en femårsperiod leder bara till att eleverna får färre tillfällen att öva och med färre handledare.
Hur fan motiverar man att det är bra?
Jag har övningskört med två av mina jobbarkompisar innan handledarkursen och dom har lyckats ta körkort båda två, men nu har jag bara gått kursen för min son, men grannens dotter vill hemskt gärna köra med mig istället för med sina föräldrar (dom har för det första inga manuellt växlade bilar, och för det andra är dom hysteriskt åkrädda)
Nu har jag kört lite med henne ändå, och med mig gör hon enorma framsteg till skillnad från vad hon har gjort med sina föräldrar.

Och skulle din son vilja kunna köra med sin mamma eller någon annan så måste han gå kursen igen med den handledaren.
Det är ju inte direkt så att alla trafikskolor hoppar jämfota av glädje för att detta har införts heller.
Då tycker jag att det vore bättre att man gick en kurs för att vara handledare (där inte eleven behövde följa med) som var lite mera omfattande (kanske en hel dag eller en helg). Lite som moppeförarbeviset, kanske att man också skulle kunna gå den genom ett studieförbund eller liknande? Ett handledarbevis.![]()
Men då skulle man samtidigt införa en tidsbegränsning på t.ex. tre år för "handledarbevisets" giltighetstid (för att se till så att handledaren alltid har aktuella kunskaper). Plus en begränsning att man max skulle kunna vara handledare åt fyra personer under de tre åren med en avgift per person som man ska vara handledare åt. Eventuellt att man skulle kunna ansöka om ett specialtillstånd för att få vara handledare åt någon fler nära släkting (om man t.ex. har trillingar som är födda ett år och tvillingar som är födda året efter).
Dessutom så anser jag att det bör införas en handledarutbildning för de som ska vara handledare vid privat övningskörning för A-kort. En utbildning där det även ingår att handledaren ska kunna visa att den kan framföra en MC på ett något som när korrekt och betryggande vis.
Kanske vore något för SMC att börja med som en frivillig grej för de som ska vara handledare åt någon? En liten kurs där de går igenom vad man ska tänka på att hålla koll på när man utbildar någon privat, vilka regler som gäller vid övningskörning och uppkörning och gå igenom säkerhetskontroll etc.
Nej för i helvete, var dom tvungen att visa en film i en hel timme för att fylla ut en tretimmarskurs så vill jag inte ens tänka på vad fan dom skulle fylla en dag/helg med för idiotiskt dravel.
|
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!
Fabio Di Giannantonio är fö... |
|
|
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!
Den 17 maj är det åter dags... |
|
|
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!
Foto: Karin Tornblom Pre... |
|
|
|
Allt om MC på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|
Bike på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|