Nya trenden: cykelhjälm.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Häromdagen på Kungsgatan i Stockholm hade en kille på en Triumph Thruxton och en taxi haft en sammanstötning. Såg inte allvarligt ut, men polisen var där och tog upp anmälan etc. När jag gick förbi såg jag att killen som kört Triumphen saknade allt vad skyddskläder heter: tajta jeans, kavaj och...cykelhjälm! Ja, du läste rätt. En sån där kastrullformad av samma snitt som skateboardhjälmar.

Och ikväll – en bit utanför stan – hamnade jag bakom en Yamaha Wildstar 650 som väntade på att köra ut på en större väg. Vid styret en snubbe runt 40 i kortbrallor, t-shirt och integralhjälm. Bakom honom på passagerarplatsen: en grabb runt 7 år i tröja, jeans och...just det...cykelhjälm.

Fler som har sett stollar köra mc i cykelhjälm, eller lyckades jag pricka in landets hela bestånd på två dagar?

Bifogat

• bicycle-helmet-proper-usage.jpg
    bicycle-helmet-proper-usage.jpg
    13.1 KB · Visningar: 243
Last edited:
att barnet på 7 år hade cykelhjälm är väll förståeligt, man brukar inte ha utvecklat tillräckliga nackmuskler vid den åldern... Sen att du såg en gubbe på en thruxton med cykelhjälm var nog bara tillfälligheten. dvs ICKE en ny trend :D

Frigolit som frigolit... men visst hjälper glasfibret utanför till också.

Arai-helmet-cut-away.jpg

Jag tror inte att det var cykelhjälmar det har ju kommit massor av nya potthjälmar på marknaden som är godkända, och enda kravet är ju just godkänd hjälm....

Vill folk köra motorcykel så, så är det upp till dom.

Jag tror inte att det var cykelhjälmar det har ju kommit massor av nya potthjälmar på marknaden som är godkända, och enda kravet är ju just godkänd hjälm....

Vill folk köra motorcykel så, så är det upp till dom.

Knuttar;)?:D

Till Radare: barn under sju år kan få använda cykelhjälm, ridhjälm eller annat lämpligt huvudskydd.

Och det finns även massor med potthjälmar på den svenska marknaden som inte är E-godkända.

Davidas snygga och välbyggda vurpollon är inte godkända på en fläck: http://davida.co.uk/type.php?id=Classic Liknande hjälmar brukar inte heller vara godkända.

Hjälmar av modellen "tysk militärhjälm från andra världskriget" är sällan godkända.

Amerikanska "halvhjälmar" är för det mesta inte godkända. Men det finns en del som är europafierade, då går de ner lite längre och brukar kunna vara godkända.

I stort sett kan man säga att hjälmar som inte täcker öronen och en linje ungefär från öronen och bakåt inte brukar vara E-godkända.

Hamnade bredvid en gubbe med cykelhjälm på huvudet i sin bil för många år sedan vid ett trafikljus. Cykelhjälm verkar vara rätt användbart minst sagt!

Okej inte för att jag vet om jag skulle våga ta min egen son på motorcykeln vid 7 år ålder
men då skulle jag nog helt klart låta honom använda cykelhjälm.
<10-12år skulle jag köra på riktigt hjälm dock.

Jo men i USA behöver man väl inte ens ha hjälm, eller körkort (inte helt säker på den)

Är väl bra att han hade nåt på skallen iaf

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...