Nya TomTom Rider

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
R nineT

• 4.3" glove friendly touch screen
  • Winding roads (level is adjustable)
  • Hilly roads selectable
  • Round-trip planning to discover new routes
  • Portrait view enabled by twisting on mount
  • PC route planning to pre-plan a tour before leaving home
  • Audio instructions via Bluetooth (headset not included)
  • Lifetime TomTom traffic (via Smartphone)
  • Lifetime maps (up to 4 updates per year)
  • Lifetime speed camera information (up to 4 updates per year)
  • Route sharing
  • Track support, upload tracks (GPX format)
  • Weather-proof design
  • Glove-friendly Screen
  • Sunlight visibility, make use of different colour options for different times of day
  • Trip Recording, record your trip and relive the excitement
  • Store and access your favourite routes on your device (100 route capacity)
  • SD card slot
  • Lane assist
  • Trip Statistics, see how far, how fast and for how long you have ridden
  • Fully Interactive Screen, pinch, zoom and swipe to interact with the map
  • Points of Interest
  • Dimensions; 136.8 x 88.4 x 30.5mm, 280g

http://www.tomtom.com/sv_se/drive/motorcycle/products/

Pris 2990 kr (Netonnet) och släpps den 15:e april.

Vad tror ni, bra eller anus?
Jag var påväg att slå till på en Rider v4 förra veckan till samma pris. Den här känns ju sexigare än den iaf.

Last edited:
Jag ägde först Garmin Zumo 220 men det var för omständigt användar gränsnitt för att planera om rutter utefter vad jag vill besöka för platser. Det slutade ofta med att jag stod vid vägkanten 20min för att få det att funka.

Köpte sedan en Tomtom Rider v4. väldigt nöjd med den. Snabbt och enkelt att räkna om rutter, "kurviga vägar" funkar som den skall. Enkelt och lättanvänt gränsitt som inte överaskar en. Kört en Europa resa samt 3 norge resor med hjälp av den.

Filvalsfunktionen är väldigt tydlig speciellt på autobhan eller i större städer.

Funktionen att göra avstickare till matställen eller bensinmackar funkar fläckfritt.

Jag planerar alltid långresa på PC och matar in intressepunkter. Importera till GPS:n.

Enda negativa jag har gäller dock alla GPS:r utom om man har med sig laptop...

Det fortfarande en stor fördel att använda "papperskarta" eller "PC-karta" ,"läsplatta" för att planera nästa dagsetapp. Kartorna i dessa navigatorer ger ingen information till ögat om topografin eller mindre vägar än motorvägar.

Då kan man ligga och planera morgondagens rutt på papperskarta med detaljrik topografi och småvägar och sedan mata in dessa i Gps:n vilket är lätt att göra.

Sitter ofta och planerar om rutten medans jag kör då det är så lättarbetat gränssnitt. skönt och slippa stå vid vägkanten och fippla.

Den nya funktionen "Hilly Roads" kan vara ett bra komplement till "Winding Roads" som jag tycker om och faktiskt funkar.

3 exempel. Ingen topografi eller namn syns på gps bilderna.

Google maps Gottröra kyrka mot Knutby.
44.jpg

Här sysn endast motorvägar. småvägarna dyker ej upp förrän man zoomar djupt. Namnet gottröra kyrka finns ej heller.
IMG_20150405_134735.jpg

Först i denna bild i Zoom syns småvägar . .... väldigt otydligt. om man vill sitta och planera morgondagens resa.
IMG_20150405_134940.jpg

Som sagt mycket lättare att sitta framför PC:n eller annat kartprogram och plotta rutten.
2.jpg

Last edited:
anus. sämre specar än en LG l70 för 798:-. Köp en sån och ett fäste/väska istället.

Om man köper en telefon istället för GPS måste man komplettera denna med "vattentätning" samt "offline-karta" alternativt betala hutlöst mycket pengar i roaming avgifter på en långresa i Europa.

Så ett vattenskydd på en telefon förhindrar att använda handskarna/fingrarna under resan. Du måste stanna och ta av dig handskar samt plocka ur den ur regnskyddet.

Google maps har en begränsad funktionalitet för nedladdning av Offline-kartor. Det finns andra gratiskartor, dock är GPS funktionaliteten låst till Datatrafiken i moderna telefoner. så utan datatrafik går det inte att få igång GPS funktionen i telefonen.

Så hardvaru speccar har inte så mycket med användarvänlighet och användargränssnittet och göra.

Man skulle kunna sätta fast en vattentät läsplatta på styret med bra prestanda dock är det yxigt att använda hanskar på en inplastad läsplatta telefon. Sen måste du hitta en GPS mjukvara som är "uppdaterad/aktuell" som du kan använda "offline".

Så om man vill trassla till det för sig så var så god. Men då kan man köra med hederlig papperskarta och stanna och rasta och planera rutten vidare och det helt utan varken Telefon eller GPS.

Last edited:
Hur är kvalitén på TomTom:s hoj-GPS? Jag har en billig Garmin bilnavigator monterad på hojen som jag bara plockar av och stoppar i fickan om det börjar regna ALLTFÖR mycket, och den har hållit utan minsta strul i två säsonger nu. I bilen har jag en TomTom 6" GPS som bara strular. Jag är inne på min tredje enhet på ett och ett halvt år (har fått dom utbytta på garanti), så jag har inga högre tankar om TomTom:s kvalitet...

Vill minnas att både Eniro och Google har stöd för offlinekartor. Min poäng är att standalone gps,er är sjukt överprissatta och att en enkel mobil klarar biffen med en enkel hållare. Som en bonus lär ju även batteriet hålla längre.

Tänker prova i sommar, med enkel blåtandsmottagare bakom hjälmen och snäckor i öronen :banana

Skulle aldrig lägga flera tusen på en "extern" GPS. Körde 3 veckor i USA (fast med bil) i Februari, och då använde jag en GPS-app till iPhonen: CoPilot. Den hade offline-kartor, POI (points of interests), visade vilken fil jag skulle ligga i vid avfarter etc. Kan inte klaga på nånting, och den kostade *trumvirvel* 120kr(!).

Man kan även dra med fingret på skärmen för att flytta på rutten du ska ta. Den väljer ju alltid den kortaste, så när vi skulle åka LA -> SF valde GPSen motorvägen. Drog bara ner den till HWY1 med fingret. Urenkelt.

Sen köper man ett sånthär: http://www.thinkbiologic.com/category/bike-mount - Vattentätt, och du kan använda skärmen genom glaset. Med handskar vet jag inte.

anus. sämre specar än en LG l70 för 798:-. Köp en sån och ett fäste/väska istället.

Lycka till med att knappa in en ny adress eller liknande samtidigt som du kör utan att först stanna och sedan ta av dig handskarna. Mobiltelefoner funkar också jättebra när man har solen i ryggen... man ser inte ett skit :fakta

Svårt att skapa rutter också, går det ens?

Men jag håller med er att det är dyrt med en dedikerad mc-gps, tror jag gav 7k totalt för min garmin med låsbart fäste. Många som inte kör mc tappar nästan hakan när man säger vad gpsen kostar och jag håller med om att det är dyrt. MEN den är värd varenda krona! och slår jag ut det på antal körde mil så är den inte alls dyr! Guld värt om man gör längre resor! Jävligt smidigt med gps fästet monterat ovanför hastighetsmätaren så man inte behöver släppa blicken från vägen när man kör.
Med låsbart fäste så kan även gpsen sitta kvar på hojen när man ska in och betala bensin/ äta osv.

Jag har själv provat både bilgps och mobiltelefon (Sony Xperia Z1+google maps) i tankväskan och ni som säger att det är bättre/lika bra med en mobil som en riktig gps vet inte vad ni pratar om :arsele
Billigare JA men inte ens hälften så bra. Mobiltelefon fungerar dock bra i bilen OM man ska från A till B.

Fy fan vad jag svurit om bilgpsen när jag hade den i tankväskan :mad: För det första så såg man absolut ingenting när solen låg på i vissa vinklar, sedan var man tvungen att stanna så fort man skulle leta upp närmaste bensinmack ( på min nuvarande gps så finns det en genväg till närmaste bensinmack, boende, sjukhus osv) Sedan så hängde det kablar kors och tvärs på styret och försökte man snygga till det och spänna upp dom lite så åkte kabeln ut när tankväskan rörde på sig lite pga ett gupp eller liknande: "Shutting down in 10 9:confused: 8 7 6 :mad: 5 :huvet 4 :mad::mad: 3:3freak 2:gråta 1:död"

Att säga att en mobiltelefon är lika bra som en mcgps är som att säga att en volvo v70 är lika bra på banan som en 911 GT3 pga båda är bilar...

provade och tanka ner Maps.Me från google market. Fina kartor dock utan topografi. så all information om närliggande hotell,bensinmackar etc finns inte. då måste du ändå ha internet uppkoppling för att hitta dessa platser vilket inte behövs med en Gps som TomTom.

Var tvungen att tanka ned ytterligare 5gb med kartor för att det skulle bli "offline". tyskland,österike, italien.

Så räkna med 20-30Gb för hela europa.

Lite mycket fippel att hitta saker. Gränsittet påminner väldigt mycket om PC och är inte gjort för handskar.

Kommer vara trogen TomTom rider några år till.

Finns lite och välja på.
http://cyclingabout.com/the-best-apps-for-gps-navigation-on-a-smartphone/

Last edited:
Jag kanske borde hålla käft om det här tills jag har en färdig produkt men jag håller på att designa vattentäta skal med inbyggd laddning för hojåkning. Med Glove Mode är det inga problem att skriva sms genom 3mm tjockt "plexi" och stänger man av det går det att köra genom en regnskur utan att skärmen ballar ur.

Än så länge har jag tillverkat två prototyper, dessvärre har båda blivit fel i mått från tillverkaren. :huvet

Jag ser fram mot att få klämma på nya Ridern. Jag har också en TomTom Rider v4 och är väldigt nöjd med den. Jag använder den både på hojarna och i bilarna (med bilfästet som kan köpas som tillbehör). Jag upplever att den är lättarbetad, tydlig, och de nackdelar som finns stör mig inte (kluddigt att planera på GPS:en). Om jag skall köra en längre tur planerar jag hemma och lägger in etapperna via datorn. Möjligheten att låta Ridern planera en "slingrande rutt" är hysteriskt kul, men det kan bli långa turer. :)

Jag beställde en via Netonnet idag, bör dyka upp någon gång nästa vecka.
Kan återkomma med intryck när jag klämt och känt lite

Back