Nya tävlingsformer för RR i Sverige?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
nr12 skrev:
En annan sak är ju detta kommer inte folket till oss så får vi komma till dom
typ veckan innan sm på knudan så får man fixa till en utställning om rr på tex kasernplan i Landskrona och samma sak i malmö, helsingborg
sen försöka få till några gratis bussar som kan köra ut folket till banan vid arrangemangen typ centersyd`s sommarbuss
(när det gäller landskrona gäller det ha bra lås med sig saker tändera att lätt få vingar i den staden)

Bra idé! :tummenupp

Man måste ta till nya grepp och bjuda på en totalupplevelse för att få sporten att växa och inte låsa sig i gamla idéer.

Jag tror du inte kan locka publik att se sporthojar snurra runt en bana bara genom att erbjuda gratis transport gratis inträde etc etc.

Målgruppen måste bli de som är intresserade av sporthoj eller MX SM helt enkelt du måste få in friskt och nytt inom sporten.
Medelmänniskan som inte kör sporthoj eller har ett aktivt motorintresse kommer aldrig se RR.

Mina förslag.
1.Anordna MX enduro SM i anslutning till rr tävlingarna publiken som ser MX kan plötsligt se RR Bingo!! mer Publik = mer sponsorintresse.
Anpassa banorna så att du kan välja på samma plats att se SM OCH RR mm.

2.En annan orsak att det kostar för mycket helt enkelt, många lägger av för att dom är ruinerade när säsongen är över samt att
En std 600 går loss på 100 och däck för träning 6 tävlingar och avgifter och transporter 100 ? :död

Varför inte ersätta 250SP som inte har någon framtid med gamla utgångna 2T där importören saknar intresse med en enhetsklass typ nya kawasaki ER6.
Med klart mindre kostnades och importörtören ev blir intresserad.
Samt sponsring av ett däckmärke tex Michelin samt att du får leasa hojen ett utmärkt sätt att lansera ett märke och reklam får dom också.

Är övertygad om att Mc branschen säljer mer sk gathojar typ ER6 än ZXR6 med svindyra försäkringar och TMP är helt ointresserad av deras rs250 eftersom den inte finns i produktion längre.

2ono skrev:
Mina förslag.
1.Anordna MX enduro SM i anslutning till rr tävlingarna publiken som ser MX kan plötsligt se RR Bingo!! mer Publik = mer sponsorintresse.
Anpassa banorna så att du kan välja på samma plats att se SM OCH RR mm.

2.En annan orsak att det kostar för mycket helt enkelt, många lägger av för att dom är ruinerade när säsongen är över samt att
En std 600 går loss på 100 och däck för träning 6 tävlingar och avgifter och transporter 100 ? :död

Varför inte ersätta 250SP som inte har någon framtid med gamla utgångna 2T där importören saknar intresse med en enhetsklass typ nya kawasaki ER6.
Med klart mindre kostnades och importörtören ev blir intresserad.
Samt sponsring av ett däckmärke tex Michelin samt att du får leasa hojen ett utmärkt sätt att lansera ett märke och reklam får dom också.

Är övertygad om att Mc branschen säljer mer sk gathojar typ ER6 än ZXR6 med svindyra försäkringar och TMP är helt ointresserad av deras rs250 eftersom den inte finns i produktion längre.
Angående samordna RR med tex MX tävlingar kanske är en väg att gå, är ju möjligt på t ex Sviestad, men hur menar du annars? Bygga RR banor vid crossbanorna? Eller tvärtom kanske, vilket fall låter inte billigt.

Angående kostnader, är ju inte specifikt på något sätt för RR att det är dyrt, gäller ju de flesta motorsporter även om dina siffror kanske var lite i överkant i ditt exempel.

Att ersätta en fräck klass som 250sp med nån klass för motorcyklar som är lämpade för söndagsåkning på gata vet jag inte om jag skulle vilja varken se eller än mindre köra. Ska man ändå lägga en massa pengar på en sådan här sport så vill man ju köra något som är lämpat för det med.

WASP
Angående samordna RR med tex MX tävlingar kanske är en väg att gå, är ju möjligt på t ex Sviestad, men hur menar du annars? Bygga RR banor vid crossbanorna? Eller tvärtom kanske, vilket fall låter inte billigt

Menar precis det jag skrev att banor som erbjuder flera olika former av motortävlingar är framtiden.
LMS har definitivt möjligheten , KGA har gokart inte dyrt att anordna SM slinga.Anderstorp skulle kunna ordna dragracing typ bikeweek i västerås som drar 1000 tals med folk likaså bjud in Eliten Mc stunt, gör vad som helst bara du får stöveltramp :3freak

WASP
Angående kostnader, är ju inte specifikt på något sätt för RR att det är dyrt, gäller ju de flesta motorsporter även om dina siffror kanske var lite i överkant i ditt exempel.

Fast kostnaden är en stor begränsande faktor för många och anledningen att gå från SS600 till std600var just kostnaden

WASP
Att ersätta en fräck klass som 250sp med nån klass för motorcyklar som är lämpade för söndagsåkning på gata vet jag inte om jag skulle vilja varken se eller än mindre köra. Ska man ändå lägga en massa pengar på en sådan här sport så vill man ju köra något som är lämpat för det med.

Man kör med SV650 i andra länder, tror att en modern 2cyl hoj som tex ER6 med en 650cc paralall twin på 72hk med korthjulbas 1405 mm i ett modernt chassie skulle kunna vara riktigt körbar på en bana??

Last edited:
2ono skrev:
Fast kostnaden är en stor begränsande faktor för många och anledningen att gå från SS600 till std600var just kostnaden
Jovisst var det så, men du menar att även std600 är för dyrt eller? :confused:
Billigare klass än så är väl svårt att få?

2ono skrev:
Man kör med SV650 i andra länder, tror att en modern 2cyl hoj som tex ER6 med en 650cc paralall twin på 72hk med korthjulbas 1405 mm i ett modernt chassie skulle kunna vara riktigt körbar på en bana??
Jovisst, men det är väl oftast supportklasser, knappast därför folk går till de tävlingarna eller? Jag är fortfarande tveksam till att lyckas få förare till en sådan serie, jag skulle inte nappa iallafall. Antar att detta skulle vara en ekonomiklass där man kör sådana hojar helt standard. Om inte så skulle du ju vara tillbaka på de kostnaderna som gäller för övriga klasser likaväl... fast du kör med lite mediokrare hojar.

WASP skrev:
Jovisst, men det är väl oftast supportklasser, knappast därför folk går till de tävlingarna eller? Jag är fortfarande tveksam till att lyckas få förare till en sådan serie, jag skulle inte nappa iallafall. Antar att detta skulle vara en ekonomiklass där man kör sådana hojar helt standard. Om inte så skulle du ju vara tillbaka på de kostnaderna som gäller för övriga klasser likaväl... fast du kör med lite mediokrare hojar.

Jag tror att det skulle funka här hemma precis som det funkar i Holland där de kör Suzuki Vobis Cup (SV650)! Byt ut 250sp (som snart ändå bara består av vrak) till SV650 och enhetsdäck. De går inte så fort, men det gör inte SP-hojarna heller. Man får kanske lyssna lite på Kenny Bräck som sa något i stil med "Jag bryr mig inte om ifall ratten är av kolfiber eller inte sålänge det är racing"!

oscar skrev:
Jag tror att det skulle funka här hemma precis som det funkar i Holland där de kör Suzuki Vobis Cup (SV650)! Byt ut 250sp (som snart ändå bara består av vrak) till SV650 och enhetsdäck. De går inte så fort, men det gör inte SP-hojarna heller. Man får kanske lyssna lite på Kenny Bräck som sa något i stil med "Jag bryr mig inte om ifall ratten är av kolfiber eller inte sålänge det är racing"!
Hehe... hur mycket kommer det då att kosta att muta alla tvåtaktstalibaner till att sätta dem på tunga standard fyrtaktsgathojar? :D

Så länge 250SP i princip har fulla startfält så är väl den här diskussionen rätt så onödig?

WASP skrev:
Hehe... hur mycket kommer det då att kosta att muta alla tvåtaktstalibaner till att sätta dem på tunga standard fyrtaktsgathojar? :D

De får fan bita ihop och sluta tjura! Så illa är det inte med diesel, och dessutom är det ju en twin med lite vrid o gött ljud!
Om de skulle kunna få leasa hojarna eller köpa billigt, så skulle de kanske kunna byta hoj lite oftare och förhoppningsvis slippa problem i stil med rasade avgasportar, kassa växellådor och sånt!
Det bästa hade helt enkelt varit en så pass bra deal att man hade kunnat byta till en ny hoj varje år! Jag tror iaf att en SV650-klass hade blivit poppis!

Torkel skrev:
Så länge 250SP i princip har fulla startfält så är väl den här diskussionen rätt så onödig?

Vad har fulla startfält med diskussionen att göra!?

Torkel skrev:
Du vill ju lägga ned 250SP? Varför det om klassen bevisligen är populär?

Nja, missförstå mig rätt när jag förklarar mig otydligt/felaktigt! :D Lägga ner är väl inte riktigt vad jag vill, men klassen kommer ju bli knepigare och knepigare att köra med tanke på att det inte kommer in nytt material till den!
Jag menar snarare att när den börjar bli på dekis så kan man mkt väl byta den mot en standardklass med dieselhojar, som även den skulle kunna bli populär!

oscar skrev:
.....så skulle de kanske kunna byta hoj lite oftare och förhoppningsvis slippa problem i stil med rasade avgasportar, kassa växellådor och sånt!

Är inte det en del av tjusningen med 2-taktsracing? :hihi
Alltså missförstå mig rätt nu, men dom som håller på med 2-taktsracing (särskilt 250r och 125r) verkar ju innerst inne gilla att skruva massor. Annars skulle man ju valt en annan klass.. Eller? :va

Tror att 250sp kommer att dö ut så småningom. Det kommer väl ske rätt naturligt eftersom inga nya hojar tillverkas längre. Men att ta bort klassen redan nu, när det trots allt är rätt många som kör klassen, verkar väl lite dumt.

Med risk för att bli tjatig så säger jag det igen. Vi ska självklart locka mera publik, och försöka utvekla sporten. Men det får ju inte ske på bekostnad av oss som håller på med den...
Prio.1 måste väl ändå vara att se till att alla förare trivs, så att vi kommer tillbaka år efter år... Vi lägger ju ändå en del pengar ur egen fick för att hålla på med det här, och den största imkomsten för arrangören lär väl fortfarande vara anmälningsavgifterna, inte publikintäkterna.
Och utan förare kan ju tävlingsuppplägget/klassindelningarna vara hur bra som helst, blir ju ingen större underhållning ändå....

Macke skrev:
Är inte det en del av tjusningen med 2-taktsracing?
Alltså missförstå mig rätt nu, men dom som håller på med 2-taktsracing (särskilt 250r och 125r) verkar ju innerst inne gilla att skruva massor. Annars skulle man ju valt en annan klass.. Eller?

Vem som helst i depån hade hellre klarat sig utan skuvandet, men om man kör racer så är man så illa tvungen! Man väljer inte en klass efter skruvandet, man väljer den efter vad för hoj man vill köra... En 250sp ska man inte behöva skruva med så mycket!

oscar skrev:
Nja, missförstå mig rätt när jag förklarar mig otydligt/felaktigt! :D Lägga ner är väl inte riktigt vad jag vill, men klassen kommer ju bli knepigare och knepigare att köra med tanke på att det inte kommer in nytt material till den!
Jag menar snarare att när den börjar bli på dekis så kan man mkt väl byta den mot en standardklass med dieselhojar, som även den skulle kunna bli populär!
Säg det då! :fatta!
Det är klart att vi kommer att hamna där så småningom men inte än på några år hoppas jag.
Själv sätter jag mig gärna på Aprilias förhoppningsvis kommande 450 4t som garanterat också kommer att ha ett chassi som är gjort för racing till skillnad från SV650'n, vad jag minns så var inte Strandelin så värst imponerad av sin på bana... :rolleyes:
En SV650 är dessutom en hoj för dvärgar, jag får inte plats! Tacka vet jag RS250, den är gjord för vikingar! :)

Torkel skrev:
Säg det då! :fatta!
Det är klart att vi kommer att hamna där så småningom men inte än på några år hoppas jag.
Själv sätter jag mig gärna på Aprilias förhoppningsvis kommande 450 4t som garanterat också kommer att ha ett chassi som är gjort för racing till skillnad från SV650'n, vad jag minns så var inte Strandelin så värst imponerad av sin på bana... :rolleyes:
En SV650 är dessutom en hoj för dvärgar, jag får inte plats! Tacka vet jag RS250, den är gjord för vikingar! :)

F-ck! Hade en bild på den i datorn som Axxexs skickade till mig, men nu hittar jag den inte! Väckte lite habegär, och när den kommer i produktion så blir det SP även för mig! :banana

Att förarna gillar en klass och att den har fulla startfält är väl inte riktigt samma sak som att den är populär ur betraktarens synvinkel?

Känns lite som att det finns två läger av förarna:
1. De som vill ha mer publik till banorna
2. De som kör för sin egen skull enbart

Frågan är om en sv650-klass skulle bli den kioskvältaren som gör att RR blir större än fotboll i sverige... :gnissla

sandstream skrev:
Att förarna gillar en klass och att den har fulla startfält är väl inte riktigt samma sak som att den är populär ur betraktarens synvinkel?

Eeee..... fulla startfält brukar väl ge mer omkörningar
än 7 pers spridda på banan eller ??

Det är väl racing/omkörningar/fighter/jakter folk vill se

Om valet för svensson vore att se 1 superskicklig förare som kör
omkring för sig själv
eller 2 lite sämre som fightas med varandra´hela tiden vad väljer då svensson ??

sandstream skrev:

Jag vill självklart har mer publik på banorna, men först och främst så kör man väl självklart för sin egen skull.... Jag kör för att det är så fantastiskt roligt, inte för att folk ska komma och titta på mig, även om det självklart är roligare när det sitter mera folk på läktaren...

oscar skrev:
F-ck! Hade en bild på den i datorn som Axxexs skickade till mig, men nu hittar jag den inte! Väckte lite habegär, och när den kommer i produktion så blir det SP även för mig! :banana
Jag har också fått den bilden av Mr Koll-på-all-racing-på-nätet men den var nog ett photoshopfix tyvärr. Sen är du fel ute om du ska köra SP, du ska köra EM och sen ska du ta en säsong i VM. Pungt.
Åter till tråden: Jag tycker att 125jr är den roligaste klassen att kika på, sickna dueller det brukar vara där! Eller är jag ensam om att tycka det?

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back