Nya tävlingsformer för RR i Sverige?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Macke skrev:
Att köra enligt Speedwayconceptet skulle ju kräva massor med korta sprintrace... Tråkigt att köra...
Tycker iof tvärtom. Skulle va hur kul som helst att köra många extremsprint på en dag. För att inte tala om vilken bra startträning. Tror det skulle vara en kul publiksport med.

Macke skrev:
Okej, nu tänker jag vara bakåtsträvare, tråkig, och "en fuktspärr mot framtiden" :hihi

"If it ain't broken, don't fix it....."

Vad är det för fel på RR som det funkar idag (över hela världen)?

osv osv osv osv osv....

Jag håller också med dig, faktiskt. Tycker det är bra som det är idag.

Johan skrev:
Tycker iof tvärtom. Skulle va hur kul som helst att köra många extremsprint på en dag. För att inte tala om vilken bra startträning. Tror det skulle vara en kul publiksport med.
Fast med tanke på att kopplingen slits s*tan och att starten är det farligaste momentet så är det kanske inte en idealisk idé. Men med rullande start och omvänd startordning så kan det bli kul!
Sen vore det rätt kul att ha ett "klubbmästerskap" i SM, dvs att man räknar poäng per klubb så man ökar på klubbkänslan.

Johan skrev:
För att inte tala om vilken bra startträning. Tror det skulle vara en kul publiksport med.

Visst fan, det ger ju grym startträning!! Jag tycker vi lobbar som fan för detta nu eftersom bra startträning är vad vi behöver!

Publiksport hit eller dit! RR som det körs idag är en publiksport, men svennarna har inte fattat det ännu. Om publiken inte vill komma för att det körs som idag så kan de stanna hemma, jag kör inte för deras skull!

Johan skrev:
Längst ut i bollhavet kan bli din paradgren, man kör bara rakan ut och försöker att bromsa så sent som möjligt eller inte alls, sen mäter funkisarna med måttband från curbsen fram till hojen hur långt man kom, voltar man så mäts det det som tresteg.

Till detta behöver man bara en raksträcka och en kurva, det blir billig banhyra.

Johan skrev:
Starträning? Dragracing menar du? :tungan

oscar skrev:
Publiksport hit eller dit! RR som det körs idag är en publiksport, men svennarna har inte fattat det ännu. Om publiken inte vill komma för att det körs som idag så kan de stanna hemma, jag kör inte för deras skull!
Men hade det inte varit roligare med mer publik, mer uppmärksamhet i media och därmed lättar att få sponsorer osv?
Svaret är självklart ja men för att nå dit kanske man måste tänka i nya banor.

Vill poängtera att jag tog ett par exempel mest för att få igång en diskussion och höra vad ni tycker.

oscar skrev:

WORD! :tummenupp

sandstream skrev:
Men hade det inte varit roligare med mer publik, mer uppmärksamhet i media och därmed lättar att få sponsorer osv?
Svaret är självklart ja men för att nå dit kanske man måste tänka i nya banor.

Jovisst hade det varit roligare med mer publik, men om det var det enda jag var ute efter så hade jag varit med i en dokusåpa istället!

sandstream skrev:

Självklart, men inte på bekostnad att själva tävlandet blir tråkigare... Då känns det ju som det kan kvitta om det så skulle sitta 60.000 på läktarna...

Grunden måste ju vara att de som tävlar brinner för det (eller får jäkligt bra betalt).
Tyvärr så är ju det inte alltid förenligt med mycket publik.

Men det borde väl finnas något sätt att "piffa" till själva tävlingen så att fler vill komma och titta?

sandstream skrev:
..

Men det borde väl finnas något sätt att "piffa" till själva tävlingen så att fler vill komma och titta?

Om folk vet vilka som kör och när/var så är det större chans att dom kommer för att titta på racen oavsett vilken tävlingsform man kör. Dom behöver någon dom vill ska vinna eller kanske någon dom hoppas inte ska vinna.

För många race på en dag är nog inget som är en fördel heller. Inte ens jag som är intresserad av racing orkar kolla på 7 race en dag. Bättre med färre race/klasser.

Banorna behöver dessutom fixas en hel del för publiken!! Finns det ordentliga toaletter, sittplatser/läktare, parkeringar som inte tar en massa betalt, resturanger som man kan äta nått vettigt på och som inte kostar skjortan mm mm? Storbilds-tv så dom kan se vad som händer på banan behövs säkert i dag för att vara med och konkurera med andra sporter. Finns många önskemål för att göra racen attraktiva för publik. Racen är attraktiva för förarna och racen är oftast bra! Behöver inte andras nått där!

Last edited:
sandstream skrev:

Ja, att Göran ger oss en jävla massa pengar att köpa feta trailers med så att det ser ut som en GP-depå!

Bara att inse att Svensson är fast i Div-1 fotboll, damfotboll (hur i hela helvete det nu gick till), Hockey, Simning, Poker och TV!

Om man har 2 heat så kan man ju använda omvänd
startordning som funkar super som spänningshöjare i
många bil klasser.

och kvalen skulle kunna låna lite från F1´s 07 regler
köra ca 15 min kval, där dom 15 bästa går vidare,
fortsätter direkt med 10 min kval till där dom
5 bästa sen kör ytterligare i 10 minuter till
Allt för att tissa upp spänningen :crash

Cliff Barnes skrev:
Om man har 2 heat så kan man ju använda omvänd
startordning som funkar super som spänningshöjare i
många bil klasser.

och kvalen skulle kunna låna lite från F1´s 07 regler
köra ca 15 min kval, där dom 15 bästa går vidare,
fortsätter direkt med 10 min kval till där dom
5 bästa sen kör ytterligare i 10 minuter till
Allt för att tissa upp spänningen :crash
Att vända startordningen på plattan är nog ingen bra idé ur säkerhetssynpunkt.
Detta vill ju innebära att dom snabba ska slå sej fram genom fältet på startrakan och in i första böj samtidigt som dom långsammaste som står längst fram knappt har kommit i rullning.
Låter livsfarligt i mina ögon :död

oscar skrev:
Bara att inse att Svensson är fast i Div-1 fotboll, damfotboll (hur i hela helvete det nu gick till), Hockey, Simning, Poker och TV!
Det är nog bara i Umeå som damfotbollen drar publik (om det inte krockar med renfångsten förstås ;) ).

oscar skrev:
enig, nå er det slik at motorsport generellt (bortsett fra F1) har tillnærmet null mediadekning i Norge/Sverige. Det er jo en grunn til det, nemlig att ola normann och medelsvensson ikke er intressert i motorsport. Sprintrace eller noe annet kommer aldrig til å endre på det.

Å når det gjelder gatlopp med mc kommer det aldrig till å skje :fakta

LOTTAK skrev:
Att vända startordningen på plattan är nog ingen bra idé ur säkerhetssynpunkt.
Detta vill ju innebära att dom snabba ska slå sej fram genom fältet på startrakan och in i första böj samtidigt som dom långsammaste som står längst fram knappt har kommit i rullning.
Låter livsfarligt i mina ögon :död
Kan du höra med dina ögon? ;)

Omvänd startordning är inga problem inom bilsport men inom RR, där startplatsen har mindre betydelse, kan det nog bli problem.
Dessutom skulle två race kräva färre klasser, något jag själv bara skulle tycka vore positivt.

Avanti skrev:
enig, nå er det slik at motorsport generellt (bortsett fra F1) har tillnærmet null mediadekning i Norge/Sverige. Det er jo en grunn til det, nemlig att ola normann och medelsvensson ikke er intressert i motorsport. Sprintrace eller noe annet kommer aldrig til å endre på det.

Å når det gjelder gatlopp med mc kommer det aldrig till å skje :fakta

Det är faktiskt lkite bullshit att nordbor inte är motorsportintresserade. Jag skulle snarare tro att det är stenhård lobbying från fotbollsförbunden som gör att det visas super-ettan och division3-fotboll mer än det visas svensk motorsport..
Det är många hundratusen som tävlar/tränar både hoj och bilsport..

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back