Nya tävlingsformer för RR i Sverige?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Vi diskuterar ju ofta vad som kan göras för att få svensk roadracing populärare och locka mer folk till tävlingarna.

Har det nångång diskuterats att ändra formen på tävlingarna från dagens koncept (som funnits sen Hedenhös) med 10 - 20 varv beroende på klass och först i mål?

Är det för kontroversiellt att fundera på andra koncept?
- En serie med lag som i speedway (berörts lite lätt i STCC-tråden)
- Sprintrace, 3-4 varv
- Stafett
etc etc

Självklart finns det problem med bantider, att det är många olika klasser idag osv.

Någon form av stafett vore nog enormt kul för en publik att se. Säkert roligt för oss förare också. Vet dock inte om det är genomförbart :va

sandstream skrev:
Vi diskuterar ju ofta vad som kan göras för att få svensk roadracing populärare och locka mer folk till tävlingarna.

Har det nångång diskuterats att ändra formen på tävlingarna från dagens koncept (som funnits sen Hedenhös) med 10 - 20 varv beroende på klass och först i mål?

Är det för kontroversiellt att fundera på andra koncept?
- En serie med lag som i speedway (berörts lite lätt i STCC-tråden)
- Sprintrace, 3-4 varv
- Stafett
etc etc

Självklart finns det problem med bantider, att det är många olika klasser idag osv.
3-4 varv, hehe snacka om att det skulle bli bowling in i första kurvan från starten :D

Mad Moose skrev:
Någon form av stafett vore nog enormt kul för en publik att se. Säkert roligt för oss förare också. Vet dock inte om det är genomförbart :va
Jag tog bara några exempel, tror också att det blir svårt med en stafett ur säkerhetssynpunkt men det kanske går att lösa.

I den ena Australiska RR-serien så kör klasserna 3 race á 5-6 varv. Vet inte hur dom tycker det fungerat.

Denna serien då www.aus-superbikes.com.au

Last edited:
WASP skrev:
3-4 varv, hehe snacka om att det skulle bli bowling in i första kurvan från starten :D

Finns nog risk för väl många "do or die"-försök om man skulle köra såna korta sprintrace. :gnissla

Sprintrace med många heat typ speedway ger garanterat mer action för publiken.

Kanske mera vurpor oxo eftersom do or die kommer att äga.

Låter riktigt intressant! men stafett är inte ERF lite så? ..för att göra det mer publikvänligt skulle det kanske kortas ner ordentligt men ändå! eller ska det vara olika förare på varsin hoj?

kajlyl skrev:
Låter riktigt intressant! men stafett är inte ERF lite så? ..för att göra det mer publikvänligt skulle det kanske kortas ner ordentligt men ändå! eller ska det vara olika förare på varsin hoj?
Det bästa är nog en hoj md t.ex 3 förare. Klart publikbefriande!

Jag skulle vilja se ett avslutande race med handikapp. De 3-5 främsta från varje race under dagen möts i ett race på kanske 12 varv. Man räknar ut handikappet genom att diffa vardera förares bästa varvtid. Gemensam start och efter målgång lägger man på handikapptiden. Kan ju vara kul att se skillnaden i hojar på ett påtagligt sätt men också lite farligt kanske...

Själv har jag alltid blivit inspirerad av burkslavarna i sidovagn som inte verkar riktigt kloka.
Skulle vilja överföra detta till MC och ha ett race för ekipage med skjuts. Grym samspelthet lär ju behövas.

Johan skrev:
Själv har jag alltid blivit inspirerad av burkslavarna i sidovagn som inte verkar riktigt kloka.
Skulle vilja överföra detta till MC och ha ett race för ekipage med skjuts. Grym samspelthet lär ju behövas.
Men inbjudna beslutsfattare från kommunen på bönpallen, hehe!!! :hihi

Johan skrev:

Cralle ska ju ha kört 1.10 på Knutstorp med Linda Lampenius på sadeln bakom! Så det funkar nog! :tummenupp

Okej, nu tänker jag vara bakåtsträvare, tråkig, och "en fuktspärr mot framtiden" :hihi

"If it ain't broken, don't fix it....."

Vad är det för fel på RR som det funkar idag (över hela världen)?

Sprintrace, hur kul är det. Allt hänger på en bra start, är ju omöjligt att köra upp sig från en sämre position på 4 varv... Ska man ta in 1-2 sek./varv på ledarna för att det ska hända nåt?

Stafett, eeeh.. Hur växlar man? Lämna över en stafettpinne på start/mål rakan eller? Och hur kul är det att köra?

Lagtävling kan ju iofs vara kul. Men kan man anti ha en serie där man bara räknar ihop antalet inkörda poäng, typ som ett märkesmästerskap i VM?
Att köra enligt Speedwayconceptet skulle ju kräva massor med korta sprintrace... Tråkigt att köra...

Visst ska vi sträva efter att utvecklas, och att locka mera publik. Men det måste ju ändå i slutändan vara roligt att köra, och vara genomförbart.
Det får ju inte ske på bekostnad av oss förare...

Sådär, surgubbemode off....

Gatlopp, eller backrace på asfaltsbana är däremot något som jag skulle kunna tänka mig att ställa upp på! Garanterat!!! :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back