Nya sulor på resan

Blue_F

Make It So
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Skövde
Hoj
Kawasaki ZX-9R Ninja
Jahapp! Då skall jag ut på min första längre tripp med hojen. Skall åka till schweitz genom Tyskland.

Då mina däck nästan är slut redan nu så undrar jag hur möjligheterna är att göra ett "Drive-in" byte på någon firma i tyskland på vägen ner? Någon som har erfarenheter eller tillockmed kan rekomendera en firma? vore helgrymmt :Bugar
Hur är priserna i butik där jämfört med att beställa från tyska internetbutiker?

Sen tar jag gärna emot andra goda tips med!

Tack på förhand!
 
Blue_F skrev:
2311252 Jahapp! Då skall jag ut på min första längre tripp med hojen. Skall åka till schweitz genom Tyskland.

Då mina däck nästan är slut redan nu så undrar jag hur möjligheterna är att göra ett "Drive-in" byte på någon firma i tyskland på vägen ner? Någon som har erfarenheter eller tillockmed kan rekomendera en firma? vore helgrymmt :Bugar
Hur är priserna i butik där jämfört med att beställa från tyska internetbutiker?

Sen tar jag gärna emot andra goda tips med!

Tack på förhand!

Är det bara jag, men jag hade nog känt mig tryggare att åka med nya däck redan hemifrån.. Man bör även tänka på säkerhetsrisk osv. (vet ej hur slitna dina däck är) framför ev ekonomi (vet ej pris på däck i tyskland)
Ett människoliv kan väl inte mätas i pengar..
 
TomasG skrev:
2311332 Är det bara jag, men jag hade nog känt mig tryggare att åka med nya däck redan hemifrån.. Man bör även tänka på säkerhetsrisk osv. (vet ej hur slitna dina däck är) framför ev ekonomi (vet ej pris på däck i tyskland)
Ett människoliv kan väl inte mätas i pengar..
kan bara hålla med dig :tummenupp
 
Blue_F skrev:
2311252 Jahapp! Då skall jag ut på min första längre tripp med hojen. Skall åka till schweitz genom Tyskland.

Då mina däck nästan är slut redan nu så undrar jag hur möjligheterna är att göra ett "Drive-in" byte på någon firma i tyskland på vägen ner? Någon som har erfarenheter eller tillockmed kan rekomendera en firma? vore helgrymmt :Bugar
Hur är priserna i butik där jämfört med att beställa från tyska internetbutiker?

Sen tar jag gärna emot andra goda tips med!

Tack på förhand!

Var nere på en trip genom Frankrike, Italien och Österrike för ett par veckor sedan. Hade samma tankar som dej så vi stannade till på en MC-butik/däckfirma i Österrike och kollade lite priser på däck. Det var samma priser som hemma. Vi snackade lite med killen som jobbade där och han sa att priserna var i stort sett samma i hela Europa, endast internetpriserna från Tyskland är lägre. Han förstod inte hur det faktiskt kunde vara så billigt att beställa från Tyskland eftersom vissa priser nästan var lika låga som hans inköpspris.
Så mitt råd är att beställa från tyskland och slänga på fräscha däck innan du åker.
 
TomasG skrev:
2311332 Är det bara jag, men jag hade nog känt mig tryggare att åka med nya däck redan hemifrån.. Man bör även tänka på säkerhetsrisk osv. (vet ej hur slitna dina däck är) framför ev ekonomi (vet ej pris på däck i tyskland)
Ett människoliv kan väl inte mätas i pengar..

Nu är det ju inte så långt mellan göteborg och tyskland, men jag förstår din tanke...

Annat är det för mig, jag har fan närmare till nordpolen än till tyskland, det är ett avlångt land vi bor i....
 
Jag har gjort det där två gånger, till trexen såväl till som min gamla fina gsx600f. Bägge gångerna gick det finfint att lämna in hojjen på plats (tyskland) och få på fina, nya däck. Inte gratis, men betydligt billigare än hemma. Se till att åka till en däckfirma bara, och inte en MC-handlare.
 
Kan inte ge nåt tips för T, Österike el Schweiz, men det precis som vi har semester så det kan vara kört att få tid för ett byte. Jag skulle lägga på hemma. Hade ungefär samma tanke när jag var iväg nyss. Hade tänkt byta på hemvägen i Tjeckien eller Polen men nu kom jag ända hem med tillräckligt mönster.

Jag kan dock säga att i Tjeckien, Slovakien och Polen är det betydligt längre mellan hoj- och däckställen. I de större städerna hittar man nog men inte i de mindre o mellanstora.
Tjeckien: Brno finns, Prag måste finnas.
Polen: Warzava, inte kollat i övrigt, Poznan, Krakow borde det finnas.
Slovakien: Hittade inget, men i Ljubliana bör det finnas

--------------------

Tag med punkteringslagningssats från BMW (ca 350 kr)-guld värt!
 
Tack för era åsikter! skall försöka starta resan på lite bättre däck!

t-rex skrev:
2311467 Jag har gjort det där två gånger, till trexen såväl till som min gamla fina gsx600f. Bägge gångerna gick det finfint att lämna in hojjen på plats (tyskland) och få på fina, nya däck. Inte gratis, men betydligt billigare än hemma. Se till att åka till en däckfirma bara, och inte en MC-handlare.

Ok! kommer du ihåg vad det var för firma/or? Har du nått tips på hur man lättast hittar en på vägen?... bara att fråga runt kanske...
 
Blue_F skrev:
...



Ok! kommer du ihåg vad det var för firma/or? Har du nått tips på hur man lättast hittar en på vägen?... bara att fråga runt kanske...


Nje... Jag körde nog in lite grann på vinst och förlust. Lite vardagsedge, lixom. Kom ihåg bara att hela landet är stängt på söndagar.

Lycka till!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top