Nya sporthojar med lite kubik?

Jag hade gärna sett en nyproduktion av NC35:an.
Då hade fordonsparken utökats på studs!
 
Last edited:
Jag hade gärna sett en nyproduktion av RC35:an.
Då hade det fordonsparken utökats på studs!

Jag hade gärna också sett supermono-hojar men jag tror efterfrågan är för liten för att någon tillverkare ska orka bry sig.

690:n är fullkomligt ber ju om att KTM ska bygga en supermono av den med clip-on och riktig fjädring men de verkar styvnackat stå emot.
 
Osäkert om det du söker finns på marknaden idag eller är planerat till nästa år. Trenden är ju snarare mer nakna mellanmjölkshojar och mindre utbud av supersport tycker jag.

Kan du inte köra en 600:a med hårdare däck då? Typ Superbike Pro eller Michelins nya endurance-slicks?



Man vill ju inte köra med livet som insats och inte heller känna att det är däcken som begränsar ens framfart allt för mycket..

En 600 med Superbike Pro är ingen höjdare
 
Man vill ju inte köra med livet som insats och inte heller känna att det är däcken som begränsar ens framfart allt för mycket..

En 600 med Superbike Pro är ingen höjdare

Det beror ju på vad man är ute efter, är en låg kostnad för däck första prio tycker jag inte det är något dåligt alternativ. De funkar helt ok på min BMW om man är medveten vad de är till för och de håller betydligt bättre än de Metzeler Racetec K3 jag hade innan. Jag har iofs inte provat Michelins nya endurance-slicks, de kanske är bättre?
 
CBR500R kanske duger? Du får iofs nog byta ut styret om du vill ha en riktigt sportig sittställning, och något effektmonster är det ju inte, anpassad till A2 som den är.
 
Den nya körkortsklassen bör avspegla sig i utbudet inom ett par år, med balla femhundror och dylikt. Men om det kommer handla om "färdiga" rejshojar eller om köparen får bygga om lite själv återstår att se...
 
Det beror ju på vad man är ute efter, är en låg kostnad för däck första prio tycker jag inte det är något dåligt alternativ. De funkar helt ok på min BMW om man är medveten vad de är till för och de håller betydligt bättre än de Metzeler Racetec K3 jag hade innan. Jag har iofs inte provat Michelins nya endurance-slicks, de kanske är bättre?


Rent krasst är det såhär,

Går man från gata till "bättre" däck så funkar PRO däcken.

Går man från riktiga slicks till PRO däcken så är det lynchstämmning efter avslutat pass.

Många som sålt dessa däck efter ett 20 minuterspass och många andra som köpt på sig har sålt av dom innan dom ens monterat dom efter att kompisarna kommit in i depån och gett dom en recension.
 
Rent krasst är det såhär,

Går man från gata till "bättre" däck så funkar PRO däcken.

Går man från riktiga slicks till PRO däcken så är det lynchstämmning efter avslutat pass.

Många som sålt dessa däck efter ett 20 minuterspass och många andra som köpt på sig har sålt av dom innan dom ens monterat dom efter att kompisarna kommit in i depån och gett dom en recension.

Absolut men som vanligt får man väl lyssna på vad de har för anledningar till det omdömmet och vad de bytte till. Förväntar man sig ett SC2 som håller längre har man nog köpt fel däck. Byter man tillbaka till "riktiga" slicks var det nog inte heller riktigt rätt däck. Jag sökte ett däck som inte var slut efter en bandag och då funkar de riktigt bra, K3:an var helt slut bak efter en dag.

Siktar man som TS på att använda tre-fyra set däck på en säsong tycker jag de är ett alternativ. Det andra alternativet är ju att köpa en liten hoj och då är det effekten som begränsar istället, man får välja vilken begränsning man vill ha :)
 
Last edited:
Absolut men som vanligt får man väl lyssna på vad de har för anledningar till det omdömmet och vad de bytte till. Förväntar man sig ett SC2 som håller längre har man nog köpt fel däck. Byter man tillbaka till "riktiga" slicks var det nog inte heller riktigt rätt däck. Jag sökte ett däck som inte var slut efter en bandag och då funkar de riktigt bra, K3:an var helt slut bak efter en dag.

Siktar man som TS på att använda tre-fyra set däck på en säsong tycker jag de är ett alternativ. Det andra alternativet är ju att köpa en liten hoj och då är det effekten som begränsar istället, man får välja vilken begränsning man vill ha :)


Kör mina SC 2or 4 dagar sedan sladdar det för mycket för mig men fortfarande finns det gummi kvar att köra på.

Mina sc 2or dag 4 är skönare att köra på en superbike PRO däcken nya. Detta är helt ärligt talat utan överdrift.
 
Kör mina SC 2or 4 dagar sedan sladdar det för mycket för mig men fortfarande finns det gummi kvar att köra på.

Mina sc 2or dag 4 är skönare att köra på en superbike PRO däcken nya. Detta är helt ärligt talat utan överdrift.

Är det Supercorsa SC2? Jag är sugen på att prova ett sett sådana när jag kört slut på mitt nuvarande set. Med tanke på varvtiderna de där däcken är kapabla till vore det kul att prova.
 
Är det Supercorsa SC2? Jag är sugen på att prova ett sett sådana när jag kört slut på mitt nuvarande set. Med tanke på varvtiderna de där däcken är kapabla till vore det kul att prova.


Yes är supercorsorna men diablosuperbike slicksen är precis samma däck fast ej skurna så det är hugget som stucket vilka du klämmer dit :)
 
Yes är supercorsorna men diablosuperbike slicksen är precis samma däck fast ej skurna så det är hugget som stucket vilka du klämmer dit :)

Mindre ocoolt att vara långsam på mönstrade däck än slicks så det får bli Supercorsorna :)

Dessutom brukar de släppa ut mönstrade däck tidigare än slicks här nere när det är upptorkande på banan så man kan halka runt några varv innan hela pöbeln släpps ut :)
 
er6 är ju kanske ingen sporthoj, men den hade väl en egen serie/cup ?
typ 10hk och alla köra likadana hojar så måste ju va optimalt för budgetracing? :tungan
 
Skulle lätt kunna tänka mig att köpa en liten race-replika på en 400cc om det fanns något sådant på marknaden. Perfekt för att en söndagstur på slingriga vägar och för tjejen att låna. Det som finns idag är ju maskerade pendlar hojar. CBR250/500, Ninja 250 och likande är ju inte bara slöa utan helt motbjudande design-mässigt. Dom har inte ens haft värdigheten att sätta på clip-ons, WTF! Ge mig en ny version av NC35, ZXR400, GSXR400 eller varför inte något Ducati Supermono/Cagiva Mito 500 liknande till hyfsat pris!
 
Den är ju rätt läcker, tror ni inte det skulle gå att kräma ur lite fler HK ur den med lite jobb?

Varför effektjakt?

Att man inte vill åka ER6 etc är för att chassie och bromsar suger handsvarvad grottpung. Ett riktigt bra chassie med lite effekt ger billig och rolig racing. Förstår Swedie till 100%.

Jag åkte 125 juniorhoj för ett par veckor sen, sjukt kul.. Med bättre fjädring och riktiga däck (gatdäck för juniorklassen) hade det varit kung. Tänk 125GP fast 4takt.. = mindre problem och mer köra.
 
Varför effektjakt?

Att man inte vill åka ER6 etc är för att chassie och bromsar suger handsvarvad grottpung. Ett riktigt bra chassie med lite effekt ger billig och rolig racing. Förstår Swedie till 100%.

Jag åkte 125 juniorhoj för ett par veckor sen, sjukt kul.. Med bättre fjädring och riktiga däck (gatdäck för juniorklassen) hade det varit kung. Tänk 125GP fast 4takt.. = mindre problem och mer köra.

Absolut, jag menar inte att det behövs någon extremt utökad effekt. Men ta NC35 som exempel, med 53 (enligt wiki) hästar, det gör ju lite skillnad. Visst, den var väl också ett antal kilo tyngre.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top