Nya skivor, gamla belägg

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tjena!
Jag blev tvungen att köpa nya frambromsskivor till min ZXR, och på instruktionen som följde med stod det att man måste använda nya belägg när man kör in dem. Jag har inga nya belägg hemma, men däremot flera set med halvslitna. Nu undrar jag om det går att "platta till" mina gamla belägg med vinkelslipen så att jag får en hyfsat plan yta och kan använda dom till dom nya skivorna? Vad tror ni? Finns det någon anledning att inte försöka sig på det?

Jag har ingen större lust att köpa nya belägg för 500 spänn när jag har flera set som inte är slut än, och dessutom vill jag gärna kunna köra med hojen redan imorn, till SM på Falken. :)

jag skulle kört på ändå..

ozeo skrev:
2482330 jag skulle kört på ändå..

OK, jag är lite inne på den linjen också. Kanske skulle skrivit att anledningen att försöka plana till beläggen skulle vara att mina gamla skivor var lite U-formade, och alltså även de gamla beläggen.

PacMan skrev:
2482339 OK, jag är lite inne på den linjen också. Kanske skulle skrivit att anledningen att försöka plana till beläggen skulle vara att mina gamla skivor var lite U-formade, och alltså även de gamla beläggen.
skivorna pajar nog inte..kan ju bli lite dålig bromsverkan i början tills de slitit ner sig till planhet.

Man vill ju inte slita in spår i sina nya skivor. Frågan är hur jämnt kan du planslipa med en vinkelslip?
Kanske testa bandslip?

Själv så köpte jag nya belägg fast de gamla var inte ens halvvägs, kändes underbart med en hel jämn och bra bromsverkan.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg