Nya sinnes regler i motoGP?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
MotoGP races will not be stopped in case of rain, according to new rules announced today by the FIM. After a revision of red flag procedure, the Grand Prix Permanent Bureau have decided that, in the MotoGP class only and from the start of the 2005 season, there will be no interruptions to the race action caused by weather.

At the same time but with immediate effect, the FIM have announced new rules regarding yellow flag procedure. From now on, any infringements of the yellow flag will see the guilty rider ordered to return to his original position, as opposed to being punished with a ride through.

The full rules changes are explained by the following release from the FIM:

FIM announcement. Decisions of the Grand Prix Permanent Bureau

The Grand Prix Permanent Bureau, composed of FIM President Francesco Zerbi and Dorna Managing Director Carmelo Ezpeleta, confirmed the following decision taken unanimously by the Grand Prix Commission:

- Yellow Flag

"Shown waved at the flag marshal post, this flag indicates that there is a danger ahead. The riders must slow down and be prepared to stop.


Overtaking is forbidden up until the point where the green flag is shown.

- Any Infringement of this rule during a practice session will result in the cancellation of the time of the lap during which the infraction occurred.

- (New:)In case of infringement of this rule during the race, the rider must go back to his position prior to the overtaking. The penalty will be first communicated to the team and then a board will be displayed for the rider on the finish line during a maximum of 3 laps. If the rider did not return to his previous position after the board has been presented 3 times, he will be penalized by a ride through (application: immediate).

- In both cases, further penalties (such as fine - suspension) may also be imposed.

- If immediately after having overtaken, the rider realise that he did an infraction, he must raise his hand and let pass the rider(s) that he has overtaken. In this case, no penalty will be imposed.

During the final inspection lap, this flag must be waved at the exact place where the flag marshal will be positioned during the practices and races".

The Permanent Bureau also confirmed the decision taken by the majority of the members of the Grand Prix Commission: In the MotoGP class only, in case of rain, the race will not be interrupted. (application: 1.1.2005)
 
Icke rödflagg vid regn? Man gör om startgridden för att få säkrare starter, men låter folk gambla i regnväder?
Och Gulflaggan verkar bara bli nån sorts lättare varning...
 
Gulflaggsgrejen påminner lite om när man i F1 ser någon skjuta rätt över en kurva/chikan, om de tjänar en placering på det men direkt släpper den igen så blir det ingen bestraffning.

Någon som kan förklara vad regnändringen ska vara bra för? Låter farligt tycker jag.
 
Gulflagg regeln är väl ganska ok. Många gånger kan det faktiskt vara som så att man upptäcker den för sent - och då vipps släpper förbi. Ganska enkelt faktiskt. Om man inte har släpt på 3 varv blir straffet ointagligt för den skyldige ( för en bra possition ).

Rödflagg reglen = Suger. Är det inte som så, att det är endast tävlingsledingen som får bryta. Förarna får inte "räcka upp handen" i fortsättningen. Dom kan inte inbilla mig att förarna skall fortsätta i ösregn :kocko .

Var hitta du denna info?
 
Gulflaggsreglen är samma som årets regler i Road racing World Championship Grand Prix Regulations 2004 §1:22:2.

Ändringen är väl att dom fr.o.m 2005 har 3 varv på sig att ge en bestraffning i form av Stop&Go om föraren inte gett tillbaka platsen som togs vid gulflagg.
 
Last edited:
Zilversurfer skrev:
Gulflagg regeln är väl ganska ok. Många gånger kan det faktiskt vara som så att man upptäcker den för sent - och då vipps släpper förbi. Ganska enkelt faktiskt. Om man inte har släpt på 3 varv blir straffet ointagligt för den skyldige ( för en bra possition ).

Rödflagg reglen = Suger. Är det inte som så, att det är endast tävlingsledingen som får bryta. Förarna får inte "räcka upp handen" i fortsättningen. Dom kan inte inbilla mig att förarna skall fortsätta i ösregn :kocko .

Var hitta du denna info?

På motogp.com

Det innebär att det inte blir rödflagg på grund av regn alls. Utan att det blir pitstops med däcksbyte eller hojbyte mitt under race..
 
Jag gillar det också! Då får depåpersonalen lite mer att säga till om, lite mer teamwork över det hela! :tummenupp
 
Jag tycker det känns som ett sätt att få till så att tv-tiden inte ska kunnas överskridas?
Är väl ett öskemål från andra komersiella intresanter som inte vill att tex "deras" program ska bli försenat.

Undrar om dom tänkt på att loppen kan bli rödflaggade ändå för att förare/depåpersonal blivit påkörda i depån eller att förare kör omkull ute på banan för att dom chansar på däcksvalen..
 
Nyteknik skrev:
Tvärtom. Vid regn uppstår då dramatik istället för avbrutet race och omstart. Vems team byter snabbast till rendäck? När är det smartast att köra in i depån? I like it.


Avbrutet rejs och omstart suger, fast den ökade risken i och med förare som chansar på att inte byta däck är ju inte bra heller... Tror ändå att detta är positivt.

Vad gäller gulflaggan så känns det lite kluvet, på sätt och vis ett steg bakåt, samtidigt som det handlar om förare med en oerhörd rutin som därmed ska behärska sådana situationer. Tror dock inte på denna regel inom nationell RR. Effekten av stop-and-go, drive through eller tidstillägg beror ju även på spridning av fältet, depåns utformning m.m. så jag hoppas att den nya regeln ska skapa ett rättvisare straff.
 
Nyteknik skrev:
Om det börjar regna och man kör med slickas finns väl inte så mycket att chansa/vinna på att fortsätta att köra. Eller?

Nja man kan ju tänka sig att det kan bli lite halvblött bara och/eller kanske bara regna på vissa delar av banan...Och att förarna då chansar istället för att byta däck.

Jag personligen tycker denna utveckling av reglementet känns mycket riskabelt. :näsblod
 
Nyteknik skrev:
Är det farligare att köra så fort det går med slicks på blöt asfalt än så fort det går med regndäck på blöt asfalt?

:va

ja... Extrem skillnad på grepp. Men visst, det går att stanna ute på fuktig asfalt med slicks, men det gör det chansartat, och även om de är kungar på att köra, så är 350km/h med slicks i blött nerför en raka, rent ut sagt jävligt farligt..
 
Nyteknik skrev:
Är det farligare att köra så fort det går med slicks på blöt asfalt än så fort det går med regndäck på blöt asfalt?

:va
Ja det är det.
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top