Nya servern för SH installerad

148 online bara men det verkar funka FAAAAAN så mycket bättre nu
:tummenupp :tummenupp :tummenupp

:tomten har kommit! Nu rockar det på som bara den - kanonbra jobbat ! Snabbt som attan, precis som det ska vara!

//P

Swedie skrev:
Snälla säg vad ni tycker om hastigheten nu. Just nu är den för mig skeeetasnabb, men kl är ju oxå 03:27. :död
Jepp, en betydligt skillnad, suveränt! :tummenupp

Den gamla servern måste ha gått på knäna under belastningen med tanke på skillnaden i hastighet, har du några siffror skillnaden på CPU-belastning mellan gamla respektive nya servern?

Hdd: SCSI/Raid o nån go backupgrej
Mmmums, trevligt med SCSI, det är säkert en av anledningarna till att det är så stor skillnad, med tanke på hur mycket diskaccesser en sajt av SH:s typ genererar.

Stor tummen upp: :tummenupp :)

PS. Nu är färgerna mycket bättre också, helt klart en förbättring i form av läsbarhet, ha det så här och ändra inte mer nu ;)

Last edited:
Den gamla servern hade samma disc-uppsättning med scsi men den hade bara Dual PIII 500Mhz och 512Mb RAM.
Den maskinen gick på knäna JAAA, ledigt minne ungefär 0 och CPU usage var väl ca 99% konstant !

Nu är det ca 1Gb free RAM och ca 40% av CPU kraften är IDLE, en viss skillnad :tummenupp

/Nitrous

Om det upplevs något segt nu under dagen så beror det på en hel del filöverföring som görs mellan gamla och nya servern, ca 100Gb som ska föras över och det äter upp en del CPU-kraft.

Ha tålamod :)

/Nitrous

Götts gubbar! Nu ska de bannimej inte klagas på hastigheten! Klaga på allt annat, det är OK :D

Inte för att jag vill verka knepig (svårt att undvika va haha) men, varför tar en filhanteringsgrej "en del CPU-kraft" ? Det borde proffessorn väl klara med lillfingret bakom ryggen ?

//P

Nitrous skrev:
Om det upplevs något segt nu under dagen så beror det på en hel del filöverföring som görs mellan gamla och nya servern, ca 100Gb som ska föras över och det äter upp en del CPU-kraft.

Ha tålamod :)

/Nitrous

Jag förstår mig inte på vad du har gjort, men det märks tydligt att det går snabbare!

Ett par detaljer. Apache kunde ha uppdaterats från 1.3.26 till 1.3.29 för att komma tillrätta med några småsaker, bl.a. några säkerhetsfixar som kan ha betydelse om man nyttjar de kodavsnitten i servern. PHP/4.1.2 bör bytas mot en senare version - 4.1.2 innehåller säkerhetsbuggar (remote root exploit). Nu ser det visserligen ut att vara ett Debiansystem och de är kända för att patcha gamla versioner istället för att byta till en senare version, så det KAN vara fixat redan (men det måste verifieras hos Debian).

Har ni förresten optimerat kärnan för dual-systemet och mängden minne m.m. ?

Sedan står det när man skriver nya inlägg: .... igentligen ... (egentligen stavas inte så... :) )

Stora tackarna (ehr) ska vara till sponsor av lina och Nitrous som hittade en bra server i nån garderob eller ngt.

Det är nog lite mekk med servern då och då för att optimera lite så bli inte helt frustrerade och arga om det inte funkar under några sekunder. Måste ju se vad som händer nu när det faktiskt är belastning.

Men nu finns bättre förutsättningar än förut att få det att gå riktigt fort och fint även under belastning. :banana

TomK skrev:
Nu ser det visserligen ut att vara ett Debiansystem och de är kända för att patcha gamla versioner istället för att byta till en senare version, så det KAN vara fixat redan (men det måste verifieras hos Debian).

Har ni förresten optimerat kärnan för dual-systemet och mängden minne m.m.

Det är lugnt, det är debian/stable på burken och det är patchat, tätt och fint.

Däremot skulle eventuellt Apache 2.0.x vara något att fundera över pga prestandaskäl...

Jag måste oxå tacka Swedie o gänget, för just nu är det 300 folk inne på sajten, det var då förra servern gick ner på knäna och ville inte vara med längre.

Nya servern tuffar på som om inget speciellt händer! :rock

luv

Swedie skrev:
Jag måste oxå tacka Swedie o gänget, för just nu är det 300 folk inne på sajten, det var då förra servern gick ner på knäna och ville inte vara med längre.

Nya servern tuffar på som om inget speciellt händer! :rock

luv

Det funkar skitbra även för mig som sitter på modem. :tummenupp

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...