Nya regler, måste sälja hojen?

Man ska ju inte inbilla sig att försäkringsbolagen gärna och glatt betalar ut hundratusentals kronor när de har en chans att slippa.

Tänk så många hjälpande medmänniskor det finns ibland :brynad

Hmm, ja, mitt resonemang kanske haltar en del. Jag är inte sämre än att jag kan erkänna att jag blivit övertygad. Även om jag fortfarande känner att jag skulle vilja ha ett konkret fall i TR/HR för att höra att det faktiskt händer att olovliga förare blir såpass ersättningsskyldiga.

Jag har känslan av att denna situation, en trafikolycka där vållande saknar behörighet, inte är oerhört ovanlig. Har ingen lust/kunskap att leta fram någon dom själv dock, och förväntar mig inte att någon annan ska göra det heller.

Sist jag försökte sätta mig in i detta var när jag själv började köra hoj, då utan behörighet, och mina föräldrar förmanade mig med just det argumentet att jag kunde bli betalningsskyldig för resten av livet om det hände något. Kände mig ganska säker på min sak faktiskt, men jag antar att det varit ren tur då att jag aldrig behövde få min uppfattning satt på prov.

Dom flesta olyckor där föraren saknar behörighet är nog med stulna motorcyklar. Det tror jag begränsar mängden svar man kan tänkas få här från folk som varit med om det.

Det varierar säkert lite också med praxis hos olika försäkringsbolag.
Vissa försäkringsbolag säger att dom har en förhöjd självrisk om man saknar behörighet.

Efter att ha surfat runt lite och försökt komma fram exakt hur det ligger till så tror jag mig ha kommit fram till följande.
Många försäkringsbolag ersätter motpartens fordonsskador och man får en förhöjd självrisk.
Om det uppstår invaliditet. Dvs om olyckan resulterar i bestående men för motparten så kan man som förare utan körkort bli skyldig att betala livränta till motparten under resten av dennes liv (eller ditt liv beroende på vem som dör först).
Om motparten kräver skadestånd eller annan ersättning för sveda och värk så kan du bli skyldig att betala detta.

Försäkringsbolaget kommer att betala ut den ersättning som ska betalas ut och sedan kräver dom dig på pengarna i dom fallen.

Dvs för dom saker som kan bli riktigt kostsamma vid en olycka så verkar det som om försäkringsbolagen i stort sett bara agerar mellanhand och indrivare för kostnaderna om föraren saknat körkort.

Vad gäller fallen där motorcykeln är stulen så misstänker jag att dom inte har så lätt att få ut ersättning då det sannolikt är så att många av dom som stjäl inte har så mycket utmätningsbara egendomar på papperet.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back