Nya regler för ombyggnad!?

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
I’M BACK! Efter typ 15 år ?. Hojen i avataren som jag byggt är sedan länge någon annans… Får uppdatera lite snart.

Nog om det, jag tänkte bygga en ”Katana-tribute” på en Gsx1400 -01. Först tyckte jag det såg mörkt ut med helfordongodkänd-möget som kom -99. Men sen såg jag att Transportstyrelsen (TS) har en ny författningssamling sen i höstas - TSFS 2021:11. Är det någon som har gett sig på att tolka denna? SFROs hemsida uppdaterades senast för typ 10 år sedan vad gäller mc, TS tycker de har förenklat och gjort det mer lättförståeligt genom nämnda författningssamling så de tycker väl inte den kräver någon närmare förklaring…

Min positiva tolkning är att mc kan byggas om hur mycket som helst FÖRUTSATT att alla regler i TS nya författningssamling följs. Och den är detaljerad, och ger mindre friheter ju nyare fordonet är. Men att byta ut delar, såsom lampor verkar helt ok så länge de är godkända. Och att byta ex tank, kåpor, hjul eller sits verkar inte vara något problem. Jag hittar inte heller att det kräver reg-besiktning.

Har någon koll? Är jag rätt ute eller är jag ute o cyklar?

mvh Freddan
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Bumpar denna tråd, jag är också nyfiken på om nån vet mer.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
I’M BACK! Efter typ 15 år ?. Hojen i avataren som jag byggt är sedan länge någon annans… Får uppdatera lite snart.

Nog om det, jag tänkte bygga en ”Katana-tribute” på en Gsx1400 -01. Först tyckte jag det såg mörkt ut med helfordongodkänd-möget som kom -99. Men sen såg jag att Transportstyrelsen (TS) har en ny författningssamling sen i höstas - TSFS 2021:11. Är det någon som har gett sig på att tolka denna? SFROs hemsida uppdaterades senast för typ 10 år sedan vad gäller mc, TS tycker de har förenklat och gjort det mer lättförståeligt genom nämnda författningssamling så de tycker väl inte den kräver någon närmare förklaring…

Min positiva tolkning är att mc kan byggas om hur mycket som helst FÖRUTSATT att alla regler i TS nya författningssamling följs. Och den är detaljerad, och ger mindre friheter ju nyare fordonet är. Men att byta ut delar, såsom lampor verkar helt ok så länge de är godkända. Och att byta ex tank, kåpor, hjul eller sits verkar inte vara något problem. Jag hittar inte heller att det kräver reg-besiktning.

Har någon koll? Är jag rätt ute eller är jag ute o cyklar?

mvh Freddan
Har det hänt nåt?
Detta bygge vill man ju se!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top