Nya regler för A-körkort?

Problemet är att man i alla tider med en normal bil har kunnat dra bortåt 1500kg på B, men alla nya bilar har blivit så jävla tunga att man snart inte längre hittar en vettig dragbil längre.

Problemet är också att reglerna säger att det är idealiskt om dragbil och släpvagn väger på kilot lika i totalvikt.
Det leder till att oftast blir dragbilen lättare än efterfordonet eftersom man sällan lastar dragbilen till maxlast om man har en släpvagn bakpå.

Detta leder till att folk utan utbildning drar släpvagnar som bestämmer över dragbilen, medans folk med extra utbildning i släpvagnskörning kör med rejälare dragbilar som orkar bestämma var ekipaget hamnar.

Det borde rimligtvis vara bättre att folk med dålig utbildning drar med stora, tunga, stabila bilar.
Jag tycker det vore bättre att folk utan utbildning(endast B-körkort) får dra max 750kg(eller annan lämplig vikt) bakom sina bilar. På det viset blir det enklare och trafiksäkrare för alla. Förutsatt att folk följer lagen.

Jag tycker det vore bättre att folk utan utbildning(endast B-körkort) får dra max 750kg(eller annan lämplig vikt) bakom sina bilar. På det viset blir det enklare och trafiksäkrare för alla. Förutsatt att folk följer lagen.

Ja, och dessutom bör motorcyklar förbjudas, för det har man ju verkligen ingen nytta av.

Att dra släpvagnar är ju något som kan vara bra att kunna göra.

Fast ÅAS kan man ju skita i vilka körkort som behövs och köra ändå, man blir ju bara mer motiverad att köra försiktigt.

Jag tror starkt på att tillåta folk att göra saker, så länge det visar sig att dom behärskar det, börjar det bli dödsolyckor för att folk drar en 900kg's släpvagn med sina stora SUVar, så kanske det är läge att ändra reglerna.

Precis som dom ändrade regeln om att man fick A på köpet när man tog B förut, när olyckorna började bli frekventa.

Last edited:
Jo jag håller med om ditt resonemang, men det vore enklare om man tex sa att lätt släpvagn är max 1000kg eller vad bilen max får dra.
Dagens regler är en djungel och inte många vet vad dom egentligen får dra bakom bilen.

Jo jag håller med om ditt resonemang, men det vore enklare om man tex sa att lätt släpvagn är max 1000kg eller vad bilen max får dra.
Dagens regler är en djungel och inte många vet vad dom egentligen får dra bakom bilen.

Hur svårt kan de va??
En snabb titt i reg.beviset sen är det glasklart.:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey