Nya regler angående reg-besiktning?

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Hej och hå!

Har lämnat in min KTM förra veckan för strypning till 25 kw för att kunna använda den vid uppkörningen, åkte till verkstaden idag som är en auktoriserad KTM-verkstad för att kolla hur det gick samt köpa en pryl.

KTM kan inte garantera att hojen kommer gå igenom besiktningen trots att man får intyget av dom eftersom det är nya regler angående strypning, att strypningen måste vara elektronisk för att kunna gå igenom, detta är inget jag har hört talas om..

Ringde till SBP och kopplades till någon kärring som inte hade en susning och vidarekoppla mig gick inte eftersom folk hade gått hem för dagen, hon rekommenderade mig att dra till en station och fråga, men de hade redan stängt här i staden så det får bli imorgon.

Har sökt lite men hittar inget specifikt om strypning, så vänder mig till er.
Verkstaden sa att de kan montera strypningen och allt och att jag kan åka dit och hoppas på det bästa, i värsta fall har jag slängt ut närmare 2000 kr på strypning + samt besiktningens kostnad.

Är det verkligen så att strypningen måste ske elektroniskt?

Kom igen SH, leverera :Bugar

Jag undrar snarare varför verkstaden tog emot hojen för strypning om den de sätter i inte är godkänd?

Finns inga tecken på att det helt plötsligt skulle finnas krav över hur strypning ska utföras, du verkar ha råkat ut för okunskap :gnissla

Ska du strypa en KTM 660? :/ Dem är strypta(reggade) till 21 eller 24kw från fabrik....

Ja, men då reggar man den väl med högsta möjliga effekt? Jag tror inte den väger så lite att man måste ner på 25kW? :va

Nej du kan regga den till vilken effekt du vill, du kan ha 1kW om du lyckas strypa den till det.. och fixar intyg.
Men nya reglerna(A2) säger att den får ha max 0,2kw/kg
En 660 03/04 väger 131kg då får den max ha 26,2KW

Men hur man än vrider & vänder på det, så är KTM 660/625 strypta till 21kw eller 25kw så han behöver inte strypa den, och du kan inte strypa en förgasar motor elektroniskt...

Last edited:
Jag undrar snarare varför verkstaden tog emot hojen för strypning om den de sätter i inte är godkänd?

Jag lämnade in hojen innan de beställde strypningeg och pappret, att de inte kan garantera att den går igenom p.g.a. nya regler fick de höra ifrån KTM.

Typade en Yamaha förra veckan med mekanisk strypning. Inga konstigheter.

Låter lovande, tack!

Finns inga tecken på att det helt plötsligt skulle finnas krav över hur strypning ska utföras, du verkar ha råkat ut för okunskap :gnissla

Exakt, har inte läst något om det överhuvudtaget..

Jag är mer nyfiken på varför du ska strypa hojen till 25kW när det nya A2-kortet tillåter hojar med 35kW? :va

För att hojens tjänstevikt är 135 kilo, utav någon anledning så fick jag för mig att tjänstevikten var 125 kilo och skulle endast tillåta 25 kw för att inte överskrida viktförhållandet.
Samt att jag tänkte köra upp privat, och på uppkörningen så måste hojen ha minst 25 kw.
Krav på fordon som får användas vid körprov för behörighet A2
Motorcykeln ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim. Den ska ha:
en cylindervolym av minst 395 cm3,
en nettoeffekt av minst 25 kW och högst 35 kW,
ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt av högst 0,2 kW/kg.
http://www.korkortsportalen.se/jag-...da/A2--Mellanstor-motorcykel-/Korprov/Fordon/

Är inte alla KTM 660 reggade på 21kw från fabrik?

Beror på årsm, min är reggad på 24 kw.

Ska du strypa en KTM 660? :/ Dem är strypta(reggade) till 21 eller 24kw från fabrik....

Tyvärr, men den lär ryka lika snabbt, behöver det jävla intyget till besiktningen....

Ja, men då reggar man den väl med högsta möjliga effekt? Jag tror inte den väger så lite att man måste ner på 25kW? :va

27 kw är högsta möjliga, fick för mig att tjänstevikten var 125 istället för 135.

Nej du kan regga den till vilken effekt du vill, du kan ha 1kW om du lyckas strypa den till det.. och fixar intyg.
Men nya reglerna(A2) säger att den får ha max 0,2kw/kg
En 660 03/04 väger 131kg då får den max ha 26,2KW

Men hur man än vrider & vänder på det, så är KTM 660/625 strypta till 21kw eller 25kw så han behöver inte strypa den, och du kan inte strypa en förgasar motor elektroniskt...

Hur får du det till att en 03/04a väger 131 kilo? När jag kollar på Transportstyrelsen så står det att min väger 135 kilo.

Du säger att din är reggad till 24kw, vill du då strypa den till 25?!
Jag lämnade in hojen innan de beställde strypningeg och pappret, att de inte kan garantera att den går igenom p.g.a. nya regler fick de höra ifrån KTM.

Låter lovande, tack!

För att hojens tjänstevikt är 135 kilo, utav någon anledning så fick jag för mig att tjänstevikten var 125 kilo och skulle endast tillåta 25 kw för att inte överskrida viktförhållandet.
Samt att jag tänkte köra upp privat, och på uppkörningen så måste hojen ha minst 25 kw.

http://www.korkortsportalen.se/jag-...da/A2--Mellanstor-motorcykel-/Korprov/Fordon/

Tyvärr, men den lär ryka lika snabbt, behöver det jävla intyget till besiktningen....

27 kw är högsta möjliga, fick för mig att tjänstevikten var 125 istället för 135.

Hur får du det till att en 03/04a väger 131 kilo? När jag kollar på Transportstyrelsen så står det att min väger 135 kilo.

Du säger att din är reggad till 24kw, vill du då strypa den till 25?!

Du har fattat det rätt, men som det är skrivet redan så måste fordonet som används vid uppkörningen ha minst 25 kilowatt, riktigt jävla fittigt, finns ingen logik bakom det.

Last edited:
Du har fattat det rätt, men som det är skrivet redan så måste fordonet som används vid uppkörningen ha minst 25 kilowatt, riktigt jävla fittigt, finns ingen logik bakom det.

Finns ingen logik med att ha gränser med kubik i körkortstest. En 250 som är en utmärkt A2 hoj får inte användas till uppkörning men en slö glidarhoj som knappt kommer upp i 50 på högfartsbanan och troligen plogar igenom alla koner är helt ok. Trafikverket är så logiska när de sätter kubikgräns. Mina 400or som gör 55 och 65hk får inte användas till obegränsat men en slö ER6a får... Välkommen till moralpanikens paradis! *end of rant*

Låter lovande, tack!

För att deras RIKTIGA vikt är 131, sen om det står 135 på transportstyrelsen fine... men den väger 131 om du ställer den på en våg.

Är detvinteclättare att låna/hyra en hoj till uppkörningen?

sliCk_kekki, jag tror iofs du redan förstått (det låter så) men för säkerhets skull så säger jag det i alla fall.
Vid uppkörningen är det endast uppgifterna i vägtrafikregistret och registreringsbeviset som Trafikinspektören kommer utgå från. Vad hojen väger på vågen är helt ovidkommande i det sammanhanget.
:tummenupp

Back