Nya rör

eviltank

Ny medlem
Gick med
29 May 2009
Hoj
Suzuki GS1100G
I samband med köp av motorcykel vill jag gärna byta till andra rör för att få ett bättre ljud. Finns det någon bra sammanställning på vad som finns på marknaden och vad de har för effekt? Har googlat men utan framgång.

Kan väl tänka mig att tråden redan finns - peka gärna mig åt det hållet isf!

Är det till motorcykeln du har angivit under din avatar eller till en ny, som du ej köpt ännu?

Vill du ha ett helsystem (dvs. hela avgassystemet inkl. ljuddämpare/slipon) eller endast ljuddämpare/slipon?

Mvh J

Det är till en ny, tänker uppgradera från min gamling :)

Har funderat på ljuddämpare (och dynajet kit). Skulle jag vinna något på att byta hela avgassystemet på en ny båge?

går man på ungefärliga siffror på min egen hoj tjänar man på helsystem och justering ca 8 hästar på bakhjulet men det är så olika att det är svårt att svara på exakt. Men du tjänar lite kraft dock med nackdelen att vid en flygande besiktning blir du skickad till besiktningen :) Min hoj är bara godkänd för 94db stillastående och 80db vid körning...inget mitt helsystem klarar som ligger på ca 92db vid förbiåkning. (nu vet jag ju inte riktigt hur VV mäter vid körning iofs)

Att justera hojen tjänar man alltid på och något alla igentligen borde göra tycker jag. Standard mapparna är sällan riktigt bra. Ofta räcker det bra att sätta på ett slipon och ev, ta bort katten om sådan finns för att få ett trevligare ljud och flöde genom systemet.

Du kommer säkert få utmärkta förslag, finns många kunniga här.

Benny

Jättetacksam för alla svar! Men förklaring behövs dock, bla angående konsekvenserna av rörbyte.

Byter jag rör och db-värdet stiger över tillåtna gränsen, och jag blir stoppad för flygande besiktning: vad sker då? Böter, ombesiktning, dödsstraff? Är konsekvenserna större om jag byter hela avgassystemet? Hur mkt böter ska man räkna med?

(Vill minnas en artikel i MC-nytt om att polisen stoppade motorcyklar och avgjorde bulelrnivån "manuellt", dvs utan mätarinstrument, vilket fick mycket kritik. Vad blir det för konsekvenser för det - är det böter eller mer allvarligt?)

Tusen tack för länken till slipon-testerna. Tyvärr är inga av dom aktuella, ska köra med lite mer glidarstuk, med raka från Cobra, eller Big Shot... Nån som har erfarenhet av sådana?

Och slutligen - Vad är "katten"?

Jättetacksam för alla svar! Men förklaring behövs dock, bla angående konsekvenserna av rörbyte.

Byter jag rör och db-värdet stiger över tillåtna gränsen, och jag blir stoppad för flygande besiktning: vad sker då? Böter, ombesiktning, dödsstraff? Är konsekvenserna större om jag byter hela avgassystemet? Hur mkt böter ska man räkna med?

(Vill minnas en artikel i MC-nytt om att polisen stoppade motorcyklar och avgjorde bulelrnivån "manuellt", dvs utan mätarinstrument, vilket fick mycket kritik. Vad blir det för konsekvenser för det - är det böter eller mer allvarligt?)

Tusen tack för länken till slipon-testerna. Tyvärr är inga av dom aktuella, ska köra med lite mer glidarstuk, med raka från Cobra, eller Big Shot... Nån som har erfarenhet av sådana?

Och slutligen - Vad är "katten"?

Konsekvenserna kan nog ingen anna än polisen som ev.. stoppar dig svara på.
Har du tur slipper du undan med en varning, har du otur blir det ombesiktning och böter.

"katten" = katalysator

Back