Nya mellanskivor ifall nya lameller?

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
MT09 -SP
Hej alla glada mc åkare som för åka i det fina medans jag får vänta på lameller :(.

Frågan: Kopplingen och växlarna slirar ( går att köra men man gasar, varvtalet går upp och hojen långtsamt tar fart...) det är väl dags för nya lameller?

Fråga 2: Måste man byta mellanskivor ifall man byter lameller också ( vi säger att mellanskivor ser fina och ljusa ut och inte svarta/brända? Ska jag även passa på och byta fjädrar där lamellerna sitter?

TACK ! :)

Vad har du nu gjort?
Vad har du för spel i handtaget?

Haha, hej igen :). Efter att jag spänt kopplingen så har hojen aldrig växlat så fint :), inga missljud lr dylikt.
Sen så var jag ute med min mc elev och körde runt. Ca 2 timmar senare så åker vi ut på E4'an och då börjar jag accelerera ( dra i gas handtaget ) då märker jag att varven går upp medans hastigheten kryyyper upp. Sist hände samma sak när jag brände sönder lameller på cbr600. Men jag lyckades komma hem. Dvs när man snabbt gasade så lät det bara medans hastigheten gick upp väääldigt långtsamt :(.
Men jag vet att jag har kassa lameller...

Mät upp dina mellanskivor och se om de är inom specs, kolla även om de är slagna.

är de inom specs och inte slagna är det onödigt att byta ut de...:fyllisar

Ja, har du spänt vajern? Eller kopplingsfjädrarna? Var lite tydligare, så blir det lättare - kopplingsvajern måste ha lite spel= inte spänd!! Annars slurar kopplingen.

Ja, har du spänt vajern? Eller kopplingsfjädrarna? Var lite tydligare, så blir det lättare - kopplingsvajern måste ha lite spel= inte spänd!! Annars slurar kopplingen.

Lite språksvårigheter men jag ska försöka förklara eftersom jag inte vet namnet på vissa delar.
När du öppnar upp motorlådan som sitter till höger om hojen ( engine clutch cover ), där så har du två mutter i mitten och en philips hål, där spännde jag kopplings vajer lr vad det heter.
Det känndes perfekt att växla och det var bra kännsla i gasen och kopplingen första 40-60 minuter.

Menar ni att jag kunde ha spänt såpass hårt att efter man växlar så går inte lamellerna tillbaka helt???
Är jag så blåst :crash ?

U were here and messed up?

maxresdefault.jpg

Tanken var ju att du skulle ha ett korrekt spel uppe vid handtaget när lamellerna hade klibbat fast.
Nu får du göra en grundinställning av lamellpaketet, och det sitter i handleden :)
Släpp justerskruven tills den går lätt, skruva sedan in den tills den precis får ett ökat motstånd, lås muttrarna där.
Justera spelet i vajern uppe vid handtaget tills du har ett spel mellan greppet och fästet på mellan 1 - 3 mm.
Börja så.

Tanken var ju att du skulle ha ett korrekt spel uppe vid handtaget när lamellerna hade klibbat fast.
Nu får du göra en grundinställning av lamellpaketet, och det sitter i handleden :)
Släpp justerskruven tills den går lätt, skruva sedan in den tills den precis får ett ökat motstånd, lås muttrarna där.
Justera spelet i vajern uppe vid handtaget tills du har ett spel mellan greppet och fästet på mellan 1 - 3 mm.
Börja så.

Ska gå och testa detta nu, tack för ett utförligt förklaring på how to do :).

Nu är jag spänd på nästa trådtitel....

Haha, jag har faktiskt redan nu en fråga men jag vet inte ifall jag vågar fråga folk, till slut så tror folk att man är helt handikappad :D.

Eftersom allting hade stängt under påsken och jag var tvungen att kika på lameller så var jag även tvungen att sätta in en ny packning när jag skruvade tillbaka allt. Normal packning som är anpassad till min hoj kunde jag givetvis inte köpt och jag var SÅÅÅ SUGEN att få köra så jag löste allt med.....Flytande packning :D! Som inhandlades på mekonomen. Funkar skitbra och är skitful! Hur fan får jag nu bort all skit och kladd som är runt om :)? Denn flytandepackning blev ju till gummi som är typ fastlimmad runtom lådan :tummenupp :näsblod

Haha, jag har faktiskt redan nu en fråga men jag vet inte ifall jag vågar fråga folk, till slut så tror folk att man är helt handikappad :D.

Eftersom allting hade stängt under påsken och jag var tvungen att kika på lameller så var jag även tvungen att sätta in en ny packning när jag skruvade tillbaka allt. Normal packning som är anpassad till min hoj kunde jag givetvis inte köpt och jag var SÅÅÅ SUGEN att få köra så jag löste allt med.....Flytande packning :D! Som inhandlades på mekonomen. Funkar skitbra och är skitful! Hur fan får jag nu bort all skit och kladd som är runt om :)? Denn flytandepackning blev ju till gummi som är typ fastlimmad runtom lådan :tummenupp :näsblod

Hjälper man till lite med rakblad/kniv så brukar det gå att dra bort i långa bitar om man lagt på alldeles för mycket.
Jag hade dock oroat mig mer för hur mycket som pressats inåt och därmed kan lossna med tiden och sätta igen någon oljekanal. Flytande packning är inte nödvändigtvis dåligt men det kan helt klart kvadda hela motorer om man lägger på för mycket/på fel ställe och har lite otur.:gnissla

Det jävliga är att all överflödig silikon/packningsmassa som är inne i motorn kan lossna o.täppa till oljepikuppen och då är det risk att motorn säger god natt.. Aldrig silikon eller packningsmassa i en 4T motor om inte tillverkaren utförligt säger detta.

Sedan kan det vara då att packningen fungerar som en chims mellan delarna o utan packning kan spelet på vissa axlar bli för litet o sedan varmgång o problem..

Mvh

Ta på dig en latex-handske och rulla bort det överflödiga med fingrarna.

Jag har nu beställt från England original '' Clutch Plate Kit'', dvs nya lameller / mellanskivor / packning och fjädrar. Kostade 60% billigare än på AVAMC :D.:smasha

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman