Nya lager efter 600 mil?

needthespeed

Husa rules!
Gick med
29 Apr 2006
Hoj
Husaberg 650
Hej på er!

Japp,nu köpt på mig ännu en leksak,nämligen en Husa 650 -02 som har rullat 600 mil.Är det dags att börja fixa med innandömet på motorn redan? Enligt Z-motor i Gbg har hojen bara gått i stan med en likadan amatör som mig.Hojen är annars helt servad med alla konstens regler innan leverans.
Någon som kan sina saker?

Ramlager tillsammans med lagrerna i växellådan och runt kamaxeln byts vid runt 100 timmars drift mig veterligen. 100 timmar är ca 400 mil på en husaberg. På FS modellerna är dessutom serviceintervallerna ännu tätare. Sen lär du behöva byta kamkedja, kolv, lager till vipparmsrullarna och även vevlager. Rätta mig gärna om jag har fel, skulle servicen vara glesare så blir jag bara glatt överaskad. ;)

Husa 650

Kanske det är redan åtgärdat på hojen,,,kan ju alltid hoppas.Kommer att ringa föregående ägaren den kommande veckan och hoppas att han är rak och ärlig.Men det måste väl ändå bero på hur man har kört dessa 600 mil?Om hojen har gått på highspeed så förstår jag mycket väl att det mesta måste bytas snart men om man bara har cruisat mellan korvalådorna då?Förresten hur många timmar kan 600 mil motsvara?Snitthastighet på 50-60km per timme kanske?

needthespeed skrev:
2124520 Kanske det är redan åtgärdat på hojen,,,kan ju alltid hoppas.Kommer att ringa föregående ägaren den kommande veckan och hoppas att han är rak och ärlig.Men det måste väl ändå bero på hur man har kört dessa 600 mil?Om hojen har gått på highspeed så förstår jag mycket väl att det mesta måste bytas snart men om man bara har cruisat mellan korvalådorna då?Förresten hur många timmar kan 600 mil motsvara?Snitthastighet på 50-60km per timme kanske?
Snitthastigheten landar på 40km/h och tro mig, det är inte högre. Tom farsans bil ligger på 40km i medelhastighet och då är det mesta han kör pendling ofta 10km över utmärkt hastighet.
Snåla inte med servicen på en husaberg, det är mitt stora råd. Framförallt vevlagret är en stor svaghet på husorna, visst, bättre smörjning och allt på de nyaste modellrna men det är fortfarande inte att leka med att dra ut på lagerbyten. Blir mycket dyrt när det rasar. Har du valt att köra husaberg så får du se till att sköta maskinen som det är tänkt.
Bara som ett exempel, förra ägaren till min hoj bytte kompletta lagersatsen i motorn men skippade vevlagret för att han tyckte att det var för bökigt och jobbigt att strula med det. Det lagret gick sådär 50 timmar mer än det skulle enligt service boken innan det rasade. Istället för ett lagerbyte med lager+arbete på verkstad för 1000kr så blev det nytt lager, vevtapp och vevstake för 3600kr + arbete. Jag trodde givetvis att han bytt vevlager då det ingick i den stora servicen trots att jag inte hade kvitto på det. :huvet

philsson skrev:
2124560 Snitthastigheten landar på 40km/h och tro mig, det är inte högre. Tom farsans bil ligger på 40km i medelhastighet och då är det mesta han kör pendling ofta 10km över utmärkt hastighet.
Snåla inte med servicen på en husaberg, det är mitt stora råd. Framförallt vevlagret är en stor svaghet på husorna, visst, bättre smörjning och allt på de nyaste modellrna men det är fortfarande inte att leka med att dra ut på lagerbyten. Blir mycket dyrt när det rasar. Har du valt att köra husaberg så får du se till att sköta maskinen som det är tänkt.
Bara som ett exempel, förra ägaren till min hoj bytte kompletta lagersatsen i motorn men skippade vevlagret för att han tyckte att det var för bökigt och jobbigt att strula med det. Det lagret gick sådär 50 timmar mer än det skulle enligt service boken innan det rasade. Istället för ett lagerbyte med lager+arbete på verkstad för 1000kr så blev det nytt lager, vevtapp och vevstake för 3600kr + arbete. Jag trodde givetvis att han bytt vevlager då det ingick i den stora servicen trots att jag inte hade kvitto på det. :huvet
kostar de inte mer än 1000 att byta vev lager åp verkstad

nisse skrev:
2124689 kostar de inte mer än 1000 att byta vev lager åp verkstad
Om du lämnar in vevpartiet så gör det inte det. Kolla med thorssons i Vimmerby de tar 450kr för jobbet (ca 1,5 timma) + lager 300kr. Kan vara lite luddiga prisuppgifter där men ca.

Meka själv??

Kanske skall man lämna in hojen för de större ingreppen?Har iof själv renoverat både bilmotorer och en Guldvinge GL 1000 för många år sedan men har inte alla dom viktiga verktygen som behövs idag.Närmaste hoj verkstad här i Smålandsskogen är Verona motor och dom skall vara erkänt duktiga.Kan givet fixa ventilspel och annat smått och gott men att sära på blocket är som att få en ung kvinna att sära på benen....alltså svårt som fan.

Men herre min skapare som den här hojen går!!!!

Har kört allt som går att köra (nästan) från Corvette sting ray till CBR1000 sport men detta tar allt priset.

Framhjulet stiger ju nästan utan att man märker!

Hustrun tycker att jag har blivit fullt galen på gamla dar och det finns väl vissa tecken att detta är sant.

Nu väntan på lite bättre väder så att man kan dra på.Dags dock att ta till ölskvättaren ikväll och dra ut på dåligheter.....hej och hååå :)

needthespeed skrev:
2124698 Kanske skall man lämna in hojen för de större ingreppen?Har iof själv renoverat både bilmotorer och en Guldvinge GL 1000 för många år sedan men har inte alla dom viktiga verktygen som behövs idag.Närmaste hoj verkstad här i Smålandsskogen är Verona motor och dom skall vara erkänt duktiga.Kan givet fixa ventilspel och annat smått och gott men att sära på blocket är som att få en ung kvinna att sära på benen....alltså svårt som fan.

Men herre min skapare som den här hojen går!!!!

Har kört allt som går att köra (nästan) från Corvette sting ray till CBR1000 sport men detta tar allt priset.

Framhjulet stiger ju nästan utan att man märker!

Hustrun tycker att jag har blivit fullt galen på gamla dar och det finns väl vissa tecken att detta är sant.

Nu väntan på lite bättre väder så att man kan dra på.Dags dock att ta till ölskvättaren ikväll och dra ut på dåligheter.....hej och hååå :)
Var i småland bor du? Kanske man kunde ge dig en hjälpande hand. Fick själv isär mina blockhalvor hur lätt och fint somhällst utan några specialverktyg.

Ljungby...mitt inne i skogen

Bor i Ljungby ca 1 timme från Jönköping. Tackar för hjälpande handen och låt oss vänta en vecka för jag skall kolla med förgående ägaren vad han har gjort på hojen först.Z-motor menar att killen innan har redan fixat detta och hojen går förbannat fint i maskinen men man vet ju aldrig som sagt!

Hoppas givet att jag slipper meka nu när sommaren är på G.

Ha det bra alla motard galningar....nu skall jag bli salongsberusad ikväll!!

Om det var den som stog i hallen på Yamaha-center så skulle jag kolla över skivan fram.

Det glappet kan inte vara normalt.

Glapp i skivan fram!

Japp,mycket riktigt är det ordentligt med glapp och detta för att aluminium delen på skivan (den är ju som bekant 2 delad,själva bromskivan och en "hållare" av aluminium innerst vid navet) är sliten.Som tur är har jag ju "bara gasa iväg" garanti så detta får Yamaha center snällt betala faktiskt.

Var köper man reservdelar snabbt och enkelt?

Kollade på nätet men hittade ingen lämplig nära Småland.

Postorder funkar ju oftast riktigt bra om grejerna bara finns i Sverige.

Nu får det sluta med detta förbannade regnandet! Vill ha hojväder!

:gnissla

needthespeed skrev:
2125819 Japp,mycket riktigt är det ordentligt med glapp och detta för att aluminium delen på skivan (den är ju som bekant 2 delad,själva bromskivan och en "hållare" av aluminium innerst vid navet) är sliten.Som tur är har jag ju "bara gasa iväg" garanti så detta får Yamaha center snällt betala faktiskt.

Var köper man reservdelar snabbt och enkelt?

Kollade på nätet men hittade ingen lämplig nära Småland.

Postorder funkar ju oftast riktigt bra om grejerna bara finns i Sverige.

Nu får det sluta med detta förbannade regnandet! Vill ha hojväder!

:gnissla

Jag har haft genomgånde goda erfarenheter av Karlströms motor,dom levererar snabbt (tom dagen efter om det är smågrejer) och väldigt trevliga.

http://www.karlstrommotor.se/

Tackar för tipset!

Frågan är ju om man skall byta även nitarna som håller den inre aluminium delen och själva bromsskivan ihop? Givet är ju inte stålskivan det minsta sliten och faktiskt ser nitar ut o må ganska bra. Själv gjorde jag bedömningen att det måste räcka med att byta aluminiumdelen....synpunkter på någon som kanske har mekat med detta?

Jävligt jobbigt just nu i Smålandsskogen!! Hela himmelen bara öser ner vatten och jag har precis köpt hojen! Fick iallafall till det med en riktigt fin Wheelie i morse när det var lite uppehåll från ösregnet!

Putsade pärlan och gick igenom den från topp till tå så nu är den ready for some rockn roll,hoppas på uppehåll imorgon.

Svensk Valborg vad kan man säga?

z motor

du skall nog ta dej ett snack med z motor om den där servicen och så kan du fråga hur fan dom kan sälja en moppe med lösa bromsar z motor e ren jävla dynga.
needthespeed skrev:
2126727 Tackar för tipset!

Frågan är ju om man skall byta även nitarna som håller den inre aluminium delen och själva bromsskivan ihop? Givet är ju inte stålskivan det minsta sliten och faktiskt ser nitar ut o må ganska bra. Själv gjorde jag bedömningen att det måste räcka med att byta aluminiumdelen....synpunkter på någon som kanske har mekat med detta?

Jävligt jobbigt just nu i Smålandsskogen!! Hela himmelen bara öser ner vatten och jag har precis köpt hojen! Fick iallafall till det med en riktigt fin Wheelie i morse när det var lite uppehåll från ösregnet!

Putsade pärlan och gick igenom den från topp till tå så nu är den ready for some rockn roll,hoppas på uppehåll imorgon.

Svensk Valborg vad kan man säga?

Back