nya lagar om skjuts på mc

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
§6, Trafikförordningen 1998:1276, har ändrats.
Där står bl.a. följande: På en motorcykel får passagerare tas med endast om mc är inrättad för det. Mer än en passagerare får inte tas med. I en sidvagn får inte fler passagerare tas med än vagnen är avsedd för. (Tidigare fick man även klämma in ytterligare ett barn under 10 år).
På mc eller i en sidvagn som är kopplats till en motorcykel får passagerare tas med endast om föraren fyllt 18 år.
I samma lag har en ny paragraf klämts in, § 15 b: Den säger att man inte längre får använda släpvagnar efter motormyklar för att frakta människor på. Detta var, tro det eller ej, tillåtet fram tills nyligen.

man får alltså skjutsa på (vissa) mopeder, men inte lätt mc/när man är under 18... va fan? :3freak

*edit*
när jag tänker efter så var det nog likadant när jag körde lätt mc... (dock osäker... jävla guldfiskminne man har)

Werzion skrev:
2504981 man får alltså skjutsa på (vissa) mopeder, men inte lätt mc/när man är under 18... va fan? :3freak

*edit*
när jag tänker efter så var det nog likadant när jag körde lätt mc... (dock osäker... jävla guldfiskminne man har)

kollade faktiskt upp det där med farbror polis i den byhåla som jag bor ( Svedala) och de bara skrattade och sa att det inte kunde stämma..

men enligt vv får man inte det, men ärligt man får skjutsa på moppe och inte 125 låter ju lagom logiskt, vad e skillnaden
hahahha

hojbrud skrev:
2504988 kollade faktiskt upp det där med farbror polis i den byhåla som jag bor ( Svedala) och de bara skrattade och sa att det inte kunde stämma..

men enligt vv får man inte det, men ärligt man får skjutsa på moppe och inte 125 låter ju lagom logiskt, vad e skillnaden
hahahha
Ja t.ex så har man körkort när man kör 125a för att nämna en skillnad.

Men jag tror det sitter i att man inte är myndig, men isf fattar jag inte varför man får skjutsa på moped.

Man får skjutsa om man kör EU-moped men inte om man är under 18 och kör lätt motorcykel :(
Detta beror på att EU-lagarna är nyare än vad lagarna om lätt motorcykel är och Vägverket verkar inte så intresserade av att uppdatera dom heller :gråta

Solid snake skrev:
2504991 Ja t.ex så har man körkort när man kör 125a för att nämna en skillnad.

Men jag tror det sitter i att man inte är myndig, men isf fattar jag inte varför man får skjutsa på moped.

haha ja det va ju det jag menade...
skrev kanske oklart..

lätt mc-körkort (ej skjutsa under 18 år)
mopped- ej körkort och tillåtet att ha passagerare...
låter ganska konstigt
man borde väl ta mer ansvar när man har körtkort inte sant?

hojbrud skrev:
2505028 haha ja det va ju det jag menade...
skrev kanske oklart..

lätt mc-körkort (ej skjutsa under 18 år)
mopped- ej körkort och tillåtet att ha passagerare...
låter ganska konstigt
man borde väl ta mer ansvar när man har körtkort inte sant?

stämmer.. men jag tycker att det är bra.. de flesta är inte mogna till att skjutsa innan dom är 18.. tycker att man inte ska få skjutsa på Eu moppe heller...
Det ska vara som det är på min gamla moppe, dvs samma som cykel.

fahrenheit skrev:
2505037 stämmer.. men jag tycker att det är bra.. de flesta är inte mogna till att skjutsa innan dom är 18.. tycker att man inte ska få skjutsa på Eu moppe heller...
Det ska vara som det är på min gamla moppe, dvs samma som cykel.

en sadel och pakethållare eller att föraren måste vara över 15 och passageraren under 15..
för det sista e ännu sjukare..

eftersom jag inte kör moped längre utan snart har även jag tungt kort=) (mellankortet i två år i april JIPPY)
så tycker jag vi kan protestera så kanske de tar bort den lagen.. haha

Jag är nästan säker på att det var likadant för 2 år sen då jag tog lätt kort. Min lärare, som sitter i nån sån där MC lag styrelse sa iaf att det var så.

110km/h på motorvägen med en 16åring och hans blonda tjej bakpå, med båda en sleten mopedhjälm... låter inte speciellt konstigt att det är förbjudet :)

Örnie skrev:
2505152 110km/h på motorvägen med en 16åring och hans blonda tjej bakpå, med båda en sleten mopedhjälm... låter inte speciellt konstigt att det är förbjudet :)

alltså snälla örnie snacka om att dra människor över en kam, om du inte har något värt att tillföra tråden kan du väl bara hålla tyst, Sleten mopedhjälm? vad är det för jävla skitsnack jag hör.... du tror inte vi tänker på säkerheten?

tror inte du att 125 åkare är lite mer seriösa "moppefuckon".. tycker regeln är rent av skitsnack man får skjutsa sin lärare och handledare under övningskörningen men inte när man tagit kortet? dubbel moral? mjo tycker iaf jag..

Men örnie tänk två gånger innan du svarar uppenbarligen kollar du inte upp faktan rätt, hur mågan 125 åkare kör med sin moppehjälm? hur många tror du är beredd att få ett liv på sitt samvete?

:argpådato

Örnie skrev:
2505152 110km/h på motorvägen med en 16åring och hans blonda tjej bakpå, med båda en sleten mopedhjälm... låter inte speciellt konstigt att det är förbjudet :)

nee fan, bra mycket bättre med tant agda som plockat körkort i flingpaketet med sin gubbe bakpå... jag menar, hon har ju åldern inne iallafall! :rolleyes: :näsblod

håller med Rift 100%, förstår inte hur dom tänkt man mitt i processen (moped --> lätt mc --> mellantung mc --> MC) helt plötsligt inte får skjuta på en passagerare, motorcyklarna är ju t.o.m. godkända och anpassade för det (eller ja, i samma mängd som alla andra hojar, de flesta alltså)

Örnie skrev:

Bara för att du kör med gamla skithjälmar betyder inte det att alla som kör hoj gör det. :fakta

Rift skrev:
2505177 alltså snälla örnie snacka om att dra människor över en kam, om du inte har något värt att tillföra tråden kan du väl bara hålla tyst, Sleten mopedhjälm? vad är det för jävla skitsnack jag hör.... du tror inte vi tänker på säkerheten?

tror inte du att 125 åkare är lite mer seriösa "moppefuckon".. tycker regeln är rent av skitsnack man får skjutsa sin lärare och handledare under övningskörningen men inte när man tagit kortet? dubbel moral? mjo tycker iaf jag..

Men örnie tänk två gånger innan du svarar uppenbarligen kollar du inte upp faktan rätt, hur mågan 125 åkare kör med sin moppehjälm? hur många tror du är beredd att få ett liv på sitt samvete?

:argpådato

Finns ju en anledning till att dessa 16åringar inte får köpa folköl heller... "Heinz dilemma" om moralbedömning visar att det dröjer till ca 17års bedömning för att komma till stadie tre. :) En moped går i 45km/h och en 125cc betydligt fortare. Antar det är så de som suttit och ändrat dessa lagarna har tänkt.

och nej har inte sagt att alla 125 är moppefuckon, kör med dåliga hjämar. Tydligen en öm tå :va Men att en 16åring kanske inte har råd med ett nytt ställ för 10-15 tusen kanske inte är allt för konstigt. Att sedan den personen de har bakpå även har ett ställ...

Istället för idiotförklara de som ändrar lagar så kanske du ska fundera på varför de ändrat dem?

Last edited:
Örnie skrev:
2509045 Finns ju en anledning till att dessa 16åringar inte får köpa folköl heller... "Heinz dilemma" om moralbedömning visar att det dröjer till ca 17års bedömning för att komma till stadie tre. :) En moped går i 45km/h och en 125cc betydligt fortare. Antar det är så de som suttit och ändrat dessa lagarna har tänkt.

och nej har inte sagt att alla 125 är moppefuckon, kör med dåliga hjämar. Tydligen en öm tå :va Men att en 16åring kanske inte har råd med ett nytt ställ för 10-15 tusen kanske inte är allt för konstigt. Att sedan den personen de har bakpå även har ett ställ...

Istället för idiotförklara de som ändrar lagar så kanske du ska fundera på varför de ändrat dem?

jag körde med skjuts ofta när jag var 16 jag å tjejen hade bra skinnställ å hyffsade hjälmar. men när vi var 2 på hojjen så gick det ju mkt lugnare.
och jag blev ven stoppad av polis ett antal ggr å de frågade ifall jag fick skjutsa å jag sa ja varje gång å de var inga problem...

klart man ska kunna dela med sig om man nu vill det!

Örnie skrev:
2509045 Finns ju en anledning till att dessa 16åringar inte får köpa folköl heller... "Heinz dilemma" om moralbedömning visar att det dröjer till ca 17års bedömning för att komma till stadie tre. :) En moped går i 45km/h och en 125cc betydligt fortare. Antar det är så de som suttit och ändrat dessa lagarna har tänkt.

Citerar min körlärare "jag blir så trött"

låt mig berätta en lite fakta för dig som du kanske missat :pannkyss,

teoriprovet identiskt, check
krypkörningen identiskt check
bromsprov identiskt check
undanmanöver identiskt check
statskörning identiskt? check

samma äckel gubbe som kuggar människor under uppkörningen identiskt? check

jag kommer antagligen idiotförklara dem oavsett vad du säger jag har gått igenom samma tester etc som alla motorcyklister gjort men blir ändå särbehandlad på den punkten, medans jag ser Eu mopeder skjutsa med 0 tester.. erkänn dem har missbedömt alltihopa, jag är minst lika bra motorcyklistförare som en som tagit mellan/tungvikts körkort

Kan de inte förbjuda skjuts på vanlig hoj oxå? Bågen blir slö, passageraren fattar oftast inte vad som pågår & krossar ens ädlare delar mot tanken. :(

Man kan också se det som så att det är ett väldigt stort privilegium att få köra ett fordon som går så pass fort som en lätt mc gör, redan vid 16 års ålder. Ärligt talat så tycker jag att det är lite konstigt att man får det, även om jag är tacksam för att det är så.

De flesta som kör lätt hoj tycker jag är väldigt bra på att ha bra skyddskläder, men däremot så är det väl inte så ofta som passagerarna också har det. Visst är det konstigt att man får skjutsa på en moped när man inte får det på en hoj, men är det inte ett visst uns av avundsjuka i det också? Om man inte hade fått det på något fordon innan man är 18 år så tror jag inte att det hade blivit ifrågasatt på samma vis.

Lite offtopic men när tog ett par lektioner för lätt mc så ville inte körskoleläraren åka bakpå lilla 125:an. (hade nog sett roligt ut) Så vi tog tunghojen istället! Wieeee! Jag frågade: är det lagligt verkligen, då mumlade han om att när han är med så går det bra.. Ähum. Men kul var det. :yoparty

Estremo skrev:
2511297 Man kan också se det som så att det är ett väldigt stort privilegium att få köra ett fordon som går så pass fort som en lätt mc gör, redan vid 16 års ålder. Ärligt talat så tycker jag att det är lite konstigt att man får det, även om jag är tacksam för att det är så.

De flesta som kör lätt hoj tycker jag är väldigt bra på att ha bra skyddskläder, men däremot så är det väl inte så ofta som passagerarna också har det. Visst är det konstigt att man får skjutsa på en moped när man inte får det på en hoj, men är det inte ett visst uns av avundsjuka i det också? Om man inte hade fått det på något fordon innan man är 18 år så tror jag inte att det hade blivit ifrågasatt på samma vis.

då hade vi haft denna tråd på sh nu :)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...