Nya komponenter, problem vid installation av mjukvaror

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Nu börjar jag bli riktigt less. För ett tag sedan köpte jag nya komponenter till burken, det var dessa saker

AMD 5600+ AM2
ASUS m2n-e sli
2x 1024 minnen
Geforce 8800GTS

Men efter detta så har jag jävulska problem att installera mjukvaror, från Windows till alla andra program MSN, NERO mfl. Dom 2 program som går att installera är NOD32 och Daemon Tools. Även IMG filer som jag kör med Daemon Tools får fel meddelanden

Kan få hålla på tim tal innan jag ens kan installera Windows Vista, kommer upp en felruta som lyder typ 0x80070020 typ. Går inte detta kan det gå att installera XP och sen Vista igen då kan det gå, vet ej om det är bara tur eller nå annat att det går göra på det där sättet. Problemet med detta är att det inte går att installera mjukvaror sen !

Har köpt ny SATA DVD rom och en ny SATA hårddisk men samma problem, för mig personligen så känns det som det är nå med moderkortet som är fel. Typ att informationen från A går till B och sen in på hårddisken, men att det tar stopp på B ??

För mig känns det som att Prollen, minnen och graffakortet inte har nå med detta att göra??

Vad tror ni

Uffe

Jag hade gjort det lättaste först, testa minnena. Använd memtest86 för att kolla dessa.

Hur länge ska man köra memstest ??

Har även tagit bort ett minne, provat, satt dit det andra minnet och provat, same shit ändå vid installation av OS

Kör memtest över natten så blir det bra.

Men verkar ganska osannolikt att det skulle vara fel på två stickor.

Ett skott i mörkret:
Har du angett rätt datum i bios? Om man skriver in fel år t.ex. får i alla fall Vista tokfnatt och vill inte installera. Kan vara något liknande som strular för dig kanske.

Annars kanske du kan kolla temperaturen med Lavalys Everest (trial) och se om saker går så varmt att dom börjar strula.

Värmen är inga problem, men om datum är fel så ska det väl gå att installera NERO och många andra program hur som helst.

Faaaaaaaan säger jag, data jävul

Körde memtest , ena stickan klardade bara av en "stapel" på testet, sen stannade testet, så det är väl fel på den då, den andra stickan klarade alla nio gånger som testet gick under natten. Ska prova formatera igen i kväll och se vad som händer, som det är nu så är det ändå problem med installation av mjukvara.

Sen finns det ju SATA diskar och ctrl's och SATA2 diskar och controllers..
Kan få rätt kul problem om man blandar dom..

Har du rätt fart på minnena till det moderkortet?
Har du rätt fart på proppen till det moderkortet?
M.a.o. Är prylarna avsedda för varandra??

Last edited:
Har nu test kört det "trasiga" minnet men nu fungerar det i memtest helt plötsligt, har inte kört hela testet, men det höll då på betydligt längre nu än igår innan det blev fel på minnet Så då avbröt jag testet. Ska köra i dual channel nu en stund så får vi se vad som händer

Sen finns det ju SATA diskar och ctrl's och SATA2 diskar och controllers..
Kan få rätt kul problem om man blandar dom..

Har du rätt fart på minnena till det moderkortet?
Har du rätt fart på proppen till det moderkortet?
M.a.o. Är prylarna avsedda för varandra??

Japp moderkortet är bakåt kompatibelt med SATA1

Last edited:
Kul att se om du löser problemet. Jag har en dator som är exakt lika dum. Till slut löste jag problemet genom att köra Ubuntu på den. Den har gått klockrent med Linux i flera månader nu. Jag provade allt utom själva moderkortet, inget hjälpte utom att köra vilken Linuxdistribution som helst. Antar att den helt enkelt inte gillar Microsoft.

Har kört memtest i gång nu med dual channel, inga problem, konstigt som fan. Att det är fel på minnet ena dagen, och nästa dag är det OK.

Kan det vara moderkortet tror ni ???

Mycket möjligt, svårt att säga. Kan kanske vara glapp i minnesplatsen? Fast det har du säkert kollat.

Vet inte hur man kolla om det är glapp, men i går när ena minnet var trasigt så provade jag det minnet i 3 av 4 minnes platser, och det var samma fel i alla platser.

Men idag så fungerade minnena bra, men det är fortfarande problem at installera mjukvara

Kul att se om du löser problemet. Jag har en dator som är exakt lika dum. Till slut löste jag problemet genom att köra Ubuntu på den. Den har gått klockrent med Linux i flera månader nu. Jag provade allt utom själva moderkortet, inget hjälpte utom att köra vilken Linuxdistribution som helst. Antar att den helt enkelt inte gillar Microsoft.
Hur är det att köra LINUX Ubuntu, är det enkelt, klarar en Microsoft människa av att hantera det.

Hur är det med installation av spel, stödjer tex Crysis. COD 4 LINUX.

Drivrutiner till graffakort, ljudkort mfl hur är det med det

Uffe

Drivrutiner är nog lugnt men för att köra en del spel måste man dra igång windowsemulator, här kan det strula en del. Att installera och använda Ubuntu klarar man av om man är normalt datorvan. Förövrigt tycker jag Nero är skit och har givit mig och en massa polare alla möjliga fel på flertalet versioner. Skulle testat Alcohol, Ashcampo, dvdburn eller annat brännprogram. Minnet du fick en massa fel på skall du dra ur burken och installera om mjukvaror för att se hur det funkar. Går allt klockrent testa sätt i minnet igen och kör i ett par dagar...

Men att det överhuvudtaget visat fel en gång känns ju inte bra.
Man skall inta sätta fingeravtryck på kontaktytorna och vara försiktig med ESD.
Ha inte på dig stickad tröja eller dylikt vid montage och jorda dig genom att ta på nätaggets utsida innan du tar i komponenter.

Som tidigare person sa... Kontrollera att alla parametrar är korrekta. Kör inte auto utan ställ in volt, minnestiming mm manuellt för att vara säker.
Både för minne, Cpu och grafikport/slot.

Windows vista har enbart gett mig problem på mina burkar så här körs XP och Ubuntu ett tag till...

Många måste formatera hela disken vid installation av Vista för att få igång det,

Hur är det att köra LINUX Ubuntu, är det enkelt, klarar en Microsoft människa av att hantera det.

Hur är det med installation av spel, stödjer tex Crysis. COD 4 LINUX.

Drivrutiner till graffakort, ljudkort mfl hur är det med det

Uffe

Last edited:
"RAM-hastighet som stöds PC2-4300, PC2-6400, PC2-5300"

Vad har du för minnen?
Standard A-Data 800mhz (6400) minnen

Hur vet man hur mkt stöm man ska fördela ut till Minnena, prollen mfl. då

Uffe

Ställ upp DDR2-spänningen från default 1.80 volt till 2.1 volt i din brädas BIOS. De flesta minnen vill gärna ha lite extra. 2.20 volt eller lägre är väldigt safe.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph