Nya kolvar i bromsoken?

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Har rivit upp bromsoken efter att jag fick lite bromsproblem i helgen. Tycker dock inte att kolvarna ser perfekta ut men de kanske går att putsa upp lite så man inte behöver köpa nya för 200kr/st som man hellre lägger på bandagar. Hur putsar man upp dom i så fall?
Tog lite bilder på dom imorse och hoppas att ni kan hjälpa mig vilka som är dåliga eller om alla är det.









Vet att frågan varit uppe förut men ska man smörja in dom med bromsfett? Satt och läste en del igår och en del säger att man ska ha det och andra säger att man endast ska ha bromsvätska. Finns det någon bra teknik för att få kolvarna raka när man väl trycker ner dom igen?
 
Kan du känna reporna med fingret? När jag renoverar bromsar brukar jag nöta med bromsrengöring och en tandborste. Kolvarnas anläggningsyta mot beläggen putsar jag av med smärgelduk. När allt ska ihop brukar jag köra med Biltemas bromscylinderfett på kolvsidorna och runt de nya tätningarna. Har aldrig haft något problem med att de hamnar snett i oket. Gummitätningarna centrerar upp bra, förutsatt att deras spår är rena och fria från ärg.

Så länge kolvarna löper jämt ser jag ingen anledning att börja putsa med Svinto och liknande, har fått för mig att om en kolv är så dålig att den läcker/fastnar trots rengöring och nya tätningar så bör den bytas. Har bara behövt göra det en gång på en gammal Ford.

Min gamla GSXR 750 hade också sexkolvsok med kolvar i skick liknande det på bilderna. I det fallet kunde jag bara se reporna, inte känna dem särskilt tydligt. De oken betedde sig klanderfritt de 1000 mil jag körde hojen efter det.
 
Kan du känna reporna med fingret? När jag renoverar bromsar brukar jag nöta med bromsrengöring och en tandborste. Kolvarnas anläggningsyta mot beläggen putsar jag av med smärgelduk. När allt ska ihop brukar jag köra med Biltemas bromscylinderfett på kolvsidorna och runt de nya tätningarna. Har aldrig haft något problem med att de hamnar snett i oket. Gummitätningarna centrerar upp bra, förutsatt att deras spår är rena och fria från ärg.

Så länge kolvarna löper jämt ser jag ingen anledning att börja putsa med Svinto och liknande, har fått för mig att om en kolv är så dålig att den läcker/fastnar trots rengöring och nya tätningar så bör den bytas. Har bara behövt göra det en gång på en gammal Ford.

Min gamla GSXR 750 hade också sexkolvsok med kolvar i skick liknande det på bilderna. I det fallet kunde jag bara se reporna, inte känna dem särskilt tydligt. De oken betedde sig klanderfritt de 1000 mil jag körde hojen efter det.

Man känner reporna på alla om man går med nageln men de är inte tydliga i alla fall.
Det finns tre som definitivt har repor på sig och de är de tre till vänster i bilden. De till höger har lite tydligare repor än de övriga men otydligare än de till vänster.



Är man dumsnål som inte köper nya? Om jag byter ut tre kostar det typ 700kr och byta alla kostar 1500kr
 
Jag plockade ner mina och tog bort oxider med autosol, både på kolvar och i spåren till o-ringrana. Kolvarna blev riktigt lena och fina efter den behandlingen. Två av kolvarna fick jag byta då dom hade repor. Passade på att byta samtliga packningar. Vissa hade svällt nästa 10%.
 


Är man dumsnål som inte köper nya? Om jag byter ut tre kostar det typ 700kr och byta alla kostar 1500kr

Ja, det där ser ju ut att vara hyfsat grova repor, iaf. på de mittersta kolvarna. Det går ju såklart att byta de tre sämsta, allt beror ju på hur mycket man anser att det är värt att lägga på hojen. Det kan ju vara skönt att byta alla och slippa tänka på problemet i framtiden, men det verkar vara mer regel än undantag att man byter enstaka dålig kolv. Bromsarna brukar funka med förvånansvärt många fel/dåligt underhåll. Den senaste hojen jag renoverade bromsarna på var min GSXR 1100 -86. Där satt 3 av 4 kolvar fast i vänstra och 2 i högra. den bromsade ändå. Men jäklar vilken skillnad det blev efter renoveringen! De känns riktigt moderna faktiskt.

Tänker du behålla hojen länge och köra mycket bana? Då skulle jag fundera allvarligt på att byta alla. Bromsar är ju rätt viktigt ändå. Framförallt känslan/doserbarheten blir bättre med rena och friska kolvar. Plus att beläggen sällan ligger mot skivorna och skaver.
 
Ja, det där ser ju ut att vara hyfsat grova repor, iaf. på de mittersta kolvarna. Det går ju såklart att byta de tre sämsta, allt beror ju på hur mycket man anser att det är värt att lägga på hojen. Det kan ju vara skönt att byta alla och slippa tänka på problemet i framtiden, men det verkar vara mer regel än undantag att man byter enstaka dålig kolv. Bromsarna brukar funka med förvånansvärt många fel/dåligt underhåll. Den senaste hojen jag renoverade bromsarna på var min GSXR 1100 -86. Där satt 3 av 4 kolvar fast i vänstra och 2 i högra. den bromsade ändå. Men jäklar vilken skillnad det blev efter renoveringen! De känns riktigt moderna faktiskt.

Tänker du behålla hojen länge och köra mycket bana? Då skulle jag fundera allvarligt på att byta alla. Bromsar är ju rätt viktigt ändå. Framförallt känslan/doserbarheten blir bättre med rena och friska kolvar. Plus att beläggen sällan ligger mot skivorna och skaver.

Jo jag tänker köra mycket bana och troligtvis köra sönder hojen så kvar kommer den vara ett tag i alla fall. Jag bytte alla packningar i den i höstas men har hela tiden känt mig dumsnål när jag inte tog upp frågan om kolvarna då. Så drog iväg en beställning på 12 nya kolvar nu!
 
Jo jag tänker köra mycket bana och troligtvis köra sönder hojen så kvar kommer den vara ett tag i alla fall. Jag bytte alla packningar i den i höstas men har hela tiden känt mig dumsnål när jag inte tog upp frågan om kolvarna då. Så drog iväg en beställning på 12 nya kolvar nu!

Helrätt! Det sticker till lite i plånboken först, men man blir belönad med en varm och skön känsla av välbehag när grejorna sitter där. :)
 
Helrätt! Det sticker till lite i plånboken först, men man blir belönad med en varm och skön känsla av välbehag när grejorna sitter där. :)

Jo när jag renoverade hela kopplingen pga hackande så var det jävligt trevligt att kunna slora iväg ordentligt. Hoppas jag får samma känsla nu, annars ryker cylindern men den kostar bara 500 så det e mindre farligt :)
 
Tittat på bilderna, BYT kolvarna så slipper du framtida problem med läckage.
Givetvis oringarna också.
Måla & fixa till dem ;-)
Så här blev mina ok efter renoveringen på min banhoj. mmbrakes.jpg
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top