Nya Kawasaki H2.

Skulle va kul om någon blaska prestandatestar den sen mot en nyare turbogixxer eller nåt med jämförbar effekt. Prestanda per krona, ny H2R mot ett sprillans nytt turbobygge på en modern litermaskin.

Det lär ju knappast vara några problem med att få nått snabbare.. Min gamla gixxer med snurra skulle garanterat vara "snabbare" men inte i närheten så körbar. Vilket jag tror dem har jobbat med ganska hårt med! Annars finns det ingen anledning att släppa detta "monster"!
 
Jag är överväldigad. Har aldrig sett en mer radikalt, vågat eller kraftfullt designad motorcykel. Galet aggressiv uppsyn! Därtill: Ram i rundrör. Kompressormatad tusenkubiksmotor. Megafet enkelsving. Älskar att kåporna inte täcker hela sidorna och att man inte ännu riktigt förstår hur den vanliga versionen utan R kommer att få till det med strålkastare. Jävlar vad häftigt. Och även om den enklare versionen kommer ha 250 hk lär det vara enkelt att få både 300 och 350 genom att beställa och montera extradelar. Hur beter sig en sådan motorcykel när man ger fullt på tvåan, trean och fyran ut på en raka...?

:kär
 

Bifogat

  • Kawasaki-H2R-LHF.jpg
    Kawasaki-H2R-LHF.jpg
    137.1 KB · Visningar: 214
  • Kawasaki-H2R-Stripped2.jpg
    Kawasaki-H2R-Stripped2.jpg
    132.3 KB · Visningar: 196
Last edited:
Tyvärr så lär en "super" "super" sporthoj med 250-300hk knappast bli en försäljnings framgång alldeles för liten kundkrets och nästan politiskt omöjligt att tillåta ändå snabbare SHojar, Kawasaki borde istället ha gjort som Ford downsizat (Ecoboost) och gjort en serie motorer 2 och 3 cylindriga 250-750 med kompressor , med prestanda som större men med låg vikt och låg bränsleförbrukning. Då har dom legat i topp för framtiden... dinusarierna är tyvärr snart utdöda
 
Tyvärr så lär en "super" "super" sporthoj med 250-300hk knappast bli en försäljnings framgång alldeles för liten kundkrets och nästan politiskt omöjligt att tillåta ändå snabbare SHojar, Kawasaki borde istället ha gjort som Ford downsizat (Ecoboost) och gjort en serie motorer 2 och 3 cylindriga 250-750 med kompressor , med prestanda som större men med låg vikt och låg bränsleförbrukning. Då har dom legat i topp för framtiden... dinusarierna är tyvärr snart utdöda

Det fanns en tid när man från myndighetshåll tyckte att det räckte med 100hk på en motorcykel. De byråkraterna och de tankegångarna är def utdöda.:fakta

Jag säger inte att fler hästar är framtiden men fan va kul vi ska ha innan den är här:yoparty:banana:tuttar
 
Kall luft som sedan komprimeras och blir varm, för att sedan kylas ned i intercooler eller någon växlare (som oftast sitter framför hojen, där det nu är typ fullt)..? Kanske är det nödvändigt, men enklare hade ju varit ett filter med utstick någon centimeter utanför motorn i närheten av kompressorn. Tänker att det är design och viljan att ha coolfiberexponering som ligger bakom. Eller möjligtvis ett sätt att dämpa kompressorljudet, som brukar vara rejält.
 
...Hur beter sig en sådan motorcykel när man ger fullt på tvåan, trean och fyran ut på en raka...?:kär

Min erfarenhet - http://m.youtube.com/watch?v=Ylpv_evM6TY

Xyrons hoj, vid tillfället strax under 300 hk. Turbo, men hojen är jättesnäll och egentligen inte alls svårkörd. Det är bara... så mycket effekt, precis överallt! Eller i alla fall i de register man normalt håller till. På bana vill det till att ha extremt känslig gashand, i varje fall utan (eller om man inte vill sätta sin tillit till den) , en väldigt bra TC. Notera framhjulslyftet i 225 km/h, på femte eller sjätte växeln och alls inte i närheten av rödmarkeringen...
 
Last edited:
Marknaden i USA är ganska okänslig gällande förbud mot hästkrafter, försäkringar o dyl. Det är ju i USA som den stora marknaden finns.
Tror ett effektmonster är helt rätt.

Tyvärr så spekulerade VisorDown (TWOs webbsida) att den vanliga H2 skulle få bara 200 hästar. :va
Hoppas att så inte är fallet, det skulle ju döda hypen om hojen lite.
En bättre siffra vore runt 225-240 hästar för den vanliga modellen.
 
Marknaden i USA är ganska okänslig gällande förbud mot hästkrafter, försäkringar o dyl. Det är ju i USA som den stora marknaden finns. Tror ett effektmonster är helt rätt.

Tyvärr så spekulerade VisorDown (TWOs webbsida) att den vanliga H2 skulle få bara 200 hästar. :va
Hoppas att så inte är fallet, det skulle ju döda hypen om hojen lite.
En bättre siffra vore runt 225-240 hästar för den vanliga modellen.
Visst - det finns inga lagkrav som förhindrar import av våldsamt potenta fordon. Men rädslan för att få en bunt stämningar på halsen av en brännvinsadvokat med ett antal uppbragda anhöriga till olycksoffer som klienter sägs väl vara anledningen till att nuvarande ZX-10 levereras med strypt ECU till USA? En konsekvens av "marknadskrafterna" kan väl i så fall vara anledningen till att Kawasaki väljer att lägga sig i närheten av de övriga. Bara liiite högre :)

BMW sätter ju 199hk på veven i sin uppdaterade S1000RR. 200 hk på bakhjulet skulle vara en markering från Kawasaki. Och då landar Du förmodligen i underkant av det spann Du hoppas på, eller?
 
Last edited:
Marknaden i USA är ganska okänslig gällande förbud mot hästkrafter, försäkringar o dyl. Det är ju i USA som den stora marknaden finns.
Tror ett effektmonster är helt rätt.

Tyvärr så spekulerade VisorDown (TWOs webbsida) att den vanliga H2 skulle få bara 200 hästar. :va
Hoppas att så inte är fallet, det skulle ju döda hypen om hojen lite.
En bättre siffra vore runt 225-240 hästar för den vanliga modellen.

1016380_10152696853307415_8861654361563824990_n.jpg
 
Vad vill du veta? Hur ser mc marknaden ute i världen? dräller det av 200hk sporthojar ?

En fisig liten hoj med ladd har redan testats och förkastats av marknaden. Är väl iofs ett tag sedan, men det verkar svårt att sälja mer komplicerade (dyrare) hojar på lägre förbrukning.

För att exemplifiera det i modern tid kan man ju bara titta på gensvaret på H2R jämfört med Recursion.
 
Last edited:
Säljs väl absolut mest mindre hojar runt om i världen. Inte många länder där dessa "värstingar" anses vara så mycket att ha.

Så mindre hojar med överladdning hade nog verkligen kunnat tas imot väldans bra!

Men jag antar att en sådan hoj inte blir direkt billig den heller....
 
Kall luft som sedan komprimeras och blir varm, för att sedan kylas ned i intercooler eller någon växlare (som oftast sitter framför hojen, där det nu är typ fullt)..? Kanske är det nödvändigt, men enklare hade ju varit ett filter med utstick någon centimeter utanför motorn i närheten av kompressorn. Tänker att det är design och viljan att ha coolfiberexponering som ligger bakom. Eller möjligtvis ett sätt att dämpa kompressorljudet, som brukar vara rejält.

Kall luft in är alltid bättre, och jag tror inte att det bara är for show.
 
Så som alla ledande märken så måste man ibland göra något för att stå ut i mängden.
Det är exakt detta som Kawasaki har gjort.
En jävligt bra marknadsföring och ett super tillfälle att marknadsföra deras andra modeller.
För det var så Harley davidson, Ducati, Honda blev stora i början.
De gjorde racing hojar och vann tävlingar och deras märke fick uppmärksamhet, för att sen kunna sälja gathojar till allmänheten. Det är ju ett gammalt beprövat försäljnings trick som funkar OM du har en hoj som är något utöver det vanliga.
BMW gjorde ett riktigt bra försök med sin S1000rr, men något fattades.
Kawasaki lyckades med att få till det där lilla extra som krävdes för att det skulle börja rycka i brallan på män, oavsett om du gillar sporthojar eller ej.

Tycker det är extra kul när folk börjar diskutera deras val av kompressor osv för att få ut bästa effekt.
Det är så kul att en liten tomte på ett forum, tycker att han kan bättre om sånt än toppen av Kawasakis ingenjörerna. ^^ För japanerna vet ju inte vad dem håller på med, de har bara gissat sig till utformningen?
:rofl
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top