Nya Husqvarna SM 610. En hårding!!

En vanlig crosskärm eller motard skärm passar rakt av och ett lite grymmare lyse är också bara att slänga dit men allt ska ju vara så futristiskt designat nu. Och snurran kan jag lova er att ni inte behöver oroa er för för den är mer eller mindre skottsäker helt otroligt driftsäker. Skulle också tippa på att prislappen blir mellan 80-90 och det är väl tämligen konkurens kraftigt. SMR 510 kostar ju 82000 och det är ju jäkligt bra pris jämfört med en 525EXC som är dyrare än hva:n och då sitter det motardfälgar och stortbroms ok på redan. Så jag tror storhojen blir konkurrenskraftig när det gäller pris. Om folk är intersserade så kan jag ev ta reda på hur mycket den kommer kosta

jra_racing skrev:
Skulle också tippa på att prislappen blir mellan 80-90 och det är väl tämligen konkurens kraftigt. SMR 510 kostar ju 82000 och det är ju jäkligt bra pris jämfört med en 525EXC som är dyrare än hva:n och då sitter det motardfälgar och stortbroms ok på redan. Så jag tror storhojen blir konkurrenskraftig när det gäller pris. Om folk är intersserade så kan jag ev ta reda på hur mycket den kommer kosta

Öhh en 525exc kostar väl 81500kr :7peta

edit: Jag tyckte qvarnan va grym :tummenupp

Last edited:
Honung skrev:
Ja + motardfälgar,däck,skivor,bromsok o pump......... =mycket mer 81500kr

Jo jag vet men det lät som han menade att den va mycket dyrare redan utan dom grejerna!

För övrigt ska man väl inte jämföra en enduroräser med en gatmotard utan jämför med 640, 660 eller 625 smc istället!

DB skrev:
Jo jag vet men det lät som han menade att den va mycket dyrare redan utan dom grejerna!

För övrigt ska man väl inte jämföra en enduroräser med en gatmotard utan jämför med 640, 660 eller 625 smc istället!

Så sant.

mr_rockster skrev:
Varför skulle vi veta det först om två år? Motorn är ju en gammal beprövad konstruktion. Det mesta av grejjerna som kan strula ska ju vara testade en del...

Fråga:
Är det fortrafande samma grundkonstruktion i motorn som i min 00:a eller har dom uppgraderat nån gång sen dess?

EDIT: Det var inte många skruvar lika vad jag kunde se...

Last edited:
Tysken skrev:
Fråga:
Är det fortrafande samma grundkonstruktion i motorn som i min 00:a eller har dom uppgraderat nån gång sen dess?

EDIT: Det var inte många skruvar lika vad jag kunde se...

TE610:an har samma grundkonstruktion som 570-modellerna (som dom började heta -01, tror jag).
Detta är väl en vidare utveckling av SM610S-motorn (eller vad den heter), dvs en helt annan motor.

Barrett skrev:
TE610:an har samma grundkonstruktion som 570-modellerna (som dom började heta -01, tror jag).
Detta är väl en vidare utveckling av SM610S-motorn (eller vad den heter), dvs en helt annan motor.

Aha, då hajjar jag :tummenupp

jra_racing skrev:
En vanlig crosskärm eller motard skärm passar rakt av och ett lite grymmare lyse är också bara att slänga dit men allt ska ju vara så futristiskt designat nu. Och snurran kan jag lova er att ni inte behöver oroa er för för den är mer eller mindre skottsäker helt otroligt driftsäker. Skulle också tippa på att prislappen blir mellan 80-90 och det är väl tämligen konkurens kraftigt. SMR 510 kostar ju 82000 och det är ju jäkligt bra pris jämfört med en 525EXC som är dyrare än hva:n och då sitter det motardfälgar och stortbroms ok på redan. Så jag tror storhojen blir konkurrenskraftig när det gäller pris. Om folk är intersserade så kan jag ev ta reda på hur mycket den kommer kosta

Hur kan du lova att motorn är så skottsäker då? Har du lagt några hundra timmar med hojen redan eller är påståendet taget ur luften? Jag känner mej inte alls främmande för att införskaffa en sådan men jag tycker att det känns märkligt att folk lovar att den håller så bra innan den ens kommit ut på marknaden.

jra_racing skrev:
Jag har erfarenheter som jag kan hänvisa till när det gäller den gamla motorn som är på 570cc och så vitt jag vet så är det samma motor med diverse modifieringar och jag kan inte tänka mig att den blir sämre än föregångaren och därför kan jag påstå att den är skottsäker för det var föregångaren. Och det har aldrig varit några problem med sådana motorer så länge de inte är fruktansvärt vanskötta men då finns det ju ingen motor som går speciellt länge. Och vad jag vet så är väl 610,570 och sm610s samma grundkonstruktion sm610s (den gamla modellen) har lite anorlunda utforming på diverse motorkåpor och plats för elstart. Samt att den är lite mer inkapslad för att passa gatåkning. Nya 610 har balansaxel och dubbla oljepumpar det är nog därför den ser annorlunda ut mot föregångaren

Last edited:
jra_racing skrev:
jra_racing skrev:
Jag har erfarenheter som jag kan hänvisa till när det gäller den gamla motorn som är på 570cc och så vitt jag vet så är det samma motor med diverse modifieringar och jag kan inte tänka mig att den blir sämre än föregångaren och därför kan jag påstå att den är skottsäker för det var föregångaren. Och det har aldrig varit några problem med sådana motorer så länge de inte är fruktansvärt vanskötta men då finns det ju ingen motor som går speciellt länge. Och vad jag vet så är väl 610,570 och sm610s samma grundkonstruktion sm610s (den gamla modellen) har lite anorlunda utforming på diverse motorkåpor och plats för elstart. Samt att den är lite mer inkapslad för att passa gatåkning. Nya 610 har balansaxel och dubbla oljepumpar det är nog därför den ser annorlunda ut mot föregångaren

Mums. Låter ju lovande. Nu blev det ju ingen ny hoj till våren eftersom behovet av bil blev för stort. Kanske kan bli lagom tills denna släpps.

jra_racing skrev:
Och vad jag vet så är väl 610,570 och sm610s samma grundkonstruktion sm610s (den gamla modellen) har lite anorlunda utforming på diverse motorkåpor och plats för elstart. Samt att den är lite mer inkapslad för att passa gatåkning. Nya 610 har balansaxel och dubbla oljepumpar det är nog därför den ser annorlunda ut mot föregångaren

Cylinder & topp är tillsynes samma på de olika modellerna, och troligtvis en hel hög med andra prylar. Men att påstå att dom bygger på samma grundkonstruktion måste ju vara direkt fel. Gamla 610 & 570 är ju helt omvänd mot sm610s. Kolla t.ex. utgående axel, som sitter på höger sida på 570-motorn & vänter på sm610s.

Men det stämmer ju att det inte är ngn ny motor i nya sm610s, utan en uppdaterad version av samma snurra som modellen alltid haft.

mr_rockster skrev:
Varför skulle vi veta det först om två år? Motorn är ju en gammal beprövad konstruktion. Det mesta av grejjerna som kan strula ska ju vara testade en del...

Om 2 år vet vi just om denna modell håller bra och funkar som den ska.

//jaG

Last edited:
Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet