Nya Hondan och ABS

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nu har jag läst om två vassa rejsare som hyllar ABS:en på Hondan. Någon tyskt Superbike-mästare Stefan Någonting sa I Allt om MC: "Det här ska jag köra med!" Om jag får, tillade han visst.
Leon Haslam sa också ( i senaste BIKE) att det var fint...

Ni som köpt 09:or, ska ni köra med eller utan? Coolt i regn!:)

Mer och mer fusk för var år som blir, kan det bli radiostyrda hojar också så man inte slår sig :hihi

Mer och mer fusk för var år som blir, kan det bli radiostyrda hojar också så man inte slår sig :hihi

Fusk o fusk.

Tekniken kommer att vara standard på flertalet hojar om några år.

Skivbromsar, insprutning, och styrdämpare är idag självklarheter på sporthojar.
Var det inte samma diskussion då??

Den utveckling med traction control och ABS/CBS är nog svår att stoppa då den är säkerhetshöjande för flertalet "vanliga" förare.

Skivbromsar bra, för det vore svårt att stanna i 280 blås på Anderstorpsrakan med trumbromsar! och det blir inte lättare att bromsa!
Landsväg helt ok!
Insprutning, tja framsteg eller inte? ja lite kanske!? hitills inte impat på mig, ok jag slipper choken :hihi
Styrdämpare bra, men det är ju ett tvång när man bygger så korta cyklar som idag!
Vad jag menar mest av allt är att det inte är bra om vi får in det i racingen, åtminstone i Sverige!
Hur roligt är det att se på Gp utan rejäla kontrollerade sladdar som man vet att föraren gör eller systemet? En Gary Mccoy utan sladd vem är han?
Sen kan landsvägs förare ha det det säger jag inget om!

Ett litet exempel på hur det kan bli, hade en gubbe här i Mullsjö ( lärare inget illa ment Mr Moss) han backade rakt in i en snöhög, och kom inte därifrån kommer ut från bilen viftade med armarna och sa, jag fattar inget just nu, jag har ju nya vinterdäck :hihi
Kan du inte anpassa hastighet efter väglag så kanske man kan åka bil tycker jag, sen kan jag inte komma ifrån att det är naturligtvis bra för vissa förare!
Jag kan inte åka skidor därför gör jag inte det!

Oj nu glömde jag skriva så jag inte blir halshuggen! Personlig åsikt och det får jag faktiskt ha! :)

Fusk o fusk.

Tekniken kommer att vara standard på flertalet hojar om några år.

Skivbromsar, insprutning, och styrdämpare är idag självklarheter på sporthojar.
Var det inte samma diskussion då??

Den utveckling med traction control och ABS/CBS är nog svår att stoppa då den är säkerhetshöjande för flertalet "vanliga" förare.

Tackar!
Ja det blir min första Honda :yoparty

Det säger du bara för att du köpt en gammal 08:a utan ABS :D
Grattis, hoppas du blir nöjd.
//
Benny

Last edited:
I båda artiklarna snackar de som om det inte är självklart att de ska få köra med det, att de kanske inte ska få ha det enligt reglerna... Är det sagt något sådant i sverige? Kan det bli förbjudet?

Jag är ganska kluven. RR, tycker jag, ska handla om den som kan utnyttja hojarna bäst, bästa samspelet mellan människa och maskin. Om man då har för många hjälpmedel, som fråntar föraren några av dom beslut man måste ta hela tiden, då tappar man lite av tjusningen.

Och det må vara en sak om alla förare har ABS, men alla har ju inte råd att köpa dom nyaste hojarna. Det kanske inte är ett problem på elit-nivå, men det kommer nog bli större skillnader i lägre klasser, där kanske nån enstaka (dom redan duktiga som kanske har spons mm) kan ligga i teknikens framkant, och ha TC, ABS mm. Om inte annat kommer det nog att bli en övergångsperiod på några år tills alla har såna hojar.

På gata ser jag dock inga som helst problem med ABS, det kan nog förhindra många olyckor :tummenupp

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!