Nya Honda försäkringen

dukewheelies skrev:
Jag har fått hem mitt försäkrings brev gällande min cbr 1000 05:a och gissa om jag blev chockad:självrisk för stöld-15" och vagnskada 25".
När jag tecknade den så fick jag en uppgift att självrisken skulle vara
5" för stöld och 6" för vagnskada.
Så jag ringde upp dom på en gång och frågade varför det är andra självrisker nu och det kunde dom inte svara på men dom har lovat att ring tillbaka på måndag igen så ska vi reda ut det här :huvet

Nu har jag "rett" ut det här med min försäkring.
Självriskerna kvarstår ändå gick inte att göra något åt det.
Jag tycker att 25" i självrisk för vagnskadan är lite för mkt. :) :)
Så det blev en halvförsäkring för min del 8200:-/hel år och jag kan ställa av den över vintern så det blir riktigt billigt.
 
KaliZ skrev:
Det står lite halvskummt att "Importerade hojjar måste besiktigas på en auktoriserad mc-verkstad innan de kan försäkras med märkesförsäkringen..."

Någon som vet vad en sån besiktning skulle kosta?
Vad är det som skiljer en sådan besiktning ifrån en vanlig besiktning?

:va

/KaliZ

"HelaHojen" här i Stockholm tar 330 kr för en "IF-besiktning" :) Av vad jag förstått så tittar dom på skick, kollar motor/chassi-nummer, noterar ev. skador och om man bytt ut några originaldelar, tex har ljudförskönare eller pirat/krash-kåpor, samt noterar färgkod... :confused: På IF mummlade dom även om att vissa trafiksäkerhetsdetaljer skulle kollas.. Får väl rapportera mer efter att jag "besiktigat".

/B
 
är det många som tror att honda kommer att exkludera CBR/VTR hojjarna ur sin märkesförsäkring(alt "prisa" ut dom ), försäkringarna för cbr/vtr låter ju bra nu,men om man går å köper en ny cbr/vtr så vill man ju inte att dom exkluderar dom hojjarna året efter
 
DwD skrev:
är det många som tror att honda kommer att exkludera CBR/VTR hojjarna ur sin märkesförsäkring(alt "prisa" ut dom ), försäkringarna för cbr/vtr låter ju bra nu,men om man går å köper en ny cbr/vtr så vill man ju inte att dom exkluderar dom hojjarna året efter

Om dom som kör tex VTR-Firestorm, försäkrad med Hondafärsäkringen, håller sig på hjulen, så blir det nog inga förändringar.

Men... skulle det hända väldigt många olyckor, jämfört med andra modeller, så kommer dom givetvis/troligen klassa om VTRn. :( Och det är ju extra surt om någon köper en VTR just för att man hittat den här relativt billiga försäkringen, och så blir det för dyrt försäkra den ett år senare.

/B
 
dukewheelies skrev:
Nu har jag "rett" ut det här med min försäkring.
Självriskerna kvarstår ändå gick inte att göra något åt det.
Jag tycker att 25" i självrisk för vagnskadan är lite för mkt. :) :)
Så det blev en halvförsäkring för min del 8200:-/hel år och jag kan ställa av den över vintern så det blir riktigt billigt.

Det verkar som om dom blandar ihop Honda försäkringen och deras vanliga hojförsäkring.

Har oxå fått motsägelsefulla siffror när jag pratade med dom härom dan.

Fick premie på Honda föräkringen på 17 650:- hel/hel självrisk stöld 15000:- och vagnskada 25000:-

I nästa andetag så fick jag 2177:-/mån och avställningsbart för 163:-/mån och självrisk på 5 eller 6000:-, blev så paff så jag blandade ihop siffrorna.

Har en Fireblade 03:a, är 40+, kört skadefritt i mer än 20 år, kk i mer än 25 år (har tagit A behörighet, inte "fått" det på köpet)

Så vem säger att premierna är rättvisa :D
 
benkar skrev:
Om dom som kör tex VTR-Firestorm, försäkrad med Hondafärsäkringen, håller sig på hjulen, så blir det nog inga förändringar.

Men... skulle det hända väldigt många olyckor, jämfört med andra modeller, så kommer dom givetvis/troligen klassa om VTRn. :( Och det är ju extra surt om någon köper en VTR just för att man hittat den här relativt billiga försäkringen, och så blir det för dyrt försäkra den ett år senare.

/B

ahh just det, det finns ju två VTR =),, jag tänkte på VTR1000SP-2 :)
VTR-Firestorm tror jag nog kommer få ligga kvar där den ligger just nu, :tummenupp
 
Tror vi kan tacka många sporthojsåkare att det blivit billigare att försäkra!! Bolagen har gett skyhöga premier med helt orimlig prissättning, när man skall försäkra, många sporthojsåkare har kört med enbart trafik för att det trots allt om man skulle skada hojen så var det billigare att laga själv istället för att betala mer i premie samt självrisk vid skad, för hel/halv tog ut sin rätt med bolagens premiesättningar som var, bolagen fick in mindre pengar, något bolag sänkte och flera följde upp.

Vi kan väl bara hoppas att flera bolag följer efter, länsförsäkringar har Yamaha Power insurance, men den är väl inte värd namnet när de inte ens tar alla kategorier hoj och speciella kriterer för ex R6 och R1.
 
Jag betalade 5500:- Halv/helår för min Blade -00. Sålde den förra veckan och köpte i veckan en 954 -02 som hamnar på 8250:- halv/helår, nästa år sjunker den till 5500:- då den blir över 3 år gammal.
25 år fyllda ska man ju va, sen är det inget bonussytem osv.
Grundar sig ju på modell, vart du bor, över 25, årsmodell på hojjen.

Jag frågade med om dom inte kommer gå back och riskerna med att försäkringen försvinner, då jag köpte mina 2 Blades enbart för försäkringen.
Och avtalet som är skrivet är på 3 år, så under den tiden är vi "garanterade" premierna. Första året räknar dom med att gå back och först efter 3 år kan dom göra en utverdering som slår något rätt och då får man hålla tummarna att det kommer vara minst lika bra.
 
Socrates skrev:
Fattar inte det här med självrisken på IF's hondaförsäkring...när jag läser här i forumet ser man summor mellan 15000kr-25000kr. Jag ringde dom innan idag om min CBR 600 -00 (Hamnar ju i samma klass som blade bl.a) och då fick jag en självrisk på 5000kr för stöld, och 6000kr på vagnskada.
Nämnde det för killen jag pratade med att jag hört skräckhistorier om självrisker i 20000kr klassen, han sa att det låter helt sinnessjukt och hade inte hört något om sådan självrisker gällande Hondaförsäkringen som IF har.

Vad fick du för premie på din hoj hos IF?
 
Då har jag "IF-besiktigat" min Firestorm, ett krav eftersom hojen är köpt hos en icke Honda-auktoriserad handlare....

Egentligen är det konstigt att IF inte besiktigar ALLA hojar innan dom försäkrar dom, med tanke på att man i praktiken skulle kunna försäkra en hoj som redan är kraschad, eller är lite småskadad vänta någon månad, och sedan anmäla skada... :gnissla Ser inget skäl till att privatimporterade eller pararell-sålda Hondor skulle mer skadade, eller ha ägare som är mer benägna fuska än Svensksålda hondor/ägare.. Är nog Honda Sverige som ställt det här kravet, för att knäppa sido och privat-importörer lite på näsan...

Men, nu är min Firestorm i alla fall besiktigad, dom kollade att jag var jag, regnummer, ram och motornummer, färgkod, mätarställning, hojens skick ("mycket bra", dom noterade där även Öhlinare, slip-on). Vidare kollade dom att "ramnummret har ett fabriksmässigt utseende", att kåporna överensstämmer med rätt årsmodell. Till sist så letade dom efter tecken på undermålig rep. efter olycka, styrstopp, passning kåpor, repor ram, repor sving osv osv. samt om det fanns ABS eller inte...

Tog cirka 20 minuter hos HelaHojen på Söder, 330 kr. Hos MC-varuhuset skulle samma sak kosta runt 750 kr... en viss prisskillnad... :gnissla

/B
 
SMoto skrev:
Jag betalade 5500:- Halv/helår för min Blade -00. Sålde den förra veckan och köpte i veckan en 954 -02 som hamnar på 8250:- halv/helår, nästa år sjunker den till 5500:- då den blir över 3 år gammal.
25 år fyllda ska man ju va, sen är det inget bonussytem osv.
Grundar sig ju på modell, vart du bor, över 25, årsmodell på hojjen.

Jag frågade med om dom inte kommer gå back och riskerna med att försäkringen försvinner, då jag köpte mina 2 Blades enbart för försäkringen.
Och avtalet som är skrivet är på 3 år, så under den tiden är vi "garanterade" premierna. Första året räknar dom med att gå back och först efter 3 år kan dom göra en utverdering som slår något rätt och då får man hålla tummarna att det kommer vara minst lika bra.

gäller försäkringsavtalet 3år från att man tecknar det med konstantpris eller?
 
DwD skrev:
gäller försäkringsavtalet 3år från att man tecknar det med konstantpris eller?

Ne, man kan bara garantera premien i ett år. Men om tanken är att
inte ändra något i avtalet de första 3 åren är en annan sak.

Man kan i regel ALDRIG garantera priset i längre än 1 år oavsett
Hemförsäkring, bilförsäkring eller MCförsäkring.
 
Lillebror blev helnöjd över honda-försäkringen.. han köpte sig en Hornet 600 -00 nyligen och fick till svars att hel/hel gick på 5100:- och han bor i umeå och har inte mc-kortet än + att han är 22 år..

varför fanns inte nån sån försäkring när man själv började köra skrevmoped :confused:
då hade man kanske haft råd att byta cykel lite oftare :tuttar
 
jag fick billigare på ifs vanliga försäkring än deras honda försäkring på hel/halv,
folksam fick jag 7700 hel/halv, är 26/zon2(tror jag eller zon1)/kk sedan 2002
på min cbr600rr 2005
 
Frågan är om inte detta slutar som exempelvis Susab-försäkringen gjorde i slutet av nittiotalet; man gjorde helt om och vägrade försäkra sporthojar när man märkte att skadekostnaderna för sporthojar skenade.

Man ska komma ihåg att det inte är en inlöst hoj för kanske 100000 kr som är problemet, det är småpotatis i sammanhanget. Problemet är när en 25-åring krossar ryggen och blir rullstolsburen resten av livet. Kostnaden för en sådan skada kan vara 10-tals miljoner, och då räcker inte de inbetalda premierna långt.
 
if sux

Fick tidigare besked från IF att hel/hel skulle kosta 400 nånting per månad...
ringde dem idag och insåg att detta var helt fel :zpy

Så nu skiter jag i IF's hondaförsäkring ock köper mig en halvförsäkring hos Folksam istället.
 
izznix skrev:
Vad fick du för premie på din hoj hos IF?


Jag tog deras halvförsäkring (Honda märkesförsäkring), 6500kr/året. På telefon sa dom 5000kr i självrisk men när jag fick hem papperna stod det 15000kr i självrisk vid stöld (Får dock dubbelsjälvrisk eftersom jag är 24år, så det blir 30000kr om någon snor hojen...förstår inte varför jag har dubbel självrisk för stöld bara för jag är under 25år)...fast jag orkar inte bry mig just nu.
Har precis fått kortet, så jag betalar vad som helst bara jag får köra :) Får helt enkelt se till att alltid köra efter min förmåga och ha hojen i garage eller under uppsikt så ska det nog inte behöva kosta mer än premien i år :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top