Nya Honda CBR600RR 2013

Enda tanken som for genom mitt huvud när jag såg den var "MÄ!"... :confused:

Sen kom jag på att det var väldigt länge sedan Honda släppte något som höjde pulsen. Personligen tycker jag de tappade förmågan att producera nyskapande hojar för länge sedan. Verkar som de vill bygga moppar till 3:e världen och sätta sura paralelltvinnar i diverse tvivelaktiga modeller.
T om deras nya V4:a har de lyckats fippla bort i några knepiga avarter till 2-hjulingar som knappast ens utmanat i respsktive kategori. (VFR1200 och Crosstourer).

Hårda ord kanske men mina åsikter iaf. Häng mig inte nu... :)

Håller med helt.

Honda verkar gå in för att bygga så intetsägande hojar som möjligt.
Missförstå mig inte, visst är dom bra att köra men dom är ju så sjukt tråkiga och könslösa att se på.

Bara jag som tycker dom ser ut som desmosedici rr i fronten om man kollar snabbt från sidan :va I övrigt ser den jävligt tråkig ut, stör mig mest på att de har tryckt in system på samma ställe igen även fast de må vara bra för dom som landar utanför banan ibland som någon annan skrev.

Hur tänkte du att man skulle banta cykeln med minst 20kg? Det är ju inte så att de gjutit in någon ballast direkt...

Finns mycket man kan spara vikt på.

Banta motorn.
lätta svingen, väger ju en hel del.
lättare fälgar.
Lättviktsskruvar överallt.

Tar man lite här & där & kompenserar med starkare & lättare material är det inget bekymmer, fast då kanske dom blir lite för dyra på marknaden.

Tycker det är fel att en liten ( 600 196kg) fulltankad ska väga som en BMW HP4 ( fulltankad 199kg ) i princip.

Annars så kan dom skicka med ett löpband. Det finns många sporthojare som skulle må bra av att tappa ett par kg.

Deras mellanklass modeller ser klart intressantare ut, CB500F och CBR500R. Gillar att det dyker upp alternativ för oss som inte vill ha eller behöver det värsta.

Finns mycket man kan spara vikt på.

Banta motorn.
lätta svingen, väger ju en hel del.
lättare fälgar.
Lättviktsskruvar överallt.

Tar man lite här & där & kompenserar med starkare & lättare material är det inget bekymmer, fast då kanske dom blir lite för dyra på marknaden.

Tycker det är fel att en liten ( 600 196kg) fulltankad ska väga som en BMW HP4 ( fulltankad 199kg ) i princip.

Det kan ju ha något att göra med att en motor med lite mindre kolvar läs 600 cc inte väger så mycet mindre än en med lite större kolvar. Alla kringkomponenter väger ju inte heller mindre bara för att motorn har färre cc....

Det är klart att det går att banta cykeln ett antal kilo men till vilken kostnad? Där är troligen ganska få köpare som är intresserade av att köpa en jättelätt 600 som kostar 50kkr mer än en CBR1000. Den enda saken som verkligen är överviktigt på dagens cyklar skulle jag säga är batteriet. Ett Shorai eller liknande LiPo batteri kostar några hundra mer men sparar 2,5kg.

Vad jag tycker Honda och de andra japanska företagen borde satsa på är den växande bandagspubliken och släppa tuningprylar tänk KTM Hardparts (KTM tjänar nästan lika mycket pengar på sina tillbehör som på cyklarna). Visst går det att köpa HRC kittning men dels är det uttalade raceprylar och sen är det piss att få tag på. Klart man skall ha en röd,vit,blå katalog med allt ifrån aluminiumskruvar till helsystem i titan, magnesiumhjul och eloxerade bromsvätskebehållare....

Tycker det är ganska logiskt att dem inte göra några större förändrningar med tanke på att moto2 ska köra med motorn fram till 2014. 2015 kan dem göra en ny motor å då kanske även en ny modell.

Lättare sporthoj? Tror inte det finns många i detta land som hade kört ehm fortare på vägen för den tappar nått kilo?

Som race hoj om man skall tävla i te.x SST så är mini vikt 160kg och det går dem att banta ner till..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti