Nya hastighetsbegränsningar!!

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=451554&previousRenderType=6

Ojojoj, HEEELA 120 Km/tim på våra mest säkra vägar (om det inte är mörkt, regnar, regnat de närmsta 2 dagarna, snöar, snöat, löven på träden ser hala ut,...!!) :arsele

Och på de flesta andra vägarna sänks förmodligen hastigheten... Massa nya hastighetsbegränsningar dessutom... Mångfald eller enfald?!

Varför får jag klåda när jag hör ordet "nollvision"?! :huvet

Är säkert bra när det väl fungerar. Här i halland så funkar ju inte hastighetsskyltarna. Funkar lite som de själva vill och absolut inte när det regnar :rolleyes: Men men vad får man för några miljoner.
Det som är positivt än så länge är att man inte kan få böter när man kör för fort då det ännu ej finns någon lag som gäller när det är reglerbar hastighet. :banana Men det lär ju inte dröja så länge innan de ändrar på det oxå.

Lucius skrev:

Ojojoj, HEEELA 120 Km/tim på våra mest säkra vägar (om det inte är mörkt, regnar, regnat de närmsta 2 dagarna, snöar, snöat, löven på träden ser hala ut,...!!) :arsele

Och på de flesta andra vägarna sänks förmodligen hastigheten... Massa nya hastighetsbegränsningar dessutom... Mångfald eller enfald?!

Det känns som om alla vägar förutom europavägarna kommer få sänkt hastighet.. Inte direkt förvånande tyvärr :censored

//J

Lucius skrev:

Du är långt ifrån ensam! Och fortfarande tittas det enbart på hastighetsgränserna! Så länge man håller rätt hastighet verkar ju allt annat vara tillåtet (miniskyltar undantaget... :rolleyes: )
Visserligen pratas det om alkolås, men varför inte bums införa mycket hårdare regler för rattfylla, upprepade trafikförseelser, göra det dyrare att köra om på fel ställen osv! Det är inte bara hastigheten som är farlig, det är mentaliteten!

Lucius skrev:

huuuga... "nollvision"... vajerräcken.... :död

Seriöst!
Vi får betala massor för att det skall upp nya skyltar på mindre säkra vägar!
E det inte bättre o lägga pengar på o göra dessa säkra!?
Ett tag höll dom ju på o prata om 130 vägar på dom säkra vägarna.
Men nu så kommer dom ställa poliser överallt med laser när dom bytt ut allt o göra sina intäckter där!

Nollvisionen som dom har e ju mest bara en stor fet dröm som en massa jävla överinteligenta mskor sitter o räknar på i 1 år medans de tar cykeln med stödhjul o hjälm till jobbet!
Där röker dom på eller nått tror jag....eller dom måste ju det för o tro på nollvsionen.

Seriöst tror dom själv på noll döda det kommer aldrig o hända :huvet
Tror snarare att det kommer skapa olyckor när detta ev skulle införas! :(

[PlastRaket] skrev:
Vem bryr sig om vad som står på skyltarna.............. :kocko
ohhh GR? :Bugar
Inte du kanske men andra gör det o en massa ändringar e farliga för elsa o gunnar 78 bast!
Då kommer det o bli olyckor

[PlastRaket] skrev:
Självklart ska vi åka efter vad som står på skyltarna !!

30 x 1 = 30 km/h
50 x 1 = 50 km/h
70 x 1,5 = 100 km/h
90 x 2 = 180 km/h
110 x 2 = 220 km/h

Gäller som lämplig marchfart.
Vid omkörning eller om du har brådis gäller skylt x 3 :tummenupp

[PlastRaket] skrev:

Kunde inte ha sagt det bättre själv! :tummenupp
Man kör som man vill köra, jag anpassar min hastighet efter mina egna omdömen och begränsningar de ggr jag vill köra fort. Med risk för att bli lynchad - skiter jag i vad det står på skyltarna när det e bra väglag och lite/ingen trafik på vägarna.

Det måste ju vara direkt inkompetent att ta ett beslut om att ändra från gällande system till nya hastigheter på samtliga vägar med tanke på kostnaden för att byta alla dessa skyltar.

Frågan är nu hur polisen kommer att förhålla sig till överträdande av hastighetsbegränsningarna. Nu t.ex. så får man böter om man kör över 129 km/h på 110 väg. Hur blir det då med 120 väg? Böter över 139 km/h?

Bergmark skrev:
Frågan är nu hur polisen kommer att förhålla sig till överträdande av hastighetsbegränsningarna. Nu t.ex. så får man böter om man kör över 129 km/h på 110 väg. Hur blir det då med 120 väg? Böter över 139 km/h?

Ehhh.... Du kan få böter om du kör snabbare än hastighetsbegränsningen, helt upp till polismannens goda vilja att ge rabatter!

Lucius skrev:
Ehhh.... Du kan få böter om du kör snabbare än hastighetsbegränsningen, helt upp till polismannens goda vilja att ge rabatter!

Nänänä, jag fick böter av farbror haffa för några år sedan. Jag fick sätta mig i biträdessidan i polisbilen där han visade mig ett papper med riktmärken att ta en fortkörare vid olika hastighetsbegränsningar. Om jag minns rätt var riktmärkerna ungefär så här:

Hastighetsbegränsning | Böter vid hastighetsbeträdelse över
30 km/h = ?
50 km/h = 59 km/h
70 km/h = 89 km/h
90 km/h = 109 km/h
110 km/h = 129 km/h

Sen fanns det riktmärken också för indraget körkort där skillnaden mot ovan var 10 km/h samt en till där man riskerar fängelse.

:mattias

Bergmark skrev:
Nänänä, jag fick böter av farbror haffa för några år sedan. Jag fick sätta mig i biträdessidan i polisbilen där han visade mig ett papper med riktmärken att ta en fortkörare vid olika hastighetsbegränsningar. Om jag minns rätt var riktmärkerna ungefär så här:

Hastighetsbegränsning | Böter vid hastighetsbeträdelse över
30 km/h = ?
50 km/h = 59 km/h
70 km/h = 89 km/h
90 km/h = 109 km/h
110 km/h = 129 km/h

Sen fanns det riktmärken också för indraget körkort där skillnaden mot ovan var 10 km/h samt en till där man riskerar fängelse.

:mattias

"Riktmärken" möjligtvis i kombinationen ingen mätutrustning utom hastighetsmätaren på bilen eller hade de en "rabattkampanj"?! :rolleyes:

Stockholmspolisen har ju vid ett par tillfällen kört med "nolltolerans" vilket gav böter direkt vid överträdelse av rådande begränsning...

Så det är som sagt nog helt upp till polismannen i fråga hur mycket "rabatt" han har lust att ge!

Hastighetsbegränsningen sitter där av en orsak, annars kan de ju skriva 129 Km/h om polisen inte får ge böter förens det... En kollega fick böter för 56 Km/h på 50-sträcka BTW...

Dioxin skrev:
Kunde inte ha sagt det bättre själv! :tummenupp
Man kör som man vill köra, jag anpassar min hastighet efter mina egna omdömen och begränsningar de ggr jag vill köra fort. Med risk för att bli lynchad - skiter jag i vad det står på skyltarna när det e bra väglag och lite/ingen trafik på vägarna.
Jag gör likadant, nu är vi två :tummenupp Lynchmobben lär få det svårt :D

Men det finns hur många som helst som resonerar som oss, bara att kolla runt i trafiken!

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda