Nya hastighetsbegränsningar!

Är det bra med uppdateringen av våra hastighetsbestämmelser?


  • Antal röstningar
    0

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Det verkar som våra hastighetsbegränsningar skall få sig en översyn av vägverket i år och under 2009. Man ska införa ett system "för att rädda liv" genom att höja och sänka hastigheten med tio kilometer. e.g. 70, 80, 90, 100, 110, 120.

Bra eller dåligt?

Läs artikeln, se på förslagskartan och rösta! ;-)

http://www.fastbikes.se/index.php?option=com_content&task=view&id=873&Itemid=1

/j
 
Last edited:
de la bra...tills dendär jävla gubbfan som alltid ska köra i 73.4km/h på 90vägen fortsätter med det fast nu på 100 vägen så man blir ännu tokigare :gnissla
 
Lite rebelliskt svarade jag sista alternativet :rock

Fast skämt å sido, farsan sa alltid att lås bara var till för ärliga människor. Det ligger lite i det. Vill jag köra i 200, vara rattfull, sniffa lim å köra bil/hoj så kan jag göra det alldeles oavsett vad det står på skylten. Visst är det bra med hastighetsgränser, det ska inte vara fri fart överallt. Men jag tror att det här bara kostar mycket mer än det smakar. Lär folk att läsa av risker i trafiken och anpassa sitt eget körsätt efter rådande omständigheter istället. Det kommer rädda många fler liv än några nya hastighetsskyltar!
 
Kör man för fort nu så kommer man att fortsätta med det även om dom höjer/sänker hastighetsbegränsningen.

Vad beträffar utsläppen så står biltraffiken bara för några procent av dom totala utsäppen och vad gör det om vi sänker hastigheten med 10km/h på några vägar i Sverige..

Nä det kommer bara att kosta en jävla massa skatte pengar att byta ut skyltar mm..
 
Det kommer bli betydligt fler vägar som sänks än höjs så tro inte att 90-vägar kommer bli 100-vägar för det blir dom inte. Tvärtom, 90 blir 80, 110 blir 100 osv. Och så lägger dom förslag på att nån enstaka väg ska bli 120-väg för att alla ska tro att dom kommer höja hastigheterna och inte sänka :huvet
 
Det kommer bli betydligt fler vägar som sänks än höjs så tro inte att 90-vägar kommer bli 100-vägar för det blir dom inte. Tvärtom, 90 blir 80, 110 blir 100 osv. Och så lägger dom förslag på att nån enstaka väg ska bli 120-väg för att alla ska tro att dom kommer höja hastigheterna och inte sänka :huvet

Å våran lilla väg på västkusten e en av dom som höjs.... från 120 vid bra väglag, till 120. :rolleyes:
Tror man väljer gamla E6 även i fortsättningen då där e så gott som fri fart...
 
Å våran lilla väg på västkusten e en av dom som höjs.... från 120 vid bra väglag, till 120. :rolleyes:
Tror man väljer gamla E6 även i fortsättningen då där e så gott som fri fart...

Vilken fet höjning....

Själv pendlar jag längs Sveriges sämsta Europaväg (E12 mellan Umeå och Vännäs). Istället för att fixa till beläggningen och sätta upp viltstängsel sänktes farten till 70 efter större delen av sträckan. Kamerorna är "bra" tycker jag, man får kolla att bromsarna fungerar flera gånger per sträcka eftersom kärring/gubbfan framför nitar från 85 till 65 vid varenda stolpe. :finger
 
Vem f_n ska kunna hålla reda på vilken hastighet det är när den ändras med 10 km:s intervaller? 50-70-90 och 110 har man i alla fall kunnat gissa sig till om man ser på vägen.

Det är upplagt för att dra in böter, ingenting annat. :gnissla
 
Mycket bra att pengarna används till att höja/sänka med 10 istället för meningslösa åtgärder som mc-vänliga mitträcken, lagning av dåliga vägar, bredare väggrena, avskaffande av gruslagningar eller annat oväsentligt.

Jag förutsätter att vägverkets generaldirektör tilldelas right livelihood-priset för detta. :tummenupp
 
Vem f_n ska kunna hålla reda på vilken hastighet det är när den ändras med 10 km:s intervaller? 50-70-90 och 110 har man i alla fall kunnat gissa sig till om man ser på vägen.

Det är upplagt för att dra in böter, ingenting annat. :gnissla

Håller fullständigt med om att det lär bli svårt att vara säker på vilken hastighet som gäller, om man kanske har råkat missa någon skylt när man istället som man också borde göra har kollat på trafiken och annat mer väsentligt istället för att som det nu lär bli ständigt söka skyltar.

Näe hela upplägget doftar mer pengar till staten dvs det blir svårare att hålla skyltad hastighet så fler åker dit för plåtpoliserna samt att fler tvärnitar ner till 50 ibland då de är osäker på om de missat någon skylt på tidigare typiska 90-vägar. Tidigare kunde man ofta intuitivt veta om det var 50, 70 eller 90begränsning på de vägar man åkte på, nu blir det omöjligt att veta när 10-stegsbegränsningarna införs, kort sagt totalt idiotiskt och jag kommer att bli mer irriterad i trafiken och därmed köra fortare, DET blir resultatet:D

Det är återigen bara att konstatera att VV skrivbordsbilister aldrig har kört i trafiken samt att de nog inte ens har KK, helt otroligt hur korkade de kan vara, trodde faktiskt att de inte kunde göra ännu dummare saker än de redan gjort och gör:huvet
 
Last edited:
Vilken fet höjning....

Själv pendlar jag längs Sveriges sämsta Europaväg (E12 mellan Umeå och Vännäs). Istället för att fixa till beläggningen och sätta upp viltstängsel sänktes farten till 70 efter större delen av sträckan. Kamerorna är "bra" tycker jag, man får kolla att bromsarna fungerar flera gånger per sträcka eftersom kärring/gubbfan framför nitar från 85 till 65 vid varenda stolpe. :finger

Jo, men man ska väl anpassa farten efter omstädigheterna....:fakta :D
 
hallå där är det någon som vet om polisen inte är skyldig att visa radarn när man blir stoppad och kört för fort och sen sa idioten att jag kört i 70 men när jag väl fick se instrumentet så visade det 65 då sa han att han ha dragit bort 5 kilometer.............
 
Håller fullständigt med om att det lär bli svårt att vara säker på vilken hastighet som gäller, om man kanske har råkat missa någon skylt när man istället som man också borde göra har kollat på trafiken och annat mer väsentligt istället för att som det nu lär bli ständigt söka skyltar.

Näe hela upplägget doftar mer pengar till staten dvs det blir svårare att hålla skyltad hastighet så fler åker dit för plåtpoliserna samt att fler tvärnitar ner till 50 ibland då de är osäker på om de missat någon skylt på tidigare typiska 90-vägar. Tidigare kunde man ofta intuitivt veta om det var 50, 70 eller 90begränsning på de vägar man åkte på, nu blir det omöjligt att veta när 10-stegsbegränsningarna införs, kort sagt totalt idiotiskt och jag kommer att bli mer irriterad i trafiken och därmed köra fortare, DET blir resultatet:D

Det är återigen bara att konstatera att VV skrivbordsbilister aldrig har kört i trafiken samt att de nog inte ens har KK, helt otroligt hur korkade de kan vara, trodde faktiskt att de inte kunde göra ännu dummare saker än de redan gjort och gör:huvet

Christ!!!! du bryr dig om farten allså... De e inte ditt jobb att va laglydig, de e snutens jobb att se till att du e de.... :pannkyss
 
här är de preliminära förslagen

sverige_hastig_foran080326rgb.jpg
 
Blir ju bara rörigt ... som flera av er skrivit.

Å handen på hjärtat, är det någon som bryr sig om vilken hastighet vägen är skyltad för utanför tätbebyggt område? Jag åker Norrtäljevägen varje morgon, och även om de digitala skyltarna visar 50 så kör ändå folk så fort det går :)

Näe, avståndet är det viktiga, så man hinner bromsa om nödvändigt!

Nu skall jag ut å åka, +8 i Sthlm!
 
Lite rebelliskt svarade jag sista alternativet :rock

Fast skämt å sido, farsan sa alltid att lås bara var till för ärliga människor. Det ligger lite i det. Vill jag köra i 200, vara rattfull, sniffa lim å köra bil/hoj så kan jag göra det alldeles oavsett vad det står på skylten. Visst är det bra med hastighetsgränser, det ska inte vara fri fart överallt. Men jag tror att det här bara kostar mycket mer än det smakar. Lär folk att läsa av risker i trafiken och anpassa sitt eget körsätt efter rådande omständigheter istället. Det kommer rädda många fler liv än några nya hastighetsskyltar!

En sund rebell-i like it!!
 
Totalt meningslöst slösande med skattepengar som vanligt.

Som sagt, fyllon och fortkörare stoppas inte av fler skyltar och kameror.
Olyckor kommer fortfarande ske.

Det enda som händer nu är att det blir lättare för poliser att bötfälla folk.
 
Moahaha. De sänker hastigheten på nära nog alla de stora vägarna norr om Gävle. Nu kommer livet gå ännu långsammare däruppe :D
 
Kommer man kunna blåsa på i 149 km/h nu till Sthlm utan att förlora kortet? :va
 
Moahaha. De sänker hastigheten på nära nog alla de stora vägarna norr om Gävle. Nu kommer livet gå ännu långsammare däruppe :D

Ja, vägen från Gävle upp till Sundsvall kör man väl hyfsat ofta och den går sakta nog redan nu, för att inte tala om att det är ett fåtal som håller hastigheten och vägen är väl ändå inte kass direkt. Den biten kunde dom gott och väl höja på sina ställen.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top