Nya gummin på värmehandtag

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
Tuono 1000 Factory BMW R1200S BMW F900XR
Fick med nya handtag till hojen jag köpte. BMW med värmehandtag - att få av dem är knappast ett problem - vränga o snitta allt eftersom, men hur kränger man på utan att skada trådarna?
Utan värme så funkar hårspraj och kanske lite tryckluft, men med? Trådarna ser ut att vara lindade runt en nylonhylsa, men de är inte ingjutna utan ligger löst i spåren så evt. skulle man kunna kränga ut dem ur sina spår - tips mottages gärna
 
Sett nåt tricks när mtb cyklister blåser in tryckluft när dom trär på habdtagen. Blir en luftspalt som gör att det gilder på lätt. Kanske värt att testa
 
Du skall använda startgas. :fakta

Det blir en ”hinna” som gummit glider på, när det dunstat sitter det som fan.
 
Jag brukar köra med kontaktlim så glider dom på lätt. Och som du säkert förstår låter jag inte limmet torka innan jag fogar samman ytorna som det står i manualen för limmet.
Istället får hojen stå minst ett dygn så att limmet ändå torkar.

På crosshojen brukar jag sedan täta i kanterna med silikon så det inte kan komma in fukt och smuts mellan handtag och styre. På landsvägshoj är silikon kanske onödigt.

Tryckluft funkar men kan bli lite kul, jag gjorde det på dotterns trampcykel nu i vår. När jag skulle montera handtag nr2 så flög det andra handtaget iväg från trycket men med hjälp av dottern som höll emot på ena sidan gick det därefter bättre.
Hon hade inte tid att vänta ett dygn på torkande lim.
 
Någon som har bra tips på lim till oxfords värmehandtag? Man brukar få med snabblim men det håller bara 1-2 år innan jag behöver limma om. Kan kontaktlim funka? Är ju plastrulle mot metallstyre.
 
Någon som har bra tips på lim till oxfords värmehandtag? Man brukar få med snabblim men det håller bara 1-2 år innan jag behöver limma om. Kan kontaktlim funka? Är ju plastrulle mot metallstyre.


Täta skarven med silikon så håller nog limmet tills nu nött upp handtagen.

Kontaktlim funkar för gummi mot stål, cyanidlim(superlim) också men med superlim då är gäller det att vara snabb med att få på prylarna rätt.
Även långsamt härdande torkar ju rätt snabb och man ska ju både hinna applicera limmet på ytorna och sedan få ihop ytorna.
 
BMWs handtag är inte tänkta att byta gummi på utan avsikten är att man byter hela handtaget med trådar och allt.
Jag har tidigare punktat fast tråden med smältlim innan jag kört kontaktlim enligt Two strokes metod vilket har funkat bra.
 
BMWs handtag är inte tänkta att byta gummi på utan avsikten är att man byter hela handtaget med trådar och allt.
Jag har tidigare punktat fast tråden med smältlim innan jag kört kontaktlim enligt Two strokes metod vilket har funkat bra.
Bra tips - just det där att tråden dras ur spåret bekymrade mig. F-n BMW gör det bara dyrare o dyrare - tätningsringar som inte finns som reservdel utan hela kopplingshandtag som skall bytas, samma för slavcylindern och nu värmehandtagen . Tja, det får bli vinterjobb - om något skulle krångla. Även om jag inte behöver värmen så är det synd att ta bort funktionen
 
Hittade denna på YT
- stöön, men det verkar vara fullt möjligt
 
Till TS, kan du köra med ett lager eltejp och sedan bensin i handtaget? Brukar hålla bra.

Jag monterade oxford värmehandtag på min Tuono igår. Hatar det jävla skitjobbet. Man får alltid stå och fila och sandpappra för att ens få på handtagen. Har träningsvärk nu.

Köpte den senaste versionen av oxfords värmehandtag. Inbyggd termostat och styrning så man ställer in temperatur och den reglerar så den håller rätt temperatur i varje handtag. Även bra vattentäta kontakter nu.
 
Till TS, kan du köra med ett lager eltejp och sedan bensin i handtaget? Brukar hålla bra.

Jag monterade oxford värmehandtag på min Tuono igår. Hatar det jävla skitjobbet. Man får alltid stå och fila och sandpappra för att ens få på handtagen. Har träningsvärk nu.

Köpte den senaste versionen av oxfords värmehandtag. Inbyggd termostat och styrning så man ställer in temperatur och den reglerar så den håller rätt temperatur i varje handtag. Även bra vattentäta kontakter nu.
Får se hur bra trådarna sitter när jag är klar med "bortborstning" av gummit (enligt filmen). Sitter trådarna kvar på plats så prövar jag nog kontaktlimstricket - sitter de inte kvar så är eltejp eller smältlim ett alternativ före kontaktlimmet. Att köpa nya BMW reservdelar är orimligt - ca 3000:- för båda sidor. De bygger hojar som skall hålla för 10-15000 mil, men handtagen är blankslitna efter 4000 - då borde det vara rimligt med enklare/uppdelade reservdelar.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top