Nya gäng?

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Om man lyckats fått gängpaj i själva godset (broms ok), hur kan man då gå tillväga för att få till nya gäng?

Finns det någon "massa" man kan lägga i eller är blir det enklast om man tar en gängtapp (+1 storlek) och utgår därifrån. :confused:

Vill helst ordna till den med oket på plats på hojen (för att slippa drälla en massa bromsolja överallt)

LocDog skrev:
Om man lyckats fått gängpaj i själva godset (broms ok), hur kan man då gå tillväga för att få till nya gäng?

Finns det någon "massa" man kan lägga i eller är blir det enklast om man tar en gängtapp (+1 storlek) och utgår därifrån. :confused:

Vill helst ordna till den med oket på plats på hojen (för att slippa drälla en massa bromsolja överallt)

Sök på Helicoil

Last edited:
LocDog skrev:

Helicoil. Det blir hur bra som helst, och billigt om du tar oket med dig till en verkstad som har verktygen.

Det är mer besvär att göra det på plats än att "drälla" med olja. Oljan/vätska ska du ju byta i alla fall. Eller hur?

Mats757 skrev:
Helicoil. Det blir hur bra som helst, och billigt om du tar oket med dig till en verkstad som har verktygen.

Det är mer besvär att göra det på plats än att "drälla" med olja. Oljan/vätska ska du ju byta i alla fall. Eller hur?
Vet du vart man kan få tag på Helicoil? Typ Lelles?

Jo fast jag tänkte skjuta upp oljebytet lite tills senare i vinter (naturligt lat he he) :)

Men de är lika bra att ta tjuren vid hornen och ordna de samtidigt.

LocDog skrev:
Vet du vart man kan få tag på Helicoil? Typ Lelles?

Jo fast jag tänkte skjuta upp oljebytet lite tills senare i vinter (naturligt lat he he) :)

Men de är lika bra att ta tjuren vid hornen och ordna de samtidigt.

Brukar finnas i välsorterade järnaffärer,dock är det inte värt att köpa det för ett "hål" då du måste ha speciell dimesion på både borr och gängtapp,och vare sig tapp eller borr är direkt gratis.
Kollade runt lite på det i sommras och skulle få betala ca 600-700 +moms för en storlek.

Enklast/billigast är att höra runt med olika verkstäder och se om dom kan hjälpa dig.

Långa farbron skrev:
Brukar finnas i välsorterade järnaffärer,dock är det inte värt att köpa det för ett "hål" då du måste ha speciell dimesion på både borr och gängtapp,och vare sig tapp eller borr är direkt gratis.
Kollade runt lite på det i sommras och skulle få betala ca 600-700 +moms för en storlek.

Enklast/billigast är att höra runt med olika verkstäder och se om dom kan hjälpa dig.
Nej precis, då blir de inte värt det.
Men som tur är så kan jag få låna både borr och tapp av farsan. :)

Vet inte vad en verkstad kan ta men troligtvis blir de nog billigare att köpa Helicoil och ordna de själv + att man få känns sig lite händig om man grejar de.

Men om jag återfår mitt förnyft så kanske jag lämnar in den i alla fall, de är ju idiotiskt att tumma på säkerheten ifall jag gör ett halvdant jobb och bulten skruvar ur sig. Visserligen 1 av 2 som håller upp oket, men ändå.

Sen är de ju inte så värst tidsödande för en verkstad att ordna till problemet eftersom de troligtvis har alla verktygen, vilket också förhoppningsvis kan att de blir rätt så billigt.

Tack för all hjälp, nu ska jag ringa runt lite och höra mig för.

Gängpaj

Då vi snackar den viktigaste gängan på hela cykeln, borde man nog kontakta nån som sysslar med sånt kompis/ verkstad, man måste kunna borra rakt o gänga i gjutgodset för å sätta helicoil eller motsv.

LocDog skrev:

Betalade själv ett par hundra för att få nya gängor i våras i oljetråget.
Blev hur bra som helst.

Lycka till!

LocDog skrev:

Vet inte vad en verkstad kan ta men troligtvis blir de nog billigare att köpa Helicoil och ordna de själv + att man få känns sig lite händig om man grejar de.

Men om jag återfår mitt förnyft så kanske jag lämnar in den i alla fall, de är ju idiotiskt att tumma på säkerheten ifall jag gör ett halvdant jobb och bulten skruvar ur sig. Visserligen 1 av 2 som håller upp oket, men ändå.

Sen är de ju inte så värst tidsödande för en verkstad att ordna till problemet eftersom de troligtvis har alla verktygen, vilket också förhoppningsvis kan att de blir rätt så billigt.

åk du till en verkstad är ju lite special vertyg som behövs när den nya gängan skall in rak mm,skulle tro det kostar kanske ca 40-75 kr om dom skall fixa det åt dig..

LocDog skrev:

Vilken dim, m10 eller m12 ?? bor du i uppsala så fixar jag det åt dig på fredag.

LocDog skrev:

Ett litet varningens finger :finger Nej... :mattias Såja... Där var det.
Använde liknande, konkurerande märke nyligen (same shit but different). Tänk på att när du drar i skruven så blir det betydligt högre tryck på hålkanterna än vad det var i originalhålet. Resultat: En ny, fin kopplingskorg ligger hemma å väntar på montering. Så ta det försiktigt om det inte finns gott om (hårt) gods, som inte spricker så lätt, runt omkring hålet.

Hejsan.
Hur lyckas man dra sönder en , vad är det, M8-M10 som skall dras runt 3,5 kg för att hålla ett bromsok???
Då får man väl dra 5-6 kg, eller??
Ett hett tips : Finns nåt som heter momentnyckel, finns billiga och helt ok, på t.ex. Biltema, ca 200:-.
Och kanske byta ut bulterna om de har blivit sträckta ordentligt,,vilket de säkert har,,,om de också har blivit dragit lika hårt!!
Säkerhet är A och O när man jobbar med bromsar anser jag, och inte bara chansa och dra åt grejorna "lagom" som man tycker,,men men alla är vi ju olika.
Mogens.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...