Nya Eu regler mc

HanneZ skrev:
2040516 Hur många Ferraris orsakar unga människor skada jämfört med sporthojar?
en toktrimmad nissan med dubbelturbo då, sak samma, eu:s nästa steg är att införa B1 kort till 18åringar, då får man bara köra bil med 90 hästar, låter det bra?

Chronic skrev:
2041287 På ett annat ställe ( Metro?) står det att de nya EU reglerna rörande 24 år för supersport kan komma att träda i kraft TIDIGAST om sex år. Då är nästan tillomed moppefuckona 24.

Det är ju endast 24 år för "supersport" (Sen när blev tex XJ 900 supersport ? :va) om man inte har ett A2 kort redan...

Och det är tidigast 2008 och SENAST 2012. Och om man menar 15-åringar med "moppefucko" så är dom bara 21 år gamla då. :mattias

sweden skrev:
Här är de nya direktiven i korthet:

* Ett nytt körkort för EU-moped införs. Åldergräns: 16 år. Klass 2-mopeder (med maxfart 30 km/h) får dock fortfarande köras från 15 år.
* A1- körkort gäller för mc på max 125 kubik, och kan tas vid 16 års ålder.

verkar som vi kan få oss en större skara nissar och tjejer att vinka på i framtiden :)

ViktorW. skrev:
2041289 en toktrimmad nissan med dubbelturbo då, sak samma, eu:s nästa steg är att införa B1 kort till 18åringar, då får man bara köra bil med 90 hästar, låter det bra?

Egentligen borde det ju också komma, men 18åringar med dubbelturbonissan är väl inte lika överrepresenterade i olyckor som 18åringar med sporthoj är ? :va

Werzion skrev:
2041297 verkar som vi kan få oss en större skara nissar och tjejer att vinka på i framtiden :)

Det stämmer nog. Detta borde ju bli EU-moppens död. Skaffa körkort för att få köra moppe som går i 45 när man kan ta ett annat säkerligen väldigt likt körkort och få köra lätt mc, som är en aningen roligare ....

Inte för jag personligen kommer drabbas.
MEN att införa begränsningar på bilar låter oerhört fjantigt när de ändå går som de går :tomten
Kör 74hk respektive 193hk bil och nog kör jag mycket vildare med 74hk bilen. Att det sen finns begränsningar för motorcyklar ifrågasätter jag inte för då pratar vi en helt annan prestanda.

Last edited:
ViktorW. skrev:
2041289 en toktrimmad nissan med dubbelturbo då, sak samma, eu:s nästa steg är att införa B1 kort till 18åringar, då får man bara köra bil med 90 hästar, låter det bra?
En gammal fattigmanssportbil skördar sällan många liv.

ViktorW. skrev:
Nej, det kommer aldrig ske eftersom de inte i närheten av lika hög dödlighet som hos unga hojåkare på för stora hojar.

sandstream skrev:
2041712 Nej, det kommer aldrig ske eftersom de inte i närheten av lika hög dödlighet som hos unga hojåkare på för stora hojar.

inte i dagens läge men när dessa regler går i kraft så kanske de börjar !
så lätt de är att trimma dagen bilar så blir de väll inte nå svårare om några år.
jag tror man bara kommer flytta olyckorna till bilarna istället... men de e bara mina tankar.

Mig veterligen så e det rätt många krombåtar som är med i olycksstatisiken med!
Varför kommer dem aldrig på tal!?
Brune 64 år råkade köra på klumpig bilist, bilisten var ju bara 20 o brune har ju haft sin rätt o köra mc i 30 år så det kan han ju men inte gjort det förens pojkarna i hans bridgeklubb påpekade det!
Tycker det e skevt bara!
Vad säger att du e en bättre förare om du är 24 eller 21 eller 64?

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing