Nya däck...

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Tänkte fråga om lite tips ang däck...

Just nu sitter det Michelin Pilot Power Road 2 på hojen och greppet i dem är ju grymt på både gata och på bana (nu har jag bara varit på Gåsen och enbart fem dagar förra sommaren) plus att de i regn ska vara det bästa man kan ha... Om man nu kan lita på alla tester som de vinner...

Nu ska jag till Gotland o köra i tre dagar... Tänkte ha med däck så man kan byta ifall Gotland Ring käkar upp mina däck... Dags att byta nån gång under sommaren oavsett så det är lika bra att ha ett set.. :D

O då började jag leta lite på nätet...
Verkar ju som om Michelin Pilot Power 2CT ska vara väldigt bra däck oxå. De kostar mer än Road 2 (inte mycket men några hundralappar i alla fall)...

Så vad rekommenderar ni som kan mer om det här... Jag är ju ingen banräv på det sättet att jag hinner med att köra massor på bana men det blir ju ändå ett par bandagar så det måste finnas bra grepp på bana oxå...

Jag har testat Bridgestone BT016 på R1:n, fungerade bra inga släpp förens väldigt hårt provocerande.. Funkade bra i regn också, höll i ungefär 900 mil..
Bytte i lördags och bestämde mig att testa nya Qualifier II, ska tydlingen vara grymma i regn och funka bra på bana (ska till g-åsen snart och testa), de jag har hunnit testa dem så håller de i riktigt bra. Rekomenderas starkt!

Pilot Power är ju riktigt bra däck. 2ct har dock en tendens att lite lättare bli överhettade på bana. Därför kan man välja "vanliga" pilot power om man vill. Men har du varit nöjd med Pilot Road 2, så är det nog inga problem med det.

Jag har hört lite lösa rykten om att 2CT kan släppa utan någon som helst förvarning o det verkar lite läskigt.. hehe.. Vill ju gärna stanna kvar på banan och inte undersöka kalk osv... :P

Road 2 ska ju vara väldigt bra för att de håller länge osv.. de har hållit för mig i två år.. O de är inte slut än... Men jag tänkte mer på om det finns några jättefördelar med 2CT el pilot power.. hehe

Har du kört 2 år på Pilot road, och är nöjd, så finns det nog bara fördelar med Power, förutom just livslängden. Och har du inte fått plötsliga släpp med dina road, så kommer du garanterat inte heller få det med power.

Bra priser på 2ct däck finns här: http://www.markjenningsab.se/dack-lista.html

Antar att du kör 180/55-17 bak & 120/70-17 fram. Så det blir alltså 2800:-
På hojdäck.se kostar dito 2903:-

Last edited:
Hehe... Kan nog klassa min lilla fadäs på Gåsen förra året som lite plötsligt släpp men då regnade det i två dagar i sträck och jag tyckte att äh här byter jag spår för det verkar som en smart idé.. *skratt*

Vad är livslängdskillnaden på power o road2 o 2CT... Mina road är fortfarande så bra att om jag inte skulle till Gotland skulle jag inte behöva byta förrän i slutet av sommaren med största sannolikhet...

Maxxis Presa Sport är ju poppis bland en del smc-instruktörer med, jag har kört slut på ett bakdäck hittils, hunnit med en banträff och en bkk på kartbana - och är nöjd, inga knepigheter alls. :)
Men jag kör mjukt/fegt (rookie) - dock på en brötig twin...kan tänka mig den lägger lite mer press på bakdäcket ur böj än vad en sexhundra gör. :)

Billiga är de med.

/J

Hej Trollet,
Du ska fortsätta med PR 2CT eller PP 2CT.
:fakta

Krångla inte till det med mer "bananpassade" däck för då förlorar du gat och våtegenskaperna.

Hehe.. Känns som om det är det vettigaste valet ja...
Vi bor ändå i sverige o det regnar ALLTID här... *asg*

Jag har testat Bridgestone BT016 på R1:n, fungerade bra inga släpp förens väldigt hårt provocerande.. Funkade bra i regn också, höll i ungefär 900 mil..
Bytte i lördags och bestämde mig att testa nya Qualifier II, ska tydlingen vara grymma i regn och funka bra på bana (ska till g-åsen snart och testa), de jag har hunnit testa dem så håller de i riktigt bra. Rekomenderas starkt!
hej funkade Qualifier II sulorna bra på banan ? fick sånna påsatta igår

Pilot Road 2 kommer inte att bli uppätna av Gotland Ring. Jag körde på såna däck där förra året i hög värme och semi-bra fart och det funkade UA.

VT: Jag har själv börjat kolla på detta och skillnaden verkar vara att Pilot Road 2CT håller ungefär dubbelt så långt som ett Pilot Power 2CT (typ 1000mil kontra 450-500mil).
Sen har Pilot Power 2CT mer vinkel vilket gör det mer lättsvängt men förmodligen inget man behöver på gatan om man inte lägger bombarrepor hela tiden.

Själv skall jag beställa ett Pilot Road 2CT då jag inte kommer köra bana den här säsongen men kommer ändå köra ca 1000mil verkar det som. (100mil avklarade på 1,5 vecka än så länge med nya hojen)

hej funkade Qualifier II sulorna bra på banan ? fick sånna påsatta igår

Tjena! De funkade över föväntan:) Gick och var orolig att de skulle bli överhettade i värmen (30 grader i depån..). Men de fungerade kanon, inga oförberedda släpp, krävdes jävligt mycket provocerande (såpass att man började fundera om man var dum i huvudet som man försökte:gnissla). För min körning, touring på typ 1.25 tider runt var dem kanon:tummenupp

Jaha... Då är man tillbaka från Gotland Ring...
O nej mina däck (Road 2) blev inte uppätna av banan... hehe...
Nu regnade det hela fredagen o jag körde bara ett pass...
O så var det inte sådär fruktansvärt varmt så man fick itne upp någon jättehög värme i däcken...
Men det var absolit ingen fara att köra med dessa däck...
Sen så är jag ju inte snabbast el ens i närheten men de funkar kanon för lagom gasa järnet... hehe

Hej!

Michelin Pilot verkar vara melodin för nya däck :) Men eftersom man är lite okunnig om däcken undrar jag, är det nån större skillnad på Pilot Power 2CT och Pilot Road 2? Båda verkar ha 2CT och 100% Silicia om man läser deras produktblad.

Vad passar en till mesta delen gatnörd? :rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...