nya däck vid bankörning?

Som Gulleplutt säger lär du få lite olika svar.. Men kommer du dit utan en meter på däcken ta det lite piano första varvet bara

när jag körde på knutstorp nu i juni med gixxern så hade jag sprillans nya pilot power på, hade kört max 20mil med dem och det var riktigt bra grepp! Blev härligt uppnötta ända upp på kanten efter också :tummenupp

Precis som pbas säger så är det ytterskicktet som måste slitas bort. Åker du med helt nya däck på bana och lägger ner hojen är det risk för att den glider undan. Därav är mitt tips att du antingen åker din mc till bandagen eller tar några uppvärmningsrundor själv innan din grupp åker.

Last edited:
man kan ju rugga sidorna lite med sandpapper om det känns bättre för att få bort ytskicktet

Börja med några lugna varv det första passet (2-3 varv), sen är det bara o elda på som vanligt. Glöm inte o kolla däckstrycket.

Om du åker ut med kalla däck så måste du som vanligt åka lugnt i ca 2 varv.
Har du nya däck och däcksvärmare så är det bara börja gasa.Alla raceåkare åker ut med nya MEN varma däck.
Så ta det lugnt dom första varven så är det bara att börja öka sen!!

Har du redan kört 20mil så är de ju inkörda å klara...NO WORRIES!!!

Men glöm ej att däcken behöver komma upp i arbetstemperatur varje pass...ta det lite softare de 2 första varven på passen.

Glöm ej att kolla luftrycket med kalla däck på morgonen innan du sätter fart.
Tryck beroende på däck!

EDIT: Andra var snabbare. F-n va morgonpigga ni är: Peppe & Larzon: Jucka!!:D

Trigger..Du är gammal och långsam..bäst att du tar bilder istället..:pannkyss

Det sägs att man bör nöta av det oljiga ytterskiktet lite försiktigt men 20 mil
är mer än nog för att åstadkomma det.

Förr så lade man ett skyddande vaxlager på däcken. Detta slutade man dock med för länge sedan. I princip så är det bara att gasa direkt men självklart ska man ta det lugnt med kalla däck. Om du tar det relativt lugnt i ett par kurvor så att bägge sidor får lite värme bara sedan är det bara att köra.
Tillägger att jag just nu mest tänker på de riktigt bra gatdäcken och slicks, vet inte hur de billigare däcksvarianterna är.....själv gasar jag direkt med nya på banan dock har dom haft däcksvärmare på sig så jag tänker inte mycket på att värma däck men att dom är halare när dom är nya har jag aldrig varit med om.

Förr så lade man ett skyddande vaxlager på däcken. Detta slutade man dock med för länge sedan. I princip så är det bara att gasa direkt men självklart ska man ta det lugnt med kalla däck. Om du tar det relativt lugnt i ett par kurvor så att bägge sidor får lite värme bara sedan är det bara att köra.
Tillägger att jag just nu mest tänker på de riktigt bra gatdäcken och slicks, vet inte hur de billigare däcksvarianterna är.....själv gasar jag direkt med nya på banan dock har dom haft däcksvärmare på sig så jag tänker inte mycket på att värma däck men att dom är halare när dom är nya har jag aldrig varit med om.

Det där är inte riktigt sant....Nya däck har en tunn hinna av släppmedel från däcksformarna...på torrt underlag märker du knappt av det men på blött så ....

Det där är inte riktigt sant....Nya däck har en tunn hinna av släppmedel från däcksformarna...på torrt underlag märker du knappt av det men på blött så ....

Det kan man märka på torrt också. Höll på att lägga min hoj i 3km/h när jag skulle ut från garaget med helt nya Michelin PP. Rullar ut och börjar svänga i stort sett utan att luta, väldigt försiktig gas från tomgång och bakdäcket bara gled iväg. Gjorde att man fick upp pulsen snabbt i alla fall :tungan

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back