Nya däck på hojen idag..

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
fick tipset av verkstan ta det lite lugnt i början pga "hala" däck. Vad lugnt behöver jag ta det egentligen och vad länge? För den oinsatta kan nämnas att bromskloss valde jag av en orsak. Kör (oftast) hastighetsbegränsningen och absolut inga nerlägg med puckar i backen. Men det börjar närma sig lite sakta.

Dom första 7-800 milen får du bara köra rakt fram :D

Skämt å sido, du kommer att märka att den styr konstigt i början, men allt eftersom så har du fått dom bra på mitten, å ju mer du lutar, desto mer får du bort släppmedlet på sidorna av däcket. Det viktiga är att du lutar lite i taget, så att du inte helt plötsligt svänger med enbart halt gummi i backen. Samma sak med hårda inbromsningar och tokgasande.
Dessutom brukar man rekommendera 15-30 lugna mil i början så att stommen på däcket hinner sätta sig.

Hoztic skrev:
2279089 Dom första 7-800 milen får du bara köra rakt fram :D

Skämt å sido, du kommer att märka att den styr konstigt i början, men allt eftersom så har du fått dom bra på mitten, å ju mer du lutar, desto mer får du bort släppmedlet på sidorna av däcket. Det viktiga är att du lutar lite i taget, så att du inte helt plötsligt svänger med enbart halt gummi i backen. Samma sak med hårda inbromsningar och tokgasande.
Dessutom brukar man rekommendera 15-30 lugna mil i början så att stommen på däcket hinner sätta sig.

Tyckte liksom att bågen gick väldigt konstigt på vägen hem. Bara bytt ett däck i taget förut. Båda nya gav lite mysko effekter. Ska ta till mig och tantköra försiktigt igen.. tack för bra svar.. :)

Hoztic skrev:
2279089
Jag satte också på nya idag...

Körde från NB-gummi, 3 mil till Bogesund, sen var det klart ända ut över den generella fegranden.

--

Sick sacka dig fram, succesivt mer och mer, ta en rondell, åk både motsols och medsols mer och mer lutning till du knäskrapar åt båda hållen så är et klart, det har du gjort på 10 minuter.....

Sen ser man på däcket om det är medel kvar eller ej

IronMike skrev:
2279158 Jag satte också på nya idag...

Körde från NB-gummi, 3 mil till Bogesund, sen var det klart ända ut över den generella fegranden.

--

Sick sacka dig fram, succesivt mer och mer, ta en rondell, åk både motsols och medsols mer och mer lutning till du knäskrapar åt båda hållen så är et klart, det har du gjort på 10 minuter.....

Sen ser man på däcket om det är medel kvar eller ej

Bra tips.. bara lite fundersam.. blir riktigt intressant åka medsols i rondellen. Får se hur alla andra trafikanter reagerar.. :D På alla år hittills har jag endast åkt motsols..

Babar skrev:
2279224 Bra tips.. bara lite fundersam.. blir riktigt intressant åka medsols i rondellen. Får se hur alla andra trafikanter reagerar.. :D På alla år hittills har jag endast åkt motsols..
Ta en rondell avsides.. i gryningen :crash :cdevil

jag tog en på dagen idag... hann ett par varv mot trafiken, det räckte för att få bort skiktet på nya däcken, ända ut till kanten.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg