Nya däck = hala?

• Thread starter Thread starter BTB
  • Start date Start date

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Sedan alltid har man ju hört att man skall ta det lugnt då man har nya däck p.g.a siliconhinnan som finns då ett däck är nytt. Hur är det egentligen med den saken, är de verkligen hala i början? Kan man slipa torka bort det? Hur gör RR nissarna?

mvh /D.

Sedan alltid har man ju hört att man skall ta det lugnt då man har nya däck p.g.a siliconhinnan som finns då ett däck är nytt. Hur är det egentligen med den saken, är de verkligen hala i början? Kan man slipa torka bort det? Hur gör RR nissarna?

mvh /D.

Vi slänger på däcksvärmarna och lägger ut däcket helt första kurvorna :tummenupp

Nya däck kan va lite hala... men kör bara mjukt och få upp lite värme så är de ingen fara. Är du osäker, så ja, du kan rubba ytan med en fin fil... men de e lite overkill.
lycka till o håll dej på hjulen.

Vi slänger på däcksvärmarna och lägger ut däcket helt första kurvorna :tummenupp

Nya däck kan va lite hala... men kör bara mjukt och få upp lite värme så är de ingen fara. Är du osäker, så ja, du kan rubba ytan med en fin fil... men de e lite overkill.
lycka till o håll dej på hjulen.

Tack för svaret!

Jag skall försöka hålla mig på hjulen. Verkar som det här med siliconhinnan är lite överdrivet med andra ord. Annars kan man ju alltid sätta upp bakändan på depåstödet och lägga i 1:an samtidigt som man håller en smärjelduk kring bakdäcket :rolleyes:

D.

Tack för svaret!

Jag skall försöka hålla mig på hjulen. Verkar som det här med siliconhinnan är lite överdrivet med andra ord. Annars kan man ju alltid sätta upp bakändan på depåstödet och lägga i 1:an samtidigt som man håller en smärjelduk kring bakdäcket :rolleyes:

D.

En träkloss med sandpapper går fint annars.

Kör du på gatan så kom ihåg att du inte alltid använder hela däckets yta omedelbart vilket kan medföra lite extra spänning den dagen du nyttjar sista cm av däcket.

Jag har blivit nojig efter vurpa.

Tack för svaret!

D.

Ovanstående med kompletterande thinner gör jag efter egen erfarenhet med nya däck Punkt.

Nu spekulerar jag: det kan ju faktiskt vara så att det är skillnad på gatdäck och slicks. Slicks är bara att värma med däcksvärmare och ge järnet direkt utan problem.

Gatdäcken tror jag till och med jag sett en rekommendation från någon tillverkare att man ska ta det lugnt i början.

Ja de är hala i början....varje verkstad/däckfirma som har bytt däck till mig har sagt att jag ska ta det lugnt...iallafall de första fem milen.

Så för att vara på den säkra sidan.....ta´t lugnt...särskilt i kurvorna

Sambon höll på att vurpa i en cirkulationsplats (moderat fart) när han skulle hem med de nya däcken.
Ta det vackert i början!

Ja nya däck är hala. Tänkte inte på detta när jag monterade nya däck förra året. Bakhjulet släppte när jag skulle svänga vid ett rödlyse :)
Som tur var gick det inte så fort.
Man lär sig den hårda vägen ;)

Vurpade nästan med mitt nya michelin bakdäck. Det var blöt asfalt och det var som att åka på is...läskigt

Förtydligande..
Nya däck är hala, ja de är vi överens om. Men att ta de lugnt 5 eller 10 mil gör inte saken bättre. Kör du 100 mil rakt fram så kommer däcket fortfarande va halt på sidorna...:tungan
Dvs, kör mjukt och få upp lite värme i däcket och lägg succesivt ner mer o mer, så ni ruggat sidorna. Sen e de klart:tummenupp

(tänk på tempen, extra känsligt om däcket är kallt)

Vill man känna på ngt extremt halt så åk ut på nya kalla slicks, de e fränt:yoparty

la på nya däck häromdan. hamnade bak en bil efter 100m o när jag skulle köra om spann det bara:hojraket så ja nya däck är hala.

mvh /D.

ja de är hala om du drar på vid nerlägg.... men gör du inte det så är det lugnt... ja fick ett nytt bakdäck på i måndags (dunlop sportmax d207), jag har kört med det en hel del idag och har redan lutat hojen en del, det känns helt ok! men d e viktigt att värma upp det bra, och att inte dra på fullt vid nerlägg! fick även tips av en rr förare att man köra lite grus väg för att massera upp gummit i däcket så det fäster bättre..

hoppas d går bra!!

ja de är hala om du drar på vid nerlägg.... men gör du inte det så är det lugnt... ja fick ett nytt bakdäck på i måndags (dunlop sportmax d207), jag har kört med det en hel del idag och har redan lutat hojen en del, det känns helt ok! men d e viktigt att värma upp det bra, och att inte dra på fullt vid nerlägg! fick även tips av en rr förare att man köra lite grus väg för att massera upp gummit i däcket så det fäster bättre..

hoppas d går bra!!

Tack för alla svar!

Anledningen till att jag frågade var även att jag tror det blir ut på bana med nästan helt nya däck. På bana är det halvsvårt att undvika nerlägg. Kommer med tanke på vad alla sagt rugga ytan med sandpapper och torka med aceton.

Det tar bara några minuter och kan åtminstone underlätta körningen mentalt då man vet att hinnan är borta.

Tack igen! /D.

Tack för alla svar!

Anledningen till att jag frågade var även att jag tror det blir ut på bana med nästan helt nya däck. På bana är det halvsvårt att undvika nerlägg. Kommer med tanke på vad alla sagt rugga ytan med sandpapper och torka med aceton.

Det tar bara några minuter och kan åtminstone underlätta körningen mentalt då man vet att hinnan är borta.

Tack igen! /D.

tack själv!!

lyllos som ska på bana!! = ) ja ska kanske till anderstorp 2 augusti...

Ganska halt kan man säga. Enda gången jag varit när att köra omkull. Det var i garaget, lite damm och nya däck. Skönt släng på backändan när jag skulle svänga iväg : )

mvh /D.

Ingen RR-Nisse(än..) men jag brukar göra så här, antigen upp med hojen i depåstöd, och rugga runt däcken ett varv med ex lite slip/våtslippapper på rundningen på båda sidor på båda däcken(om du bytt båda..)Mitt på slits in rätt fort ändå
Eler stick ut och kör kurvig fin väg 5-10 mil, eller kör grusväg en bit.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back