Nya däck = Hala?

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Ja ha då har man äntligen köpt nya däck (Pilot Power). Har läst att alla däck har något av ett ytskikt som man bör slita in/av förrän man har bra fäste. Frågan är bara hur mycket / länge skall man köra på nya däck förrän man vågar ta dem på bana??

Det är lite halt i början ja. Det hala försvinner på några minuter. Det körs med nya däck på bana oxå, som du kanske förstår :)

det ligger en tunn vaxhinna på däcken när dom är nya,
testat den hårda vägen tyvärr :fyllisar

mene nu tvättar ja av alla nya däck med bensin aceton eller nå annat starkt..
innan ja sticker ut...
de är bara tat lungt något varv tills man får upp tempen
i däcken den är de bara att lägga på..

hade gött å lycka till :)

Besten skrev:
2262196 Ja ha då har man äntligen köpt nya däck (Pilot Power). Har läst att alla däck har något av ett ytskikt som man bör slita in/av förrän man har bra fäste. Frågan är bara hur mycket / länge skall man köra på nya däck förrän man vågar ta dem på bana??

kör en bit på grusväg spinn lite grann sen kör du på nån slingerväg å lägger ner han lite mer varje gång 6mil brukar räcka, fast jag tycker inte piloterna är så jävla hala när dom är nya faktiskt! :tummenupp

Tips 1: Ge f-n i att köra när det är blött om de är flång nya annat än att du tagit bort "släppmedlet" mekaniskt eller kemiskt innan !

Är det torrt ute är det bara att åka lite lugnare i början å gradvis öka nedläggen utan att pressa för mycket. Efter nån mils gungande är de ruggade !

_stensmo_ skrev:
2262206 det ligger en tunn vaxhinna på däcken när dom är nya,
testat den hårda vägen tyvärr :fyllisar

mene nu tvättar ja av alla nya däck med bensin aceton eller nå annat starkt..
innan ja sticker ut...
de är bara tat lungt något varv tills man får upp tempen
i däcken den är de bara att lägga på..

hade gött å lycka till :)

jag kör bara med Däcksvärmare sen blir det fullgas direkt brukar inte släppa senast nu med Pirelli superbike däcken...

Men körde med power förra året och dom är inte så hala ta det lungt första KM bara

Besten skrev:
2262196 Ja ha då har man äntligen köpt nya däck (Pilot Power). Har läst att alla däck har något av ett ytskikt som man bör slita in/av förrän man har bra fäste. Frågan är bara hur mycket / länge skall man köra på nya däck förrän man vågar ta dem på bana??

Du kan lägga ner kant-till-kant på en gång utan några som helst problem (i t.ex. S-kurva, så får du en fin yta på däcket. Tokdra inte när du gör det, ha ett bra spårval som inte tajtar till på slutet och låt det gå med måttlig acceleration, sedan är det bara att köra som vanligt och se till att ha varma däck innan max-belastning.

Sandpapper!

bagerah skrev:
2262273 sandpapper kanske?

Jag sätter upp hojen på depåstödet, lägger i växel. Sen håller jag en träplatta med sandpapper på mot däcket tills hella ytan är ruggad.
Funkar kanon :tummenupp

Edit: Var visst lite seg med svaret!

Last edited:
Sandpapper? Perfekt, så slipper man köra hoj överhuvudet taget, bara sitta o slipa sina nya touringsulor, montera miniblinkers och surfa på sporthoj..

Nää allvarligt, sitter ni och slipar däcken? Skärp er för h_____e, ut o åk, det ända som händer är att det kan kasta till lite i första svängen ut från huset typ.

Skapa inte ett problem, så hårt kör ni inte. Har aldrig hört om någon som har problem med detta i andra länder. Inte i den riktiga, analoga världen heller.. släpp sargen FF..

Håller med om att det är onödigt. Visst kanske vissa däck är något hala nya även om de flesta är i stort sett ready to rock, men kör man bana tar man bara två lugna varv (som vanligt om man inte har värmare) och på landsväg ser man sig för om man det är fuktigt??

_stensmo_ skrev:
2262206 ...mene nu tvättar ja av alla nya däck med bensin aceton eller nå annat starkt..
Kan inte vara så smart att "tvätta" däcken med aceton eller "nå annat starkt". :confused:
"...Aceton är en lättflyktig vätska och som de flesta ketoner har den en aromatisk lukt. Aceton används bl.a. som lösningsmedel i lacker, gummi och plaster..."
[Källa: http://school.chem.umu.se/ ]

//\//\

Tack för alla svar. Med tanke på att man inte är nån Rossi direkt så blir det några lugna varv för att sen köra på

TACK.

Chronic skrev:
2262575 Sandpapper? Perfekt, så slipper man köra hoj överhuvudet taget, bara sitta o slipa sina nya touringsulor, montera miniblinkers och surfa på sporthoj..

Nää allvarligt, sitter ni och slipar däcken? Skärp er för h_____e, ut o åk, det ända som händer är att det kan kasta till lite i första svängen ut från huset typ.

Skapa inte ett problem, så hårt kör ni inte. Har aldrig hört om någon som har problem med detta i andra länder. Inte i den riktiga, analoga världen heller.. släpp sargen FF..

Åt helvette med dig och dina ständigt dryga svar! :fatta! :argpådato
Jag slängde ut en fråga kring det diskuterade ämnet då jag själv saknar erfarenhet av flong nya däck.
Men kan, eller vet man inte, skall man hålla jävligt låg profil på det här forumet alternativt vara redo att ducka för vissa människors syrliga komentarer.
Det är inte första gången din dryga attityd stör mig! :5sure

för övrigt är jag stolt över mina miniblinkers!

ja sandpapper lr en fil och upp på depåstödet o snurra ett par varv. känns säkrare. ska man köra bana så är det ju lungt. men gatan så varför inte.. jag har gjort det när jag köpte nya däck. men det gör jag inte längre

Chronic skrev:
2262575 Sandpapper? Perfekt, så slipper man köra hoj överhuvudet taget, bara sitta o slipa sina nya touringsulor, montera miniblinkers och surfa på sporthoj..

Beror på hur man kör.
Kör man som dig kanske det kastar till lite.
Pressar/Kör man ordentligt skiter det sig totalt.

Låt folk få slipa sina däck om dom vill, inte så det skadar dig direkt...
Skärp DIG för h_____e :3freak

bagerah skrev:
2263739[/s
Det är inte första gången din dryga attityd stör mig! :5sure

Vissa stör sig kanske på sån, andra underhålls av det. Allt som sägs på det här forumet är inte liv och på död vet du.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back