Nya däck hala - en myt?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Fick på ett sprillans nytt bakdäck igår och tänkte på alla trådar om nya däck som är hala och fram och tillbaka så jag tänkte ta det lugnt. Så fort jag satt mig på hojen hade jag dock glömt allt om det och efter 10 minuter hade jag dödat fegränderna på både höger och vänster sida. Inte en antydan till släpp, jag hade fullt förtroende för däcket hela tiden och det var inte förrän jag stannade som jag tänkte på att jag hade nytt däck.

Varifrån kommer 'myten' om hala däck - nåt som tillverkarna har slutat - eller börjat - med?

imaster skrev:
2327462 Fick på ett sprillans nytt bakdäck igår och tänkte på alla trådar om nya däck som är hala och fram och tillbaka så jag tänkte ta det lugnt. Så fort jag satt mig på hojen hade jag dock glömt allt om det och efter 10 minuter hade jag dödat fegränderna på både höger och vänster sida. Inte en antydan till släpp, jag hade fullt förtroende för däcket hela tiden och det var inte förrän jag stannade som jag tänkte på att jag hade nytt däck.

Varifrån kommer 'myten' om hala däck - nåt som tillverkarna har slutat - eller börjat - med?

Absolut ingen myt, men kanske hade däcksmontören ruggat upp ytan lite lätt med snadpapper? "Problemet" som gör nya däck hala är lagret med vax som ligger över hela slitytan för att hålla däcket mjukt efter tillverkning. Monterar man ett däck och detta finns kvar så kan man hamna i trubbel om man drar på friskt i en kurva med hårt nedlägg eller om man kommer in snabbt i en kurva med nedlägg.

Föressten...ditt citat från TKU :)

"...Tuborg Grön och T-Röd,
sing halleluja, bärs som bärs..."

Tror faktiskt de sjunger "sieg" & inte "sing" ;)

X-up skrev:
2327480 Absolut ingen myt, men kanske hade däcksmontören ruggat upp ytan lite lätt med snadpapper?

Nej det hade han inte, jag hade klister efter tejp och klistermärken kvar när jag monterade dit bakfälgen. Det var samma när jag bytte däck i höstas, bytte både fram och bak då och en tillstymmelse till hala däck fanns inte.

Kan det vara nåt sånt att däckstillverkarna ser till att få bort sån skit från däcken nuförtiden?

X-up skrev:
2327480Föressten...ditt citat från TKU :)

"...Tuborg Grön och T-Röd,
sing halleluja, bärs som bärs..."

Tror faktiskt de sjunger "sieg" & inte "sing" ;)

Copy & Paste is the shit... :hihi

Och idag har vi lärt oss att inte lita på internets lyrics-siter..! :banana

imaster skrev:
2327528

Kan det vara nåt sånt att däckstillverkarna ser till att få bort sån skit från däcken nuförtiden?

Kan det ju iofs vara, eller att de minskat på vaxet...

imaster skrev:
2327528

Copy & Paste is the shit... :hihi

Och idag har vi lärt oss att inte lita på internets lyrics-siter..! :banana

Kan ju vara jag som hört fel också :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...